• Home
  • آموزش
  • امنیت محاسبات ابری چیست؟ از 0 تا 100 مباحث 2022
امنیت محاسبات ابری چیست؟

امنیت محاسبات ابری چیست؟ از 0 تا 100 مباحث 2022

امنیت محاسبات ابری که به عنوان امنیت رایانش ابری نیز شناخته می‌ شود، شامل مجموعه ‌ای از سیاست‌ ها، کنترل ‌ها، رویه ‌ها و فناوری ‌هایی است که با هم کار می ‌کنند تا از سیستم ‌ها، داده‌ ها و زیرساخت‌ های مبتنی بر ابر محافظت کنند. این اقدامات امنیتی برای محافظت از داده‌ های ابری، پشتیبانی از انطباق با مقررات و محافظت از حریم خصوصی مشتریان و همچنین تنظیم قوانین احراز هویت برای کاربران و دستگاه‌ های فردی پیکربندی شده ‌اند.

 از احراز هویت دسترسی تا فیلتر کردن ترافیک، امنیت ابری را می ‌توان برای نیازهای دقیق کسب‌ و کار پیکربندی کرد. و از آنجایی که این قوانین را می توان در یک مکان پیکربندی و مدیریت کرد، هزینه های اجرایی کاهش می یابد و تیم های فناوری اطلاعات قدرت تمرکز بر سایر حوزه های کسب و کار را دارند.

 

روشی که برای امنیت محاسبات ابری ارائه می‌ شود به هر ارائه‌ دهنده ابر یا راه‌ حل‌ های امنیت ابری موجود بستگی دارد. با این حال، اجرای فرآیندهای امنیت ابری باید یک مسئولیت مشترک بین صاحب کسب و کار و ارائه دهنده راه حل باشد.

در صورت نیاز به دریافت خدمات امنیت محاسبات ابری می توانید با شماره تلفن 02157801000 تماس حاصل فرمایید.

امنیت محاسبات ابری

امنیت محاسبات ابری که امنیت رایانش ابری نیز نامیده می‌شود، به نظم و تمرین حفاظت از محیط‌ها، برنامه‌ها، داده‌ها و اطلاعات رایانش ابری اشاره دارد. امنیت محاسبات ابری مستلزم ایمن سازی محیط های ابری در برابر استفاده/دسترسی غیرمجاز، حملات انکار سرویس توزیع شده (DDOS)، هکرها، بدافزارها و سایر خطرات است. در حالی که امنیت ابری برای امنیت محیط‌های ابری به کار می‌رود، اصطلاح مرتبط، امنیت مبتنی بر ابر، به نرم‌افزار به عنوان یک مدل ارائه خدمات (SaaS) از خدمات امنیتی اشاره دارد که به جای اینکه از طریق سخت‌افزار در محل مستقر شوند، در فضای ابری میزبانی می‌شوند.
امنیت محاسبات ابری

امنیت رایانش ابری

امنیت ابری که به عنوان امنیت رایانش ابری نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از سیاست‌ها، مدیریت‌ها، روش‌ها و فناوری‌هایی است که برای محافظت از سیستم‌ها، داده‌ها و زیرساخت‌های مبتنی بر ابر با هم کار می‌کنند. این اقدامات امنیتی برای محافظت از داده‌های ابری، محافظت از حریم خصوصی مشتری و تنظیم قوانینی برای تأیید اعتبار هر کاربر و دستگاه طراحی شده‌اند. امنیت ابری را می توان از «اعتبارسنجی برای دسترسی به ترافیک» تا «فیلتر ترافیک» با توجه به نیازهای مختلف کسب و کار تنظیم کرد. از آنجایی که این قوانین را می توان در یک مکان تنظیم و مدیریت کرد، تاثیر زیادی در کاهش هزینه ها دارد و در عین حال، تیم فناوری اطلاعات فرصت کافی برای تمرکز بر سایر حوزه های کسب و کار را دارد.
امنیت رایانش ابری

چرا امنیت محاسبات ابری مهم است؟

برای کسب و کارهایی که در حال گذار به ابر هستند، امنیت ابر قوی ضروری است. تهدیدات امنیتی به طور مداوم در حال تکامل و پیچیده تر شدن هستند و رایانش ابری کمتر از یک محیط داخلی در خطر نیست. به همین دلیل، ضروری است که با یک ارائه دهنده ابری کار کنید که بهترین امنیت را در کلاس خود ارائه می دهد که برای زیرساخت شما سفارشی شده است.

محیط های محاسبات ابری چیست؟

سه نوع اولیه محیط های محاسبات ابری شامل موارد زیر هستند:

خدمات عمومی ابری

توسط ارائه دهندگان خدمات ابری شخص ثالث (مانند خدمات وب آمازون (AWS)، Microsoft Azure، Google Cloud) میزبانی می شود و عموماً از طریق مرورگرهای وب قابل دسترسی است، بنابراین مدیریت هویت، احراز هویت و کنترل دسترسی ضروری است.

ابرهای خصوصی

معمولا اختصاص داده شده و تنها برای یک سازمان قابل دسترسی است. با این حال، همچنان در برابر نقض‌های دسترسی، مهندسی اجتماعی و سایر سوء استفاده‌ها آسیب‌پذیر هستند.

ابرهای ترکیبی

ترکیب ابرهای عمومی و خصوصی، به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا کنترل بیشتری بر داده‌ها و منابع خود نسبت به یک محیط ابر عمومی داشته باشند، با این حال همچنان می‌توانند در صورت نیاز از مقیاس‌پذیری و سایر مزایای ابر عمومی بهره ببرند.

مزایای امنیت محاسبات ابری

امنیت ابری مزایای بسیاری دارد، از جمله:

امنیت متمرکز

همانطور که رایانش ابری برنامه ها و داده ها را متمرکز می کند، امنیت ابری نیز حفاظت را متمرکز می کند. شبکه‌ های تجاری مبتنی بر ابر از دستگاه‌ ها و نقاط پایانی متعددی تشکیل شده‌ اند. مدیریت این نهادها به طور متمرکز تجزیه و تحلیل ترافیک و فیلتر وب را بهبود می بخشد، نظارت بر رویدادهای شبکه را ساده می کند و منجر به به روز رسانی کمتر نرم افزار و سیاست می شود. طرح ‌های بازیابی بلایا زمانی که در یک مکان مدیریت می‌ شوند به راحتی قابل اجرا و عمل هستند.

کاهش هزینه ها

یکی از مزایای استفاده از فضای ذخیره سازی ابری و امنیت این است که نیاز به سرمایه گذاری در سخت افزار اختصاصی را از بین می برد. این نه تنها هزینه های سرمایه ای را کاهش می دهد، بلکه هزینه های اداری را نیز کاهش می دهد.

مدیریت کاهش‌یافته

وقتی یک ارائه ‌دهنده خدمات ابری معتبر یا پلت‌ فرم امنیتی ابری را انتخاب می‌ کنید، می‌ توانید با پیکربندی ‌های امنیتی دستی و به ‌روزرسانی ‌های امنیتی تقریباً ثابت خداحافظی کنید. این وظایف می توانند منابع زیادی را تخلیه کنند، اما وقتی آنها را به ابر منتقل می کنید، تمام مدیریت امنیتی در یک مکان اتفاق می افتد و به طور کامل از طرف شما مدیریت می شود.

قابلیت اطمینان

خدمات رایانش ابری قابلیت اطمینان را ارائه می دهند. با اتخاذ تدابیر مناسب امنیتی ابری، کاربران می توانند بدون توجه به اینکه کجا هستند یا از چه دستگاهی استفاده می کنند، با خیال راحت به داده ها و برنامه های کاربردی در فضای ابری دسترسی داشته باشند.

در طول زمان سازمان ‌های بیشتر به مزایای تجاری متعدد انتقال سیستم ‌های خود به فضای ابری پی می ‌برند. رایانش ابری به سازمان ‌ها اجازه می ‌دهد تا در مقیاس عمل کنند، هزینه‌ های فناوری را کاهش دهند و از سیستم‌ های چابکی استفاده کنند که به آنها مزیت رقابتی می ‌دهد. با این حال، ضروری است که سازمان ‌ها به امنیت محاسبات ابری خود اطمینان کامل داشته باشند و همه داده ‌ها، سیستم‌ ها و برنامه‌ ها از سرقت، نشت، فساد و حذف داده ‌ها محافظت شوند.

همه مدل های ابری مستعد تهدید هستند. دپارتمان ‌های فناوری اطلاعات به طور طبیعی در مورد انتقال سیستم ‌های حیاتی به فضای ابری محتاط هستند و ضروری است که مفاد امنیتی مناسبی وجود داشته باشد، چه در حال اجرای یک محیط ابری بومی، ترکیبی یا داخلی باشید. امنیت ابری تمام قابلیت ‌های امنیت فناوری اطلاعات سنتی را ارائه می ‌دهد و به کسب‌ و کارها اجازه می ‌دهد تا ضمن حفظ امنیت، از مزایای بسیاری از محاسبات ابری استفاده کنند و همچنین اطمینان حاصل کنند که حریم خصوصی داده‌ ها و الزامات انطباق برآورده می ‌شوند.

مزیت های امنیت محاسبات ابری

داده های امن در ابر

با انتقال دستگاه ها، مراکز داده، فرآیندهای تجاری و موارد دیگر به ابر، امنیت داده های ابری اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. تضمین امنیت داده‌ های ابری با کیفیت از طریق سیاست ‌های امنیتی جامع، فرهنگ سازمانی امنیتی و راه ‌حل‌ های امنیت ابری به دست می‌ آید.

اطمینان حاصل کنید که سازمان شما از دسترسی غیرمجاز، نقض داده ‌ها و سایر تهدیدها محافظت می‌ شود، انتخاب راه‌ حل امنیتی ابری مناسب برای کسب ‌و کارتان ضروری است. Forcepoint Cloud Access Security Broker (CASB) یک راه حل امنیتی کامل ابری است که از برنامه های ابری و داده های ابری محافظت می کند، از به خطر افتادن حساب ها جلوگیری می کند و به شما امکان می دهد سیاست های امنیتی را بر اساس هر دستگاه تنظیم کنید.

دسته بندی های رایانش ابری

امنیت ابر بر اساس دسته محاسبات ابری مورد استفاده متفاوت است. چهار دسته اصلی از محاسبات ابری وجود دارد:

خدمات ابر عمومی، که توسط یک ارائه ‌دهنده ابر عمومی اداره می‌ شود – این خدمات شامل نرم ‌افزار به ‌عنوان سرویس (SaaS)، زیرساخت به‌ عنوان سرویس (IaaS) و پلتفرم به ‌عنوان سرویس (PaaS) می ‌شود.

خدمات ابر خصوصی که توسط یک ارائه دهنده ابر عمومی اداره می شود – این خدمات یک محیط محاسباتی اختصاص داده شده به یک مشتری را ارائه می دهد که توسط شخص ثالث اداره می شود.

سرویس ‌های ابری خصوصی، که توسط کارکنان داخلی اداره می ‌شوند – این سرویس ‌ها تکاملی از مرکز داده سنتی هستند، جایی که کارکنان داخلی یک محیط مجازی را که کنترل می‌ کنند، اداره می ‌کنند.

سرویس‌ های ابری ترکیبی – پیکربندی ‌های محاسبات ابری خصوصی و عمومی را می ‌توان ترکیب کرد، میزبانی از حجم کاری و داده‌ ها بر اساس عوامل بهینه ‌سازی مانند هزینه، امنیت، عملیات و دسترسی. عملیات شامل کارکنان داخلی و به صورت اختیاری ارائه دهنده ابر عمومی می شود.

شاخص متمایز پیشگام رایانه

خدمات شبکه

21 سال تجربه فعالیت در زمینه انفورماتیک

عضویت در شورای عالی انفورماتیک ایران

عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه ای

دارای مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

دارای مجوز ISP از سازمان تنظیم مقررات

دارای مجوز VOIP از سازمان تنظیم مقررات

دارای بیش از 50 هزار مشترک کارت‌های تلفنی اینترنتی

در ادامه خدماتی که شرکت پیشگام رایانه در زمینه ی شبکه های کامپیوتری ارائه مینماید را به تفصیل شرح میدهیم.

خدمات شبکه

چالش های امنیت محاسبات ابری

از آنجایی که داده ‌ها در ابر عمومی توسط شخص ثالث ذخیره می‌ شوند و از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند، چندین چالش در توانایی حفظ یک ابر ایمن ایجاد می ‌شود. چند مورد از این چالش ها را بررسی می کنیم:

قابلیت مشاهده در داده های ابری

در بسیاری از موارد، خدمات ابری خارج از شبکه شرکتی و از دستگاه هایی که توسط فناوری اطلاعات مدیریت نمی شوند، قابل دسترسی هستند. این بدان معنی است که تیم فناوری اطلاعات به توانایی مشاهده خود سرویس ابری نیاز دارد تا دید کاملی بر روی داده ها داشته باشد، برخلاف روش های سنتی نظارت بر ترافیک شبکه.

کنترل بر داده‌ های ابری

در محیط ارائه‌ دهنده خدمات ابری شخص ثالث، تیم‌ های فناوری اطلاعات نسبت به زمانی که سرورها و برنامه‌ های کاربردی را در محل خود کنترل می‌ کنند، دسترسی کمتری به داده‌ ها دارند. به مشتریان ابری به طور پیش ‌فرض کنترل محدودی داده می ‌شود و دسترسی به زیرساخت فیزیکی زیربنایی در دسترس نیست.

دسترسی به داده ‌ها و برنامه‌ های کاربردی ابری

کاربران ممکن است به برنامه ‌ها و داده‌ های ابری از طریق اینترنت دسترسی داشته باشند، که باعث می‌ شود کنترل ‌های دسترسی بر اساس محیط شبکه مرکز داده سنتی دیگر مؤثر نباشد. دسترسی کاربر می‌ تواند از هر مکان یا دستگاهی باشد. علاوه بر این، دسترسی ممتاز پرسنل ارائه دهنده ابر می تواند کنترل های امنیتی شما را دور بزند.

انطباق 

استفاده از خدمات رایانش ابری بعد دیگری به انطباق مقرراتی و داخلی می ‌افزاید. محیط ابری شما ممکن است نیاز به رعایت الزامات قانونی مانند HIPAA، PCI و Sarbanes-Oxley و همچنین الزامات تیم ‌های داخلی، شرکا و مشتریان داشته باشد. زیرساخت ارائه ‌دهنده ابر، و همچنین رابط‌ های بین سیستم‌ های داخلی و ابر نیز در فرآیندهای انطباق و مدیریت ریسک گنجانده شده ‌اند.

رخنه ‌های بومی ابری

نقض داده ‌ها در فضای ابری برخلاف نقض ‌های داخلی است، زیرا سرقت داده اغلب با استفاده از توابع بومی ابر اتفاق می ‌افتد. رخنه بومی Cloud مجموعه ای از اقدامات توسط یک کاربر است که در آن آنها حمله خود را با سوء استفاده از خطاها یا آسیب پذیری ها در استقرار ابر بدون استفاده از بد افزار «بسط» می دهند، دسترسی خود را از طریق رابط های با پیکربندی ضعیف یا محافظت شده برای مکان یابی داده های ارزشمند «گسترش» می دهند.

پیکربندی نادرست

نقض‌ های بومی ابر اغلب به عهده مشتری است که شامل پیکربندی سرویس ابری می‌ شود. تحقیقات نشان می دهد که فقط 26 درصد از شرکت ها در حال حاضر می توانند محیط های IaaS خود را برای خطاهای پیکربندی بررسی کنند. پیکربندی نادرست IaaS اغلب به‌ عنوان درب ورودی یک نفوذ بومی ابر عمل می ‌کند و به مهاجم اجازه می ‌دهد با موفقیت وارد شود.

بازیابی فاجعه

برنامه ریزی امنیت سایبری برای محافظت از اثرات نقض های منفی قابل توجه مورد نیاز است. یک طرح بازیابی فاجعه شامل خط ‌مشی‌ ها، رویه‌ ها و ابزارهایی است که برای فعال کردن بازیابی داده ‌ها طراحی شده ‌اند و به سازمان اجازه می ‌دهند به عملیات و تجارت خود ادامه دهند.

تهدیدات داخلی

یک کارمند می تواند از خدمات ابری برای افشای سازمان در معرض نقض امنیت سایبری استفاده کند. گزارش اخیر پذیرش و ریسک McAfee Cloud نشان داد که در 85 درصد فعالیت ‌های نامنظم سازمان ‌ها، نشان‌ دهنده تهدیدات داخلی است.

چالش های امنیت محاسبات ابری

 

کاهش هزینه ها با محاسبات ابری

امروزه سازمان‌های بیشتری به مزایای انتقال سیستم‌های خود به فضای ابری پی می‌برند. رایانش ابری به سازمان ها اجازه می دهد تا هزینه های خود را کاهش دهند و از سیستم هایی استفاده کنند که به آنها مزیت رقابتی می بخشد. تمامی داده ها، سیستم ها و برنامه ها در برابر سرقت، نشت و حذف داده ها محافظت می شوند.

نباید فراموش کرد که همه مدل های ابری در معرض تهدید هستند. بخش‌های فناوری اطلاعات همیشه در مورد انتقال سیستم‌های حیاتی به فضای ابری محتاط هستند و برای استفاده از همه مدل‌های ابری، رعایت قوانین امنیتی ضروری است. امنیت ابری تمام قابلیت‌های امنیت سنتی را ارائه می‌دهد و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا با حفظ امنیت، از مزایای بی‌شمار محاسبات ابری بهره‌مند شوند. آنها همچنین می توانند از حریم خصوصی و الزامات انطباق خود اطمینان داشته باشند.

کاهش هزینه ها با محاسبات ابری

امنیت داده ها در فضای ابری

امروزه با انتقال دستگاه ها، مراکز داده، فرآیندهای تجاری و سایر موارد به فضای ابری، امنیت ابر اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. اطمینان از کیفیت داده های ابری از طریق سیاست های امنیتی جامع، فرهنگ امنیت سازمانی و راه حل های امنیت ابری به دست می آید. اگر می خواهید بیشترین بهره را از کسب و کار ابری خود ببرید و مطمئن شوید که سازمان شما در برابر دسترسی های غیرمجاز، نقض داده ها و سایر تهدیدها محافظت می شود، انتخاب راه حل امنیتی ابری مناسب ضروری است.

راه حل های امنیت ابری

سازمان ‌هایی که به دنبال راه ‌حل‌ های امنیت محاسبات ابری هستند، باید معیارهای زیر را برای حل چالش ‌های اولیه امنیت محاسبات ابری مربوط به دید و کنترل بر داده ‌های ابری در نظر بگیرند.

قابلیت مشاهده بودن داده های ابری

یک نمای کامل از داده های ابری نیاز به دسترسی مستقیم به سرویس ابری دارد. راه حل های امنیتی ابری این کار را از طریق اتصال رابط برنامه نویسی برنامه (API) به سرویس ابری انجام می دهند. با اتصال API می توان موارد زیر را مشاهده کرد:

  • چه داده هایی در ابر ذخیره می شود.
  • چه کسی از داده های ابری استفاده می کند؟
  • نقش کاربران با دسترسی به داده های ابری
  • کاربران ابری با چه کسانی داده ها را به اشتراک می گذارند.
  • جایی که داده های ابری قرار دارند.
  • از کجا داده های ابری قابل دسترسی و دانلود است.

کنترل بر داده ‌های ابری

کنترل ‌هایی را اعمال کنید که به بهترین وجه برای سازمان شما مناسب است. این کنترل ها عبارتند از:

طبقه بندی داده ها

طبقه بندی داده ها در سطوح چند گانه، مانند حساس، تنظیم شده یا عمومی، همانطور که در ابر ایجاد می شود. پس از طبقه بندی، می توان از ورود یا خروج داده ها به سرویس ابری جلوگیری کرد.

پیشگیری از از دست دادن داده (DLP)

یک راه حل DLP ابری را برای محافظت از داده ها در برابر دسترسی غیرمجاز و غیرفعال کردن خودکار دسترسی و حمل و نقل داده ها در صورت شناسایی فعالیت های مشکوک، اجرا کنید.

کنترل‌ های همکاری

کنترل ‌های موجود در سرویس ابری را مدیریت کنید، مانند کم کردن دسترسی و محدود کردن مجوزهای فایل و پوشه برای کاربران مشخص شده به ویرایشگر یا بیننده، حذف مجوزها، و لغو پیوندهای مشترک.

رمزگذاری

رمزگذاری داده‌ های ابری می ‌تواند برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به داده‌ ها استفاده شود، حتی اگر آن داده ‌ها استخراج یا دزدیده شوند.

دسترسی به داده‌ ها و برنامه ‌های کاربردی ابری

همانند امنیت داخلی، کنترل دسترسی جزء حیاتی امنیت ابری است. کنترل های معمولی عبارتند از:

  • کنترل دسترسی کاربر
  • کنترل دسترسی دستگاه
  • شناسایی رفتار مخرب
  • پیشگیری از بدافزار
  • دسترسی

انطباق

الزامات و شیوه‌ های انطباق موجود باید برای گنجاندن داده ‌ها و برنامه‌ های موجود در فضای ابری تقویت شوند.

ارزیابی ریسک

ارزیابی ‌های ریسک را بررسی و به ‌روزرسانی کنید. عوامل خطر معرفی شده توسط محیط های ابری و ارائه دهندگان را شناسایی و رسیدگی کنید. پایگاه های داده ریسک برای ارائه دهندگان ابری برای تسریع فرآیند ارزیابی در دسترس هستند.

ارزیابی ‌های انطباق

ارزیابی ‌های انطباق را برای PCI، HIPAA، Sarbanes-Oxley و سایر الزامات نظارتی برنامه بررسی و به ‌روز رسانی کنید.

با ما از طریق شماره تلفن ۵۷۸۰۱۰۰۰ در تماس باشید و یا جهت دریافت تماس از کارشناسان ما فرم درخواست تماس را تکمیل نمایید.

پیش از تصمیم گیری در رابطه با انجام محاسبات ابری، جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما از طریق شماره تلفن ۵۷۸۰۱۰۰۰ در ارتباط باشید.

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.