خدمات شبکه از راه دور

خدمات پشتیبانی شبکه از راه دور

خدمات پشتیبانی شبکه از راه دور،  به فرد اجازه دسترسی به کامپیوتر یا شبکه از یک فاصله جغرافیایی معین را می دهد. دسترسی از راه دور به کاربران این امکان را می‌دهد تا به سیستم‌هایی که به آن‌ها نیاز دارند در زمانی که از لحاظ فیزیکی بسیار دور هستند، متصل شوند. این امر به ویژه برای کارمندانی که در دفاتر شعبه کار می‌کنند بسیار حیاتی است. خدمات شبکه یکی از موارد پشتیبانی و نگهداری شبکه است که پیشگام رایانه آن را برای مشتریان خود به صورت ریموت انجام می دهد.

دسترسی به شبکه از راه دور

دسترسی از راه دور به کاربران  این امکان را می‌دهد که به فایل‌ها و سایر منابع سیستم بر روی هر دستگاه یا سرورهایی که در هر زمان به شبکه متصل می‌شوند، دسترسی داشته باشند، بهره‌وری کارمندان را افزایش می دهد و آن‌ها را قادر می سازد تا بهتر با همکاران خود در سراسر جهان هم‌کاری کنند.

همچنین یک استراتژی دسترسی از راه دور به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا بدون توجه به مکان، بهترین استعدادها را استخدام کرده، باگ ها را حذف کرده و هم‌کاری بین تیم‌ها، ادارات و مکان‌ها را ارتقا دهند.

خدمات شبکه از راه دور

متخصصان پشتیبانی فنی از دسترسی از راه دور برای اتصال به کامپیوترهای کاربران از مکان‌های دور برای کمک به آن‌ها در حل مشکلات با سیستم‌ها یا نرم‌افزارهای خود استفاده می‌کنند. خدمات شبکه از راه دور می تواند هزینه های سازمان را کاهش داده و همچنین به انجام کارهای پشتیبانی نیمه وقت سرعت ببخشد.

خدمات شبکه از راه دور

پشتیبانی شبکه از راه دور

یک روش رایج برای دسترسی در خدمات پشتیبانی شبکه از راه دور از طریق اتصال VPN است. یک VPN یک اتصال ایمن و رمزنگاری شده روی یک شبکه مانند اینترنت ایجاد می‌کند. فن‌آوری VPN به عنوان راهی برای قادر ساختن کاربران راه دور و دفاتر شعبه برای ورود ایمن به سرورهای شرکت و سایر منابع توسعه داده شده است.

پشتیبانی شبکه از راه دور با استفاده از نرم افزار دسترسی از راه دور (یا دسک تاپ از راه دور) امکان دسترسی فوری به تکنسین را از هر مکان و هر زمان به دستگاه از راه دور می دهد. این بدان معنی است که متخصصین شبکه می توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری، از راه دور کمک کنند.

خدمات پشتیبانی شبکه از راه دور

خدمات شبکه ریموت

زمانی که شما بتوانید به یک شبکه کامپیوتری از راه دور متصل شوید، می توانید کار های مختلفی در آن شبکه انجام دهید. مثلا شما می توانید از راه دور به فایل های رایانه های شبکه دسترسی داشته باشید یا در زمانی که مشکل نرم افزاری برای رایانه ای پیش بیاید یک متخصص رایانه می تواند از راه دور به آن رایانه متصل شده و مشکل آن را حل نماید. حتی می توان گفت بازدید از سایت ها نیز به نحوی اتصال از راه دور است البته کاربران به یک رایانه که سرور نام دارد متصل می شوند.

نحوه کارکرد دسترسی از راه دور

برای پشتیبانی شبکه دسترسی از راه دور یا remote access service معمولا با ترکیبی از نرم‌افزار، سخت‌افزار و اتصال به شبکه انجام می‌شود. برای مثال، دسترسی ریموت در گذشته به صورت دسترس بودن گسترده اتصال اینترنتی با استفاده از نرم‌افزار شبیه‌سازی پایانه انجام می شد که دسترسی به مودم سخت‌افزاری متصل به شبکه تلفن را کنترل می‌کرد.

 در حال حاضر، دسترسی از راه دور معمولا با استفاده از یک راه‌حل نرم‌افزاری امن مانند استفاده از یک نرم‌افزار VPN – با اتصال کاربران  از طریق یک رابط شبکه با سیم  یا واسط شبکه Wi-Fi  یا با اتصال از طریق شبکه اینترنت انجام می‌شود. از VPN های دسترسی از راه دور برای اتصال کاربران فردی به شبکه‌های خصوصی استفاده می‌شود. این رابط ها در خدمات پشتیبانی شبکه از راه دور کاربرد فراوانی دارند و از امنیت بسیار مناسبی برخوردار هستند.

پروتکل‌های کلیدی برای تضمین دسترسی از راه دور

شرکت ها همچنین می توانند از دسک تاپ های از راه دور استفاده کنند تا کاربران بتوانند از راه دور به برنامه ها و شبکه های خود متصل شوند. دسک تاپ های از راه دور از نرم افزارهای کاربردی استفاده می کنند که بعضی اوقات در سیستم عامل میزبان از راه دور گنجانده شده است . که برنامه ها را قادر می سازد از راه دور بر روی سرور شبکه اجرا شوند و همزمان به صورت محلی نمایش داده شوند.

کاربران می توانند از هر مکان و در هر دستگاهی با انواع روش های تأیید اعتبار ، از جمله ورود به سیستم از راه دور،  برنامه ها و سرورهای داخلی و برنامه های ابری به طور ایمن دسترسی داشته باشند که به آنها دسترسی آسان و ایمن به برنامه های مورد نیاز خود را بدون پیکربندی VPN یا تغییر فایروال می دهد.

 همانطور که می دانید سرویس ریموت دسکتاپ ویندوز مایکروسافت Windows Remote Desktop Connections به کارشناسان هلپ دسک و نیروی پشتیبانی شبکه و مدیران آی تی IT Manager اجازه می ‌دهد به دسک تاپ یک کامپیوتر مبتنی بر ویندوز از طریق اینترنت یا شبکه محلی Lan متصل شوند. زمانی که از ویژگی Remote Desktop Connection برای اتصال استفاده می ‌کنید، این توانایی را دارید تا صفحه دسک تاپ کامپیوتر میزبان را مشاهده کرده و به درایو فایل‌ ها و پوشه‌ های آن سیستم کاربر دسترسی داشته باشید، در حالی که روبروی کامپیوتر خود نشسته‌اید.

علاوه بر این، سازمان‌ها می‌توانند از اعتبارسنجی چندعاملی برای تایید هویت کاربر با ترکیب اوراق شناسایی چندگانه منحصر به فرد برای یک شخص استفاده کنند.

انواع دسترسی از راه دور

به طور سنتی، شرکت ها از مودم ها استفاده می کنند تا به کارمندان اجازه دهند از طریق شبکه های تلفنی متصل به سرورهای دسترسی از راه دور به شبکه های اداری متصل شوند

. دستگاه های متصل به شبکه از مودم های آنالوگ برای برقراری ارتباط و ارسال یا دریافت پیام با شماره تلفن های اختصاصی استفاده می کنند.پهنای باند روش های اتصال سریع به شبکه های تجاری و اینترنت را برای کاربران از راه دور فراهم می کند. پهنای باند انواع مختلفی دارد، از جمله موارد زیر:

  • پهنای باند کابل در بین بسیاری از کاربران به اشتراک گذاشته می شود و در نتیجه، نرخ انتقال داده ها می تواند در ساعات پرمصرف در مناطقی که مشترکان زیادی دارند، کند باشد.
  • پهنای باند DSL (Digital Subscriber Line) شبکه ای با سرعت بالا را از طریق شبکه تلفن با استفاده از فناوری مودم فراهم می کند. با این حال ، DSL فقط در یک فاصله فیزیکی محدود کار می کند و اگر زیرساخت تلفن محلی از فناوری DSL پشتیبانی نکند ، ممکن است در برخی مناطق در دسترس نباشد.
  • دستگاه های تلفن همراه از طریق اتصال بی سیم از هر مکانی که شبکه تلفن همراه در آن وجود دارد، می توانند به سرویس های اینترنت همراه دسترسی پیدا کنند.
  • سرویس های اینترنت ماهواره ای از ماهواره های مخابراتی برای دسترسی به اینترنت در مناطقی که دسترسی زمینی به اینترنت در دسترس نیست به کاربران اجازه دسترسی به اینترنت می دهد.
  • فناوری پهنای باند فیبر نوری کاربران را قادر می سازد داده های زیادی را به سرعت و به طور یکپارچه منتقل کنند.

روش های کنترل از راه دور

  • در این بخش از مقاله تعدادی از راه های کنترل از راه دور (آنلاین) دسترسی و پشتیبانی شبکه را بررسی می کنیم.
  • کنترل با نرم افزار انی دسک AnyDesk
  • انی دسک نرم افزاریست که به کمک آن می توانید از راه دور با استفاده از اینترنت با کاربران ارتباط برقرار کنید و پشتیبانی سرویس های آن ها را انجام دهید و مشکلاتشان را برطرف نمایید. این نرم افزار از حجم کم و رابط کاربری بسیار خوبی برخوردار است. در این نرم افزار، شخص کنترل کننده سیستم فقط امکان کنترل موس کاربر مقابل را دارد و توانایی دسترسی به فایل ها را نخواهد داشت .
  • کنترل با نرم افزار تیم ویور TeamViewer
  • نرم افزار تیم ویور TeamViewer یکی دیگر از نرم افزار های قدرتمند دسترسی به سیستم ها می باشد که به کمک آن می توانید به آسانی سیستم کاربران شبکه را کنترل و پشتیبانی کنید. در استفاده از این نرم افزار و همچنین نرم افزار انی دسک باید توجه داشت که نرم افزار ها باید بر روی هر دو سیستم مبدا و مقصد انجام شود.
  • نرم افزار های دیگری مشابه این دوم نرم افزار معرفی شده وجود دارد که البته، این دو از رایج ترین و بهترین های این حوزه می باشند و اکثر کاربران شبکه با این دو نرم افزار آشنا هستند.

پروتکل‌های مشترک دسترسی از راه دور و VPN عبارتند از:

اتصال نقطه به نقطه (‏PPP)

: کاربران را قادر می‌سازد تا یک اتصال مستقیم بین دو نقطه پایانی برقرار کنند. می توان گفت مجموعه‌ای از پروتکل‌های امنیتی است که برای فعال کردن سرویس‌ها و رمزنگاری برای تضمین انتقال بسته‌های IP از طریق اینترنت به کار می‌رود. تونلینگ نقطه به نقطه (‏PPTP)‏یکی از قدیمی‌ترین پروتکل‌های پیاده‌سازی شبکه‌های خصوصی مجازی است. با این حال، در طول سال‌ها، ثابت شده‌است که در برابر انواع زیادی از حملات آسیب‌پذیر است. اگرچه PPTP خیلی امن نیست، در برخی موارد کاربرد دارد.

لایه دو پروتکل تونلینگ (L۲TP)

 یک پروتکل VPN است که رمزنگاری یا تایید هویت را برای ترافیکی که از اتصال عبور می‌کند ارائه نمی‌دهد. در نتیجه، معمولا با IPsec جفت می‌شود، که آن خدمات را فراهم می‌کند. سرویس (‏RADIUS)‏یک پروتکل توسعه‌یافته در سال ۱۹۹۱ است که به عنوان استاندارد اینترنت در سال ۲۰۰۰ منتشر شد تا سرورهای دسترسی از راه دور را قادر به برقراری ارتباط با یک سرور مرکزی برای تایید هویت کاربران و اجازه دسترسی آن‌ها به سیستم یا سرویس درخواستی کند.

سیستم کنترل دسترسی ترمینال (TACS)

یک پروتکل تایید هویت از راه دور است که در اصل در شبکه‌های یونیکس متداول بود که یک سرور را قادر می‌سازد تا رمز عبور کاربر را به یک سرور تایید هویت ارسال کند تا تعیین کند که آیا دسترسی به یک سیستم معین باید مجاز باشد یا خیر. TACS به همراه یک پروتکل جداگانه طراحی ‌شده همچنین برای رسیدگی به تایید هویت، و برای دسترسی مدیر به تجهیزات شبکه، مانند مسیریاب‌ها کاربرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.