• Home
  • آموزش
  • راه اندازی فایل سرور + فایل سرور چیست و چگونه کار می کند؟
راه اندازی فایل سرور

راه اندازی فایل سرور + فایل سرور چیست و چگونه کار می کند؟

راه اندازی فایل سرور به ذخیره سازی و مدیریت فایل های داده کمک می کند. با نصب و راه اندازی فایل سرور در شبکه می توان دسترسی فایل ها را برای سایر کامپیوترهای آن شبکه مهیا کرد. فایل سرور در حقیقت نقش یک سرور را برای به اشتراک گذاشتن داده ها برای کامپیوترهای دیگر را ایفا می کند.

 

در صورت نیاز به دریافت خدمات شبکه و نصب و راه اندازی فایل سرور می توانید با شماره تلفن 02157801000 تماس حاصل فرمایید.

راه اندازی فایل سرور

اگر از یک سرور مدیریت مجازی سازی برنامه به عنوان نقطه توزیع برای اشتراک فایل نصب شده در دفاتر محلی استفاده می کنید، باید این سرور را قبل از پخش برنامه های مجازی به رایانه هایی که به عنوان اشتراک فایل استفاده می شوند، پیکربندی کنید. هنگامی که سرورها و اشتراک‌گذاری فایل‌ها را پیکربندی می‌کنید، دایرکتوری محتوا را که در آن فایل‌های SFT بارگیری و ذخیره می‌شوند، تنظیم می‌کنید. فایل های SFT حاوی برنامه (یا برنامه های کاربردی) مجازی هستند.

فایل سرور چیست

فایل سرور کامپیوتری است که وظیفه ذخیره و مدیریت فایل های داده را بر عهده دارد تا سایر رایانه های موجود در همان شبکه بتوانند به فایل ها دسترسی داشته باشند. این به کاربران امکان می دهد تا بدون نیاز به انتقال فیزیکی فایل ها، اطلاعات را از طریق شبکه به اشتراک بگذارند.

فایل سرور نقش کامپیوتر یا سرور را برای ذخیره و در دسترس قرار دادن داده برای مشتریان بر عهده می گیرد و به عنوان یک مکان مرکزی برای ذخیره و اشتراک گذاری فایل ها برای یک شبکه عمل می کند. آنها می توانند به یک شبکه محلی واحد (LAN) محدود شوند یا در سطح اینترنت گسترس پیدا کنند.

فایل سرورها ذخیره، ایمن سازی و به اشتراک گذاری فایل ها را در یک سازمان ساده تر می کنند. فایل سرورها یک هدف مشترک برای هکرها و باج افزارها هستند، بنابراین باید توجه ویژه ای به ایمن سازی آنها در برابر حملات شود.

همه سازمان ها باید اطلاعات و داده ها را بین افراد به اشتراک بگذارند. به ‌عنوان مثال، به ‌جای ارسال ایمیل یا استفاده از درایوهای گذرگاه سریال جهانی برای انتقال داده‌ ها، از یک فایل سرور می‌توان به عنوان یک مکان مرکزی برای بسیاری از افراد برای ذخیره فایل‌ ها استفاده کرد. این کار می ‌تواند همکاری بین افراد در مکان ‌های مختلف را تسهیل کند و می ‌تواند برای انتقال فایل‌ های بزرگی که ممکن است جا به‌ جایی آن‌ ها دشوار باشد، استفاده شود.

فایل سرور چیست

فایل سرور چگونه کار می کند

قبل از نصب و راه اندازی فایل سرور باید به عملکرد آن اشاره کنیم. فایل سرورها فقط یک سیستم فایل راه دور را در دسترس مشتریان قرار می دهند. آنها می توانند هر نوع داده ای را ذخیره کنند – به عنوان مثال، فایل های اجرایی، اسناد، عکس ها یا فیلم ها.

آنها معمولا داده ها را به صورت داده ها یا فایل های باینری ذخیره می کنند. این بدان معنی است که آنها فهرست یا پردازش اضافی فایل های ذخیره شده در آنها را انجام نمی دهند. با این حال، ممکن است پلاگین ها یا عملکردهای سرور اضافی وجود داشته باشند که می توانند ویژگی های اضافی را ارائه دهند.

یک فایل سرور راه‌ های داخلی برای تعامل با داده‌ ها ارائه نمی ‌کند. پایگاه‌ های داده به عنوان فایل سرور در نظر گرفته نمی‌ شوند، زیرا پایگاه‌ های داده تنها با داده‌ های ساختاری سروکار دارند که توسط یک پرس و جو به آنها دسترسی پیدا می ‌کند.

فایل سرورها معمولاً دارای ویژگی ‌های اضافی هستند تا چندین کاربر بتوانند به طور همزمان به آنها دسترسی داشته باشند:

  • مدیریت مجوز برای تعیین اینکه چه کسی می تواند به کدام فایل دسترسی داشته باشد و چه کسی حق ویرایش یا حذف فایل ها را دارد استفاده می شود.
  • قفل کردن فایل، چندین کاربر را از ویرایش همزمان یک فایل باز می دارد.
  • حل تضاد در صورت بازنویسی فایل ها، یکپارچگی داده ها را حفظ می کند.
  • یک سیستم فایل توزیع شده می‌ تواند داده ‌ها را با کپی کردن آن در چندین سرور در مکان‌ های مختلف در دسترس قرار دهد.

پروتکل ها و برنامه های فایل سرور

چندین پروتکل در فایل سرورها استفاده می شود. که ویژگی های متفاوت و دسترسی مشتری را ارائه می دهند.

بلوک پیام سرور (SMB) رایج ترین پروتکل برای سرورهای فایل LAN است. SMB به طور بومی برای سیستم عامل های ویندوز و macOS (OSes) پشتیبانی می شود. لینوکس و یونیکس می توانند با استفاده از Samba یا CIFSD، یک نسخه منبع باز از سیستم فایل اینترنت مشترک، به SMB دسترسی داشته باشند یا به آنها سرویس دهند.

راه اندازی و مدیریت SMB ساده است. می تواند احراز هویت یکپارچه با Microsoft Active Directory داشته باشد.

SMB دارای سه نسخه اصلی است: SMB1، SMB2 و SMB3. SMB1 دیگر امن تلقی نمی شود و نباید استفاده شود.

سیستم فایل شبکه (NFS) در درجه اول توسط سیستم عامل های لینوکس و یونیکس استفاده می شود. بنابراین، برای سرورهای فایل کاربر نهایی معمول نیست، اما ممکن است برای دسترسی به فایل سرور استفاده شود.

پروتکل انتقال فایل (FTP) و FTP امن (SFTP) برای ارائه فایل ها از طریق اینترنت طراحی شده اند. FTP معمولا برای دانلود و آپلود فایل ها استفاده می شود. برخی از نمونه های نرم افزار سرور FTP عبارتند از FileZilla و Microsoft Internet Information Services.

شاخص متمایز پیشگام رایانه

خدمات شبکه

21 سال تجربه فعالیت در زمینه انفورماتیک

عضویت در شورای عالی انفورماتیک ایران

عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه ای

دارای مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

دارای مجوز ISP از سازمان تنظیم مقررات

دارای مجوز VOIP از سازمان تنظیم مقررات

دارای بیش از 50 هزار مشترک کارت‌های تلفنی اینترنتی

در ادامه خدماتی که شرکت پیشگام رایانه در زمینه ی شبکه های کامپیوتری ارائه مینماید را به تفصیل شرح میدهیم.

خدمات شبکه

با ما از طریق شماره تلفن ۵۷۸۰۱۰۰۰ در تماس باشید و یا جهت دریافت تماس از کارشناسان ما فرم درخواست تماس را تکمیل نمایید.

آموزش نصب فایل سرور

می توانید از این روش برای نصب نقش سرور File Services و سرویس نقش BranchCache for Network Files در رایانه ای که Windows Server 2016 دارد استفاده کنید. عضویت در Administrators یا معادل آن حداقل مورد نیاز برای انجام این روش است.

در Server Manager روی Manage و سپس Add Roles and Features کلیک کنید. جادوگر افزودن نقش ها و ویژگی ها باز می شود. در قبل از شروع، روی Next کلیک کنید.

در انتخاب نوع نصب، مطمئن شوید که نصب مبتنی بر نقش یا ویژگی انتخاب شده است و سپس روی Next کلیک کنید.

در انتخاب سرور مقصد، مطمئن شوید که سرور صحیح انتخاب شده است و سپس روی Next کلیک کنید.

در Select server roles، در Roles، توجه داشته باشید که نقش File And Storage Services قبلاً نصب شده است. روی فلش سمت چپ نام نقش کلیک کنید تا انتخاب سرویس های نقش گسترش یابد و سپس روی فلش سمت چپ File and iSCSI Services کلیک کنید.

چک باکس های File Server و BranchCache را برای Network Files انتخاب کنید.

روی Next کلیک کنید.

در Select features روی Next کلیک کنید.

در تأیید انتخاب های نصب، انتخاب های خود را بررسی کنید و سپس روی Install کلیک کنید. پنجره پیشرفت نصب در حین نصب نمایش داده می شود. پس از اتمام نصب، روی Close کلیک کنید.

آموزش نصب و راه اندازی فایل سرور

امنیت فایل سرور

فایل سرورها مهم ترین داده ها را در یک سازمان ذخیره می کنند. از دست دادن این داده ها به شدت بر هر کسب و کاری تأثیر می گذارد. بنابراین باید در برابر شکست، فاجعه، حمله و باج افزار محافظت شوند.

پشتیبان گیری برای عملکرد فایل سرورها اساسی است. یک پشتیبان خوب تضمین می کند که در صورت خرابی یا حمله سخت افزاری، داده ها همچنان در دسترس هستند یا قابل بازیابی هستند.

بهترین روش این است که چندین نسخه از داده های مهم نگهداری شود و برخی از این کپی ها باید در مکان فیزیکی متفاوتی باشند و آفلاین باشند یا به شبکه متصل نباشند. به این ترتیب، حتی اگر یک فاجعه طبیعی یک مرکز داده را از بین ببرد یا اگر باج افزار فایل سرور را رمزگذاری کند، می توان فایل ها را بازیابی کرد. مهم است که به طور منظم نسخه های پشتیبان فایل را آزمایش کنید.

فایل سرورها یک هدف با ارزش برای مهاجمان هستند و بنابراین باید از اینترنت جدا شوند. مجوزهای فایل باید به طور منظم بازرسی شوند. به روز رسانی های منظم می تواند از سوء استفاده از آنها جلوگیری کند. هشدارها یا ممیزی ‌ها باید فعالیت ‌های عجیب و غریب را برای توقف برنامه‌ های حذف فایل یا رمزگذاری اعلام کنند.

امنیت فایل سرور

فایل سرور ها و ذخیره سازی ابری

فایل سرورها در مقابل NAS در ذخیره سازی ابری

ذخیره سازی و همکاری روی فایل ها نیازهای اساسی برای اکثر مشاغل است. استفاده از فایل سرور اساسی ترین راه برای رفع این نیاز است، اما ابزارهای دیگر می توانند این نقش را با معاوضه ها و مزایای مختلف پر کنند.

ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) یک دستگاه سخت افزار سرور فایل اختصاصی است که شامل ذخیره سازی و شبکه است. این کار در اندازه های مختلف موجود است، از دستگاه های رومیزی کوچک با یک تا دو هارد دیسک گرفته تا سرورهای بزرگ که ده ها درایو را در خود جای می دهند.

دستگاه‌ های پیشرفته را می ‌توان برای ارائه مقادیر زیادی فضای ذخیره ‌سازی در محدوده پتا بایتی یا دسترسی پر سرعت برای امکان دسترسی همزمان چند نفر به فیلم‌ ها و فایل‌ ها سفارشی کرد. برخی از این ها می توانند به عنوان ذخیره سازی متصل مستقیم استفاده شوند، که سروری است که فضای ذخیره سازی را در دسترس سرور دیگری قرار می دهد تا به عنوان یک دیسک اختصاصی از آن استفاده کند.

ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی ابری، مانند Dropbox، OneDrive و Box، به طور فزاینده ای برای ذخیره سازی فایل های تجاری محبوب می شوند. این سرویس ‌ها می ‌توانند به ‌طور خودکار فایل‌ ها را همگام‌ سازی، ایمن و پشتیبان ‌گیری کنند. سادگی و سهولت استفاده آنها برای کاربر نهایی، آنها را برای مشاغل کوچک تا متوسط مناسب می کند. آن ‌ها برای ذخیره ‌سازی انبوه گران ‌تر هستند و مدیریت آن‌ ها می‌ تواند پیچیده باشد، بنابراین سازمان‌ های بزرگ و سازمان‌ هایی که بر ویدیو یا فایل‌ های بزرگ تأکید دارند ممکن است ارزش بهتری از یک فایل سرور سنتی داشته باشند.

سیستم مدیریت اسناد شبیه به فایل سرور است که برای ذخیره اسناد اختصاص داده شده است. Microsoft SharePoint و DocuWare نمونه های محبوب DMS ها هستند. آن‌ ها قابلیت ‌های نمایه‌ سازی، جستجو و نگهداری فایل را به سرور فایل اضافه می‌ کنند و با اسنادی مانند Microsoft Word، صفحات گسترده یا PDF (فرمت سند قابل حمل) بهترین کار را می ‌کنند. سرورهای مدیریت اسناد برای داده های حباب مانند فایل های اجرایی یا ویدیوها مناسب نیستند.

مزایا و معایب فایل سرور

استفاده از فایل سرور مزایا و معایب خود را دارد:

مزایای فایل سرور

  • هزینه نسبتا کم
  • آسان برای گسترش و سفارشی کردن
  • می تواند ظرفیت بالایی داشته باشد
  • می تواند عملکرد بالایی داشته باشد

معایب فایل سرور

  • نیاز به مدیریت دارد
  • باید ایمن شود
  • فراداده داخلی محدود و دستکاری فایل
  • ظرفیت اضافی باید برای آن برنامه ریزی شود

پیش از تصمیم گیری در رابطه با راه اندازی و یا ارتقا فایل سرور در شبکه و خرید تجهیزات، جهت دریافت مشاوره رایگان و یا اطلاع از تعرفه خدمات شبکه و دریافت پیش فاکتور با کارشناسان ما از طریق شماره تلفن ۵۷۸۰۱۰۰۰ در ارتباط باشید.

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.