سیستم های مدیریت شبکه

انواع سیستم های مدیریت شبکه

مدیریت شبكه برای افراد مختلف معانی مختلفی می دهد.

در این مقاله عملكرد هایی را كه در بیشتر معماریها و پروتكلهای مدیریت شبكه مشترك است را توضیح می دهیم.

سیستم های مدیریت شبکه

مدیریت شبكه چیست؟

مدیریت شبكه برای افراد مختلف معانی مختلفی می دهد .

در بعضی موارد ، مدیریت شبكه شامل یك تك مشاور است كه به فعالیت شبكه بوسیله یك تحلیلگر پروكسی قدیمی نظارت می كند . در باقی موارد مدیریت شبكه شامل یك بانك اطلاعاتی توزیع شده ، نمونه برداری خودكار از دستگاههای شبكه و ایستگاههای كاری است كه نماهای گرافیگی بلادرنگِ ترافیك و تغییرات توپولوژی شبكه را تولید می كند . بطور كلی مدیریت شبكه سرویسی است كه ابزارها ، برنامه ها و دستگاه های متنوعی را مورد استفاده قرار می دهد تا به مدیران شبكه درنگهداری و مانیتور كردن شبكه ها كمك كند.

معماری مدیریت شبكه

اکثر معماری های مدیریت شبكه از ساختار پایه ای و مجموعه روابط یكسان استفاده می كنند .
ایستگاههای نهایی ( دستگاههای مدیریت شده ) از قبیل سیستم های كامپیوتری و دیگر دستگاههای شبكه وقتی مشكلی را تشخیص می دهند ، نرم افزاری را راه اندازی می كنند كهبه انها کمک می کند تا هشدارهایی را ارسال كنند . بلافاصله بعد از دریافت این هشدارها ، نهادهای مدیریت برای واكنش بوسیله اجرای یك دستور یا مجموعه ای از اعمال ، برنامه ریزی شده اند كه شامل موارد زیر است :

۱) اخطار به كاربر
۲) ثبت رویدادها
۳) off كردن سیستم
۴) تلاش خوكار برای تعمیر سیستم

نهادهای مدیریت برای كنترل مقادیر متغیرهای مشخص می توانند از ایستگاههای نهایی ، نمونه برداری كنند.

نمونه برداری (polling) می تواند خودكار باشد یا بوسیله كاربر آغاز شود

اما عامل ها در دستگاههای مدیریت شده به همه نمونه برداری ها واكنش نشان می دهند.
عاملها (Agents) ماژولهای نرم افزاری هستند

كه ابتدا در جایی كه مقیم هستند ، اطلاعات مربوط به دستگاههای مدیریت شده را كامپایل كرده

و سپس این اطلاعات را در پایگاه داده مدیریت ذخیره می كنند

و در نهایت این اطلاعات را برای نهادهای مدیریت در سیستم های مدیریت شبكه (NMS)

توسط پروتكلهای مدیریت شبكه فراهم می كنند .

سیستم های مدیریت شبکه

مدیریت پیكر بندی

هدف « مدیریت پیكربندی » نظارت بر اطلاعات پیكربندی شبكه و سیستم است

تا بتوان اثرات نسخه های گوناگون عناصر سخت افزاری و نرم افزاری بر روی عملكرد شبكه را مدیریت و پیگیری كرد .

هر دستگاه شبكه شرح اطلاعاتی متنوعی دارد كه به آن مربوط می شود.

مثلا ممكن است یك مهندسی ایستگاه كاری به شکل زیر پیكربندی شود .

▪ سیستم عامل واسط اترنت
▪ نرم افزار TCP/IP
▪ نرم افزار Netware
▪ نرم افزار NFS
▪ كنترلگرهای ارتباطی موازی
▪ نرم افزار X.۲۵
▪ نرم افزار SNMP

در سیستم های مدیریت پیكربندی جهت دسترسی راحت ،

این اطلاعات را در بانك اطلاعاتی ذخیره می كنند،

هنگامی كه مشكل رخ میدهد

این بانك اطلاعاتی میتواند بعنوان راهنما مورد جستجو قرار گیرد كه میتواند برای حل مشکل مفید باشد .

مدیـریت حسابگری

هدف« مدیریت حسابگری » اندازه گیری پارامترهای استفاده از شبكه است تا راندمان شبکه را بهبود داد . چنین تنظیمی مشكلات شبكه را حداقل می سازد (زیرا منابع شبكه می توانند بر مبنای ظرفیت منابع تخصیص داده شوند ) و توازن را در دسترسی شبكه در بین همه كاربران حداكثر می كند . در مدیریت اجرا ، نخستین گام بسوی مدیریت حساب مناسب ، اندازه گیری میزان استفاده یا كاركرد همه منابع مهم شبكه است . تحلیل نتایج ، بینش نسبت به الگوهای مصرف كنونی و سهم مصرف كه در یك نقطه می تواند كار گذاشته شود را فراهم می كند . البته بعضی اصلاحات برای رسیدن به دسترسی بهینه نیاز خواهد شد . از این نقطه ، اندازه گیری مداوم مصرف منابع می تواند اطلاعات حسابها را نتیجه دهد كه بعنوان اطلاعی برای تعیین كاركرد مداوم و بهینهٔ منبع مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشگام رایانه با تجربه ای چندساله و تکیه بر دانش و کادر فنی خود آماده ی ارائه خدمات شبکه شامل پشتیبانی شبکه , نصب و راه اندازی شبکه , طراحی شبکه ، خدمات پسیو شبکه , فروش تجهیزات شبکه , کابل کشی شبکه ، سرور و مجازی سازی , نصب و راه اندازی ویپ به شما هموطنان می باشد.

مدیـریت خطا

هدف « مدیریت خطا » تشخیص گزارش دهی ، اعلام به كاربر و (تا حد امكان ) رفع مشكلات شبكه برای حفظ اجرای موثر شبكه است . چون خطاها می توانند موجب از كارافتادن یا افت غیر قابل قبول شبكه شوند ، مدیریت خطا بیش از همه بطور وسیع در عناصر مدیریت شبكه ایزو (ISO) پیاده سازی شده است.
مدیریت خطا ابتدا شامل تعیین نشانه ها و اثرات مشكل و سپس جدا كردن آن می باشد ، سپس مشكل حل شده و راه حل برای تمامی زیر سیستم های مهم آزمایش می شود ، نهایتاً تشخیص و تحلیل مشكل ثبت می شود.

سیستم های مدیریت شبکه

مدیـریت امنیت

هدف « مدیریت امنیت » كنترل دستیابی به منابع شبكه بر طبق راهنماهای محلی است تا در شبكه (بطور عمدی یا غیر عمدی ) خرابكاری صورت نگیرد و اطلاعات حساس بدون داشتن مجوز مناسب مورد دسترسی قرار نگیرد . بعنوان مثال یك زیر سیستم امنیت می تواند به دسترسی كاربران به یك منبع شبكه نظارت كند یا دسترسی شخص با كد نامناسب را نپذیرد.
زیر سیستم های امنیت با بخش بندی منابع شبكه به ناحیه های مجاز و غیر مجاز كار می كنند . برای بعضی از كاربران ، دسترسی به هر منبع شبكه ای بی مورد است چون بیشتر چنین كاربرانی معمولاً خارج از شركت هستند . برای بقیه كاربران شبكه ( كاربران داخلی )، دستیابی به اطلاعات تولید شده بوسیلهٔ یك دپارتمان خاص مناسب نیست. بعنوان مثال دستیابی به فایل های منابع انسانی برای اكثر كاربران خارج از دپارتمان منابع انسانی، مناسب نیست.
زیر سیستم های امنیت چندین عمل را انجام می دهند. این زیرسیستم ها منابع حساس شبكه ( از قبیل سیستم ، فایل و دیگر موجودیت ها ) را شناسایی نموده و نگاشت بین منابع حساس شبكه و تنظیمات كاربری را تعیین می كنند همچنین نقاط دسترسی به منابع حساس شبكه را مانیتور كرده و دسترسی نامناسب به منابع حساس شبكه را گزارش می دهند

بیشتر بخوانید: –پشتیبانی شبکه  – نگهداری شبکه خدمات پسیو شبکه  –نصب و راه اندازی شبکه  –نصب و راه اندازی ویپ  –کابل کشی شبکه

برچسب ها:, ,

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.