تجهیزات اکتیو شبکه و کاربرد آنها

تجهیزات اکتیو شبکه و کاربرد آنها

تجهیزات شبکه به ۲ دسته تجهیزات اکتیو و تجهیزات پسیو تقسیم بندی می شوند:
تجهیزات غیر فعال شبکه (پسیو) : عملکرد این تجهیزات بدون نیاز به توان الکتریکی برق صورت می گیرد. نمونه تجهیزات شبکه پسیو عبارتند از : انواع کابل ،کانکتورها و اتصالات ، داکت یا کانال و انواع رک.

تجهیزات فعال شبکه (اکتیو):

تجهیزاتی هستند که به جریان الکتریکی برق نیاز دارند. نمونه تجهیزات شبکه اکتیو عبارتند از: کارت شبکه (NIC)، سوییچ (switch)، مسیریاب (Router)، دیوار آتش (Firewall)، مبدل فیبر نوری(Media Convertor)و پرینت سرور (Print server)7


در خصوص تجهیزات پسیو شبکه در مقاله ای جداگانه توضیح داده شد. اما همانطور گفته شد در یک شبکه کامپیوتری به قطعاتی که معمولاً به برق متصل شده و در تولید، هدایت و یا تقویت سیگنال‌ها نقش دارند و در اصطلاح به خودی خود فعالیت دارند، قطعات « فعال » یا Active گفته می​شود.

تجهیزات اکتیو شبکه:

کارت شبکه (Network Interface Card)

کارت شبکه، یکی از مهمترین عناصر سخت افزاری در زمان پیاده سازی یک شبکه کامپیوتری است. هر کامپیوتر موجود در شبکه ( سرویس گیرندگان و سرویس دهندگان )، نیازمند استفاده از یک کارت شبکه است. کارت شبکه، ارتباط بین کامپیوتر و محیط انتقال ( نظیر کابل های مسی و یا فیبر نوری ) را فراهم می نماید. اکثر مادربردهای جدیدی که از آنان در کامپیوترهای شخصی استفاده می گردد ، دارای یک اینترفیس شبکه ای onboard می باشند. کامپیوترهای قدیمی و یا کامپیوترهای جدیدی که دارای اینترفیس شبکه ای onboard نمی باشند، در زمان اتصال به شبکه، می بایست بر روی آنان یک کارت شبکه نصب گردد. کارت شبکه جهت اتصال کامپیوتر به شبکه محلی در سرعت های ۱۰۰،۱۰و۱۰۰۰ مگا بیت بر ثانیه بکار میرود.

هر کارت شبکه دارای یک آدرس فیزیکی (MAC) است.

آدرس فوق یک عدد شش بایتی بوده که سه بایت اول آن مشخص کننده سازنده کارت شبکه

و سه بایت دوم، شماره سریال کارت شبکه است.

کارت های شبکه به دو دسته کابلی و وایرلس تقسیم می شوند که هرکدام مزایا و معایبی دارند.

کارت شبکه های وایرلس به ۲ گروه اینترنال و اکسترنال ( قابل حمل) تقسیم می شوند.

تجهیزات اکتیو

اکسس پوینت:

برای ایجاد ارتباط شبکه کابلی بین کامپیوتر وجود سوییچ شبکه الزامیست

این در حالیست که در اکسس پوینت برای برقراری ارتباط بین کامپیوتر، به یک سخت افزار نیازمند هستیم.

بااین تعاریف میتوان دریافت که نقش اکسس پوینت درشبکه های وایرلس مشابه نقش سوییچ درشبکه های کابلی است.

تجهیزات اکتیو

سوئيچ:

يکی از عناصر اصلی و مهم در شبکه های کامپيوتری سوئيچ است . با استفاده از سوئيچ ، چندين کاربر قادر به ارسال اطلاعات از طريق شبکه در يک لحظه خواهند بود. سرعت ارسال اطلاعات هر يک از کاربران بر سرعت دستيابی ساير کاربران شبکه تاثير نخواهد گذاشت . سوئيچ همانند روتر که امکان ارتباط بين چندين شبکه را فراهم می نمايد ، امکان ارتباط گره های متفاوت ( معمولا” کامپيوتر ) يک شبکه را مستقيما” با يکديگر فراهم می نمايد. شبکه ها و سوئيچ ها دارای انواع متفاوتی می باشند. سوئيچ هایی که برای هر يک از اتصالات موجود در يک شبکه داخلی استفاده می گردند ، سوئيچ های LAN ناميده می شوند. اين نوع سوئيچ ها مجموعه ای از ارتباطات شبکه را بين صرفا” دو دستگاه که قصد ارتباط با يکديگر را دارند ، در زمان مورد نظر ايجاد می نمايد.

روتر:

از دستگاه های شبکه ای کاربردی و اساسی می توان روتر را نام بردکه امروزه استفاده از آن در شبکه به امری طبیعی تبدیل شده است. روتر در شبکه های ‌LAN و WAN کاربرد دارد.از کاربردهای دیگر آن،استفاده در شبکه های بزرگ به منظور برقراری ارتباط می باشد چرا که هر بخش آن آی پی های مختلفی دارد و بدون روتر این قسمت ها نمی توانند ارتباط برقرار کنند.در حال حاضر روتر ها در طرح ها و مدل های گوناگون با شکل ظاهری متفاوت در بازار عرضه می شود.در حال حاضر روتر با ایجاد سهولت در برقراری ارتباط بین یک شبکه یا چندین شبکه (اینترنت و سایت های مختلف در سراسر جهان)مورد استقبال عموم قرار گرفته است.متناسب با وظیفه محول شده به روتر ها ،نام مناسب برای انها در نظر می گیرند.

شرکت پیشگام رایانه ارائه دهنده خدمات شبکه شامل پشتیبانی شبکه , نصب و راه اندازی شبکه , طراحی شبکه ، خدمات پسیو شبکه, فروش تجهیزات شبکه ,سرور و مجازی سازی , نصب و راه اندازی ویپ

برچسب ها:, ,

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.