امنیت اطلاعات در سازمان

امنیت اطلاعات در سازمان ها

امنیت اطلاعات در سازمان ها مجموعه فعالیت هایی است که به منظور محافظت و ایمن نگهداشتن از شبکه های رایانه ای سازمان ها در مقابل حملات و تهدیدات داخلی و خارجی انجام می شود. کلیه منابع سخت افزاری و نرم افزاری سازمان ها و شرکت ها برای جلوگیری از دسترسی های غیر مجاز، نیاز به راهکارهای امنیتی دارند تا شبکه و امنیت اطلاعات در سازمانها را محقق سازند. از این رو مبحثی به عنوان امنیت اطلاعات شبکه در شرکت ها و سازمان ها مطرح می شود. پیشگام رایانه یکی از شرکت های پیشرو در ارائه خدمات امنیت اطلاعات در شبکه های کامپیوتری سازمان ها است و آماده ارائه خدمات امنیت اطلاعات در سازمان به شرکت ها و سازمان های خصوصی و دولتی می باشد.

در صورت نیاز به دریافت خدمات و یا مشاوره در خصوص حفظ امنیت اطلاعات اساسی و مهم در سازمان ها می توانید با شماره 02157801000 تماس حاصل فرمایید. ما در پیشگام رایانه به صورت تخصصی به ارائه خدمات امنیتی شبکه می پردازیم.

امنیت شبکه چیست؟

امنیت شبکه را می‌توان مجموعه‌ای از علوم کامپیوتر دانست که شامل امن کردن یک کامپیوتر و یا زیرساخت شبکه و همچنین دستگاه‌های موجود در این شبکه به‌منظور جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به منابع و اطلاعات، سرقت داده‌ها و اطلاعات، سوءاستفاده از شبکه، تغییر در دستگاه‌ها و داده‌ها می‌باشد.

امنیت اطلاعات را می توان علمی دانست که با ایجاد ابزارها و ابزارهای لازم جهت محافظت از اطلاعات در برابر خطرات داخلی یا خارجی ، برای محافظت از اطلاعات در برابر خطرات تهدیدکننده آن یا سدی که مانع از حمله به آن می شود ، کار می کند.

یکی دیگر از فعالیت‌های امنیت شبکه جلوگیری از حملات Denial of Service )DoS) و همچنین اطمینان از خدمات دائمی شبکه برای کاربران شبکه و کاربرانی که به این سرویس‌ها دسترسی دارند می‌باشد. امنیت شبکه شامل مکانیسم‌ها و متدهای دفاع جهت حفاظت داده، شبکه و همچنین دستگاه‌های موجود در شبکه داخلی سازمان از تهدیدهای داخلی و خارجی می‌باشد.امنیت اطلاعات

امنیت اطلاعات در سازمان ها

از جمله ساده ترین انواع روش های حفاظتی و امنیتی اطلاعات در سازمان ها ، رمزهای عبور ، کارت های هوشمند و ابزارهای بیولوژیکی مانند استفاده از اثر انگشت و چشم ، استفاده از کلیدهای رمزگذاری شده مانند قفل های الکترونیکی ، توسعه برنامه های ضد ویروس ، ایجاد سیستم ها که نفوذها را شناسایی و آدرس دهی می کند ، پشتیبان گیری از داده ها پس از اتمام هر کاری که انجام می دهیم و استفاده از سیستم های قدرتمند برای رمزگذاری داده ها و گسترش آگاهی در بین کاربران اینترنت ، همه اینها می تواند وسیله ای برای اطمینان از این باشد که هیچ کس دسترسی به داده ها و اطلاعات ، و این محافظت ها امنیت بسیاری را برای موسسات و شرکت هایی که به اینترنت و دستگاه ها و سیستم های الکترونیکی مانند بانک ها ، دانشگاه ها ، بیمارستان ها ، نهادهای نظامی و امنیتی وابسته اند ، فراهم کرده است.

اهميت امنيت اطلاعات برای يك سازمان

وجود يك حفره و يا مشكل امنيتی، می تواند يك سازمان را به روش‌های متفاوتی تحت تاثير قرار خواهد داد. آشنایی با عواقب خطرناك يك حفره امنيتی در يك سازمان و شناسائی مهمترين تهديدات امنيتی كه می تواند حيات يك سازمان را با مشكل مواجه نمايد، از جمله موارد ضروری به منظور طراحی و پياده سازی يك مدل امنيتی در يك سازمان می باشد.
وجود حفره های امنيتی در يك سازمان ، می تواند پيامدهای منفی متعددی را برای يك سازمان به دنبال داشته باشد :

كاهش درآمد و افزايش هزينه
خدشه به اعتبار و شهرت يك سازمان
از دست دادن داده و اطلاعات مهم
اختلال در فرآيندهای جاری يك سازمان
پيامدهای قانونی به دليل عدم ايجاد يك سيستم ايمن و تاثير جانبی منفی بر فعاليت ساير سازمان ها
سلب اعتماد مشتريان
سلب اعتماد سرمايه گذاران
مزايای سرمايه گذاری در امنيت اطلاعات

سازمان ها و موسسات تجاری با پياده سازی يك استراتژی امنيتی از مزايای زير بهره مند خواهند شد :
• كاهش احتمال غيرفعال شدن سيستم ها و برنامه ها ( از دست دادن فرصت ها )
• استفاده موثر از منابع انسانی و غيرانسانی در يك سازمان ( افزايش بهره وری )
• كاهش هزينه از دست دادن داده توسط ويروس های مخرب و يا حفره های امنيتی ( حفاظت از داده های ارزشمند )
• افزايش حفاظت از مالكيت معنوی

امنیت اطلاعات در سازمان

امنیت شبکه در سازمان فرآیند انجام اقدامات پیشگیرانه فیزیکی و نرم افزاری برای محافظت از زیرساخت های شبکه اصلی از دسترسی غیرمجاز ، سو، استفاده ، سو عملکرد ، اصلاح ، تخریب یا افشای نامناسب ، در نتیجه ایجاد یک بستر امن برای رایانه ها و شبکه سازمان را فراهم می سازد. شبکه و امنیت اطلاعات در سازمانها باعث حفاظت از اطلاعات اساسی و مهم شرکت می شود و از دستبرد و اختلال در آن ها جلوگیری می نماید.

امنیت اطلاعات شبکه

چند نکته اوليه در خصوص امنیت اطلاعات و شبکه های کامپيوتری
وقتی صحبت از مشکلات امنیت اطلاعاتی که شرکت‌ها با آن مواجه هستند به میان می‌آید، حوزه‌های متعددی باید مورد بحث و بررسی قرار گیرند؛ به طوری که پیداکردن نقطه‌ی شروع سخت می‌شود. درحالی‌که استانداردهای مشخصی برای راهنمایی تازه‌واردان به عرصه‌ی امنیت وجود دارد، چند اصلی را می‌توان به عنوان گام هایی ساده برای الفبای امنیت اطلاعات درنظر گرفت:

پذيرش مسئوليت به عنوان يک شهروند سايبر
در صورتی که از اينترنت استفاده می نمائيد ، شما به عنوان عضوی از جامعه جهانی و يا شهروند سايبر، محسوب شده و همانند يک شهروند معمولی ، دارای مسئوليت های خاصی بوده که می بايست پذيرای آنان باشيم .

امنیت اطلاعات شبکه

انواع امنیت شبکه کدامند؟

  • کنترل دسترسی

  • نرم افزار آنتی ویروس و ضد بدافزار

  • امنیت برنامه

  • تجزیه و تحلیل رفتاری

  • جلوگیری از از دست دادن داده ها

  • منع توزیع پیشگیری از خدمات

  • امنیت ایمیل

  • فایروال ها

استفاده از نرم افزارهای آنتی ويروس

يک ويروس کامپيوتری ، برنامه ای است که می تواند به کامپيوتر شما نفوذ کرده و صدمات فراوانی را باعث گردد . نرم افزارهای آنتی ويروس به منظور حفاظت اطلاعات و کامپيوترها در مقابل ويروس های شناخته شده ، طراحی شده اند . با توجه به اين که روزانه شاهد عرضه ويروس های جديد می باشيم ، می بايست برنامه های آنتی ويروس به صورت منظم و مرتب بهنگام گردند .

عدم فعال نمودن نامه های الکترونيکی ارسال شده توسط منابع نامشخص و گمنام

نامه های الکترونيکی ارسالی توسط منابع ناشناس را می بايست همواره حذف نمود. به فايل هائی که به عنوان ضميمه همراه يک نامه الکترونيکی ارسال می گردند، توجه گردد. حتی در صورتی که اين نوع از نامه های الکترونيکی را از طريق دوستان و آشنايان خود دريافت می نمائيد ( خصوصا” اگر دارای انشعاب exe . باشند.) . برخی فايل ها مسئوليت توزيع ويروس ها را برعهده داشته و می توانند باعث بروز اشکالات فراوانی نظير حذف دائم فايل ها و يا بروز اشکال در يک وب سايت گردند. هرگز نمی بايست اقدام به فوروارد نمودن نامه های الکترونيکی برای ساير کاربران قبل از حصول اطمينان از ايمن بودن آنان نمود .

از رمزهای عبوری که تشخيص آنان مشکل می باشد ، استفاده نموده و آنان را محرمانه نزد خود نگه داريد
هرگز رمزهای عبور خود را بر روی کاغذ ننوشته و آنان را به کامپيوتر نچسبانيد!

تعداد زيادی از کاربران کامپيوتر دقت لازم در خصوص نگهداری رمز عبور خود را نمی نمايند

و همين امر می تواند مشکلات متعددی را متوجه آنان ، نمايد .

رمزهای عبوری که تشخيص و يا حدس آنان آسان است ، گزينه های مناسبی در اين رابطه نمی باشند .

مثلا” در صورتی که نام شما Ali می باشد ، هرگز رمز عبور خود را با همين نام در نظر نگيريد . در فواصل زمانی مشخص و به صورت مستمر ، اقدام به تغيير رمز عبور خود نمائيد . هرگز رمز عبور خود را در اختيار اشخاص ديگری قرار ندهيد.برای انتخاب يک رمز عبور از ترکيب اعداد ، حروف و علائم استفاده گردد تا حدس و رديابی آنان توسط افراد غيرمجاز ، مشکل شود .

استفاده از فايروال ها به منظور حفاظت کامپيوترها

نصب و پيکربندی يک فايروال کار مشکلی نخواهد بود. يک فايروال ، امکان دستيابی و کنترل سيستم توسط مهاجمان را سلب نموده و پيشگيری لازم در خصوص سرقت اطلاعات موجود بر روی کامپيوتر را انجام می دهد .
Back-up گرفتن منظم از اطلاعات ارزشمند موجود بر روی کامپيوتر
درفواصل زمانی مشخص وبراساس يک برنامه خاص ازاطلاعات ارزشمندموجود برروی کامپيوتر backup گرفته شده

و آنان را بر روی رسانه های ذخيره سازی نظير لوح های فشرده ذخيره نمود . امنیت شبکه

دريافت و نصب منظم Patch های بهنگام شده مربوط به نقايص امنيتی

نقايص امنيتی به صورت مرتب در سيستم های عامل و برنامه های کاربردی کشف می گردند . شرکت های توليد کننده نرم افزار ، به سرعت اقدام به ارائه نسخه های بهنگام شده ای با نام Patch نموده که کاربران می بايست آنان را دريافت و بر روی سيستم خود نصب نمايند.در اين رابطه لازم است به صورت منظم از سايت های مربوط به توليد کنندگان نرم افزار بازديد بعمل آمده تا در صورت ارائه Patch ، آن را دريافت و بر روی سيستم نصب نمود .

بررسی و ارزيابی امنيتی کامپيوتر

وضعيت امنيتی کامپيوتر خود را در مقاطع زمانی مشخصی ، بررسی نموده

و در صورتی که خود نمی توانيد اين کار را انجام دهيد از کارشناسان ذيربط استفاده نمائيد .
غير فعال نمودن ارتباط با اينترنت در زمان عدم استفاده
اينترنت نظير يک جاده دو طرفه است .

شما اطلاعاتی را دريافت و يا ارسال می نمائيد.

غيرفعال نمودن ارتباط با اينترنت در مواردی که به آن نياز نمی باشد

امکان دستيابی سايرين به کامپيوتر شما را سلب می نمايد.

عدم اشتراک منابع موجود بر روی کامپيوتر با کاربرانی که هويت آنان نامشخص است

سيستم عامل نصب شده بر روی يک کامپيوتر، ممکن است امکان به اشتراک گذاشتن برخی منابع موجود نظير فايل ها را با ساير کاربران شبکه ، فراهم نمايد. ويژگی فوق ، می تواند زمينه بروز تهديدات امنيتی خاصی را فراهم نمايد . بنابراين می بايست نسبت به غيرفعال نمودن ويژگی فوق ، اقدام لازم صورت پذيرد.
اصولا امنیت اطلاعات هیچ وقت تضمین شده نیست اما اگه هر نهادی این اصول را حوزه سایبر رو رعایت کند، تا درصد زیادی در مقابل حملات سایبری ایمن می ماند.

امنیت شبکه

تفاوت امنیت اطلاعات با امنیت شبکه در صنعت IT چیست؟

این دو نوع از امنیت معمولاً با هم اشتباه گرفته شده و یا حتی در سطح سازمان بجای هم بکار میروند.گاه حملات ، نفوذها ، استخراج و انتشار اطلاعات باید با راهکارهای الکترونیکی و فنی از طریق بستر شبکه کنترل و دفع شده و گاهی نیز این نفوذها به طریق دیگری صورت میپذیرد.

وظیفه تیم امنیتی به موازات تیم تأمین امینت شبکه اهمیت خود را حفظ کرده و با کمک گرفتن از ابزارهای نوین فعالیت مکمل خود را در جهت حفظ هرچه بیشتر محرمانگی ادامه میدهند. مدیریت امنیت با دو رویکرد نظارتی نقش بسیار مهمی در حفظ و حراست از امنیت اطلاعات خواهد داشت.رویکرد اول با تأکید بر رویه های سازمانی که مبتنی بر رهنمودهای مکتوب ، استانداردها و سیاست های امنیتی سازمان است و رویکرد دوم که همان مدیریت امنیت برای شبکه ها و اتخاذ ساختارهای مطلوب از نظر هزینه ای و کیفیت حفظ امنیت است میباشد.

ارائه‌ی خدمات امنیت شبکه و فروش و پشتیبانی و نگهداری محصولات امنیتی شرکت پیشگام رایانه جهت تامین نیازهای کامل مشتریان خود در زمینه امنیت اطلاعات

خدمات تخصصی در زمینه‌های مشاوره و طراحی ،اجرا و پیاده سازی و همچنین بهینه سازی زیرساخت امنیتی شبکه‌های کامپیوتری

برچسب ها:, ,

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.