راه اندازی ویپ با سیسکو

راه اندازی ویپ با سیسکو

راه اندازی مرکز تماس ویپ با سیسکو یکی از راه های مقرون به صرفه برای کاهش هزینه تلفن شرکت ها و سازمان ها است. ویپ یک سیستم تلفنی تحت شبکه و ارزان قیمت است که امکان مکالمه تلفنی را در بستر شبکه مهیا می سازد. راه اندازی ویپ می تواند هزینه های اضافی تماس های تلفنی شرکت شما را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. برای دریافت خدمات راه اندازی ویپ با سیسکو می توانید با پیشگام رایانه با شماره تلفن 02157801000 تماس حاصل فرمایید. نیروهای فنی و متخصص ما آماده ارائه مشاوره و پاسخگویی به سوالات شما در خصوص پیاده سازی VOIP با سیسکو هستند.

راه اندازی ویپ سیسکو

سیسکو یکی از شرکت های مطرح تولید تجهیزات ویپ در دنیا است. که دستگاه های سخت افزاری بسیاری در حوزه ویپ و شبکه تولید می کند. راه اندازی ویپ با سیسکو به شما یک ارتباط صوتی قوی و پایدار را می دهد. این کار موجب کاهش هزینه های تلفن شما شده و سرعت عمل کارکنان شما را افزایش می دهد.

ویپ سیسکو Cisco VoIP چیست؟

“VoIP” ویپ (گفتار از طریق IP) به شما امکان می دهد از طریق شبکه داده آی پی IP (پروتکل اینترنت) تماس تلفنی و صوتی و تصویری برقرار کنید. ارتباطات یکپارچه از طریق سیستم سیسکو VoIP ، تجارت کوچک شما را یک گام جلوتر می برد.

Cisco unified communication ، به تمام مجموع نرم افزار های ارتباطی و سخت افزار های سیسکو گفته می شود که امکان برقراری انواع ارتباطات صوتی، تصویری و دیتا ( Voice – Video – Data ) را بر روی بستر شبکه های مبتنی بر تجهیزات سیسکو فراهم می نمایند.

سیسکو دارای دو مرکز تماس یا Call Manager است:

  • CME
  • CUCM

Cisco Call Manager: شرکت سیسکو از پیشگامان اراءه سیستم های ویپ VoIP و Video Conference در سراسر دنیا می باشد. کیفیت برتر اولین مشخصه بارز محصولات و تجهیزات سیسکو می باشد و آن را به انتخاب اول ارگان ها بزرگ دنیا تبدیل نموده است. کیفیت محصولات سیسکو فوق العاده بالا است و عمر بسیار طولانی دارد.

Cisco CME : این نوع سیستم راه کار سخت افزاری مرکز تلفن تحت شبکه شرکت بزرگ سیسکو است. در این سیستم روتر مناسب را تعداد داخلی و خطوط PSTN انتخاب می شود. سپس با انجام تنظیمات مربوطه IP-PBX در اختیار کاربر نهایی قرار می گیرد.

Cisco CUCM: این سیستم مدل Enterprise و نرم افزاری مراکز تلفن سیسکو می باشد که نیاز به نصب بر روی تجهیزات سرور های مورد تایید سیسکو دارد. این مراکز برای ارائه سرویس ها و اتصال داخلی ها به لایسنس نیاز دارد. برای هر نوع سرویس یا گوشی تعدادی لایسنس مورد نیاز است.

تلفن های ویپ سیسکو چگونه کار می کنند؟

با استفاده از تلفن ویپ VoIP ، تماس های صوتی آنالوگ به بسته داده تبدیل می شوند. این بسته های داده مانند هر نوع داده دیگری مانند ایمیل از طریق اینترنت عمومی و یا هر شبکه خصوصی، پروتکل اینترنت (IP) کار می کنند. با استفاده از سرویس ویپ VoIP می توانید با تلفن های ثابت یا تلفن همراه نیز تماس حاصل فرمایید.

تلفن های ویپ سیسکو

آیا می توانم از تلفن Cisco VoIP در خانه استفاده کنم؟

تلفن های سیسکو برای مصارف خانگی طراحی نشده اند و حتی نمی توان آنها را به پریز دیواری ثابت متصل کرد. در عوض ، آنها برای استفاده تجاری طراحی شده اند ، به اتصال شبکه نیاز دارند و برای کار با زیرساخت تلفنی متمرکز که تماس ها را مدیریت می کند ، طراحی شده اند.

شرکت سیسکو

همانطور که می دانید شرکت سیسکو از پیشتازان در حوزه نرم افزار و سخت افزار تخصصی شبکه از جمله روتر، سوئیچ، فایروال و … میباشد.

سیستم های تلفنی سیسکو به دو بخش تقسیم می شود:

  • CUCM) cisco unified communications manage)
  • (Cisco callManager Express(CME

CUCM سیستم کامل و حرفه ای voip سیسکو می باشد و بصورت صورت Enterprise در کنار شرکت های مطرحی چون Avaya، Ericson قرار می گیرد.

مرکز تلفنی voip

سیسکو این امکان los voice support روی روترهایش روتر سیسکو را به یک مرکز تلفنی voip تبدیل کنیم حال اگر بخواهیم از مبدل های آنالوگ FXS و FXO روی این روتر استفاده کنیم ماژول های زیر همراه کارت PVDM که بصورت اسلات داخل روتر نصب می شوند را نیز به روتر اضافه کنیم. این سیستم تلفنی ویپ  به تکمیلی سیستم های open source نظیر elastix و issable نخواهد بود و محدودیتهایی از جمله محدودیت در register  کردن داخلی، عدم پشتیبانی از منشی تلفنی هوشمند (IVR) صف های تماس پیشرفته و … میباشد. از جمله قابلیت هایی که روی CME داریم میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

روترهای قابل پشتیبانی برای CME

روترهایی که قابل پشتیبانی برای CME هستند از:

  • سری های ۲۸۰۰ شامل مدلهای ۲۸۰۱ و ۲۸۱۱ و ۲۸۲۱ و ۲۸۵۱
  • سری های ۲۹۰۰ شامل مدلهای ۲۹۰۱ و ۲۹۰۱ و ۲۹۱۱ و ۲۹۲۱ و ۲۹۵۱
  • سری های ۳۸۰۰ شامل مدلهای ۳۸۲۵ و ۳۸۴۵
  • سری های ۳۹۰۰ شامل مدلهای ۳۹۲۵ و ۳۹۲۵E و ۳۹۴۵ و ۳۹۲۵E

روترهای سیسکو

ماژول ها

نمونه ماژول های fxs و fxo قابل نصب :

  • VIC2-2FXO
  • VIC2-4FXO
  • VIC3-2FXS/DID
  • VIC3-4FXS/DID

PVDM ها:

PVDM درواقع مبدل آنالوگ به دیجیتال است و بدون آن ماژول های fxs و fxo کار نمیکنند و به تعداد پورت های ماژول باید با ظرفیت کانال متناسب را تهیه کنید PVDMهای قابل نصب شامل موارد زیر است:

  • PVDM2-8
  • PVDM2-16
  • PVDM2-32
  • PVDM2-48
  • PVDM2-64

ماژول ویپ

طراحی شبکه ویپ

امروزه در طراحی‌ شبکه VOIP برای شرکت ها و سازمان ها سعی می‌ شود تا امکان پیاده‌ سازی فناوری ‌های جدید و کاربردهای متنوع با حداقل قیمت انجام شود. استفاده از سرویس‌های تلفن ویپ به طور عمومی در شبکه افزایش یافته است، یکی از این فناوری‌های نوین، سیستم تلفن ویپ یا همان Voice Over IP است. با استفاده از ویپ VOIP انتقال صدا بر روی شبکه IP فراهم می‌شود. Voice over Internet Protocol (VoIP) ، فناوری است که به شما امکان می دهد به جای خط تلفن عادی (یا آنالوگ) با استفاده از اتصال اینترنت باند پهن تماس صوتی برقرار کنید.

Voice over IP (VoIP) روشی را برای انتقال تماس های صوتی از طریق شبکه IP از جمله دیجیتال سازی و بسته بندی جریان های صوتی تعریف می کند. IP تلفن از استانداردهای VoIP برای ایجاد یک سیستم تلفنی استفاده می کند که در آن می توان از ویژگی های سطح بالاتر مانند مسیریابی پیشرفته ، نامه صوتی ، مراکز تماس و غیره استفاده کرد.

طراحی شبکه ویپ

راه اندازی تلفن ویپ

راه‌اندازی سرویس تلفن VOIP ویپ این امکان را فراهم می‌ کند که مکالمات تلفنی را در شبکه ‌های داده IP-Based با کیفیت مناسب انتقال دهیم. هدف اصلی استفاده از فناوری ویپ با سیسکو ترکیب شبکه‌ های داده و صوت و در نتیجه کاهش هزینه ‌های مربوط به تماس ‌های تلفنی در مسافت ‌های طولانی است. سرویس VOIP با سیسکو این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به تغییر تلفن ‌ها، مکالمات آنالوگ را به دیجیتال تبدیل کنیم. سپس از طریق بستر شبکه‌ های داده کامپیوتری می‌توان آن را انتقال داد. به این ترتیب، صدا به شکل داده در خواهد آمد و می‌توان به وسیله فشرده سازی حجم، ترافیک آن را نیز کاهش داد.

راه اندازی ویپ با سیسکو

اگر قصد نصب و راه اندازی سیستم ویپ در سازمان خود را داشته و به دنبال کاهش حداکثری هزینه های آن هستید، پیشنهاد ما به شما راه اندازی مرکز تماس سیسکو است. برای نصب و راه اندازی ویپ با سیسکو باید اول سخت افزار مورد نیاز آن را تهیه کنید که این کار هزینه بالایی را به شما تحمیل می کند. این در حالی است که با استفاده از ویپ Cisco دیگر نیازی به خرید سخت افزار نخواهید داشت. در واقع این سیستم تنها به لایسنس ویژه سیسکو نیاز دارد که به راحتی قابل تهیه است.

بسیاری از روترهای سیسکو قابلیت ویپ را نیز دارند و می توان از آنها به عنوان مرکز تلفن در سازمان استفاده کرد. به این ترتیب، می توانید با تلفن های سانترال قدیمی خود خداحافظی کنید. در ادامه مطلب، شما همراهان عزیز با با نکاتی در خصوص راه اندازی ویپ سیسکو و روش های آن آشنا خواهیم کرد. این نکات به شما کمک می کنند که سیستم ویپ را به درستی راه اندازی کرده و شاهد صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های سازمانی خود باشید.

راه اندازی ویپ سیسکو

ویپ سیسکو چیست؟

پیش از پرداختن به نکات مربوط به نصب و راه اندازی ویپ سیسکو ، بد نیست کمی با ماهیت این سیستم آشنا شوید. Cisco unified communication ، به مجموع نرم افزار های ارتباطی و سخت افزار های سیسکو گفته می شود که امکان برقراری انواع ارتباطات Voice – Video – Data را بر روی بستر شبکه های مبتنی بر سیسکو فراهم می کنند.

سیسکو دارای دو مرکز تماس یا CallManager دارد که تحت عناوین CME و CUCM شناخته می شوند.

Cisco Call Manager

شرکت سیسکو از پیشگامان ارائه سیستم های VoIP و Video Conference در دنیا می باشد. کیفیت برتر اولین مشخصه محصولات سیسکو می باشد و آن را به انتخاب اول سازمان ها شرکت های بزرگ دنیا بدل نموده است.

Cisco CME: این سیستم راه کار سخت افزاری مرکز تلفن تحت شبکه شرکت معظم سیسکو می باشد. در این سیستم روتر مناسب را تعداد داخلی و خطوط PSTN انتخاب می شود. سپس با انجام تنظیمات مربوطه IP-PBX در اختیار کاربر قرار می گیرد.

Cisco CUCM: این سیستم مدل Enterprise و نرم افزاری مراکز تلفن سیسکو می باشد که نیاز به نصب بر روی سرور های مورد تایید سیسکو دارد. این مراکز برای ارایه سرویس ها و اتصال داخلی ها به لایسنس نیاز دارد و برای هر نوع سرویس یا گوشی تعدادی لایسنس مصرف می کند.

تجهیزات نصب و راه اندازی ویپ سیسکو

نصب و راه اندازی ویپ سیسکو مستلزم استفاده از تجهیزات ویژه ای است که شامل برخی سخت افزارها و برنامه های نرم افزاری می گردند. اولین ابزار لازم برای این منظور، دستگاه تلفن است. انواع مختلفی گوشی تلفن تحت شبکه وجود دارد که در راه اندازی voip مورد استفاده قرار می گیرند. IP Phone، تلفن های آنالوگ، تلفن رومیزی، تلفن USB و تلفن مجازی یا اینترنتی، انواع تلفن های ویپ هستند که بر اساس نوع و میزان کاربری انتخاب می شوند.

Gateway یکی دیگر از تجهیزات راه اندازی voip سیسکو است که به منظور برقراری ارتباط بین شبکه Voip سیسکو و شبکه تلفنی آنالوگ مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی به کنفرانس تلفنی نیاز داشته باشید، باید از ابزاری تحت عنوان MCU استفاده کنید. این ابزار، برقراری ارتباطات چند طرفه را برای کاربران فراهم می کند. Application Server ، Gatekeeper و Call Agent، از دیگر تجهیزات راه اندازی ویپ Cisco به شمار می روند.

آموزش راه اندازی ویپ سیسکو

اگر به هر دلیلی، امکان استفاده از روتر واقعی برای شما فراهم نیست، می توانید برای نصب راه اندازی ویپ سیسکو از شبیه ساز GNS3 و یا حتی Packet Tracer استفاده کنید.

مراحل کار

مراحل کار با این شبیه ساز عبارتند از:

پس از ورود به GNS3 و اضافه کردن یک روتر، نیاز به یک ابر (Cloud) جهت اتصال GNS3 به PC خود دارید.
پس از اضافه کردن فضای ابری و راست کلیک کردن روی آن، گزینه Configure را انتخاب کنید.
حالا ضمن کلیک کردن روی Cloud1 ، کارت شبکه را انتخاب و Add کنید.
پس از فشردن کلید ok ، نوبت به تنظیمات روتر می رسد.


برای تنظیمات روتر در ادامه مراحل راه اندازی ویپ سیسکو ، می توانید به دو روش Command Line و را گرافیکی اقدام کنید. هم به صورت گرافیکی انجام داد.
وارد کنسول CLI روتر شده و CME را به صورت Manual تنظیم کنید.
سپس وارد Global mode شده و تنظیمات اولیه مثل: تنظیم IP Address را انجام دهید.
حالا دستور telephony-service setup را اجرا کنید.
اگر تمایل دارید که سرویس DHCP Server روی روتر فعال شود، کلید Y را بزنید.
در تکمیل فرایند نصب و راه اندازی ویپ سیسکو ، IP Address که به عنوان Source، روتر سیسکو برای پاسخ به تلفن های IP استفاده میکند را تعیین کنید.

سیگنالینگ IP Phone

سیگنالینگ IP Phone های سیسکو به صورت پیش فرض، پیش فرض پروتکل SCCP است، آن را تغییر نداده و Enter بزنید.
حالا باید تعداد IP Phone هایی که میخواهید به این روتر متصل شده و در آن رجیستر شوند را مشخص کنید.
اگر در این مرحله راه اندازی voip cisco کلید y را بزنید، قابلیت پشت خطی برای تلفن های شما فعال خواهد شد.
زبان مورد نظر برای تلفن های IP را انتخاب کرده و کلید Enter را بزنید.

در این مرحله، باید Call Progress Tone مورد نظرتان را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که شماره صفر که مربوط به آمریکا است، بیشترین سازگاری را با سیستم تلفنی ایران دارد.
تعیین کنید که شماره داخلی هایی که می خواهید به تلفن ها اختصاص داده شود، از چه شماره ای آغاز شود.
بقیه آیتم ها را با No پاسخ دهید تا Wizard به پایان برسد.
پس از پایان تنظیمات CME ، می توانید IP Phone سیسکو را پس از اتصال به شبکه، در روتر رجیستر کنید.

انواع گوشی تلفن تحت شبکه و سرویس VOIP :

  • تلفن‌های IP Phone، تلفن‌های آنالوگ معمولی یا نرم‌افزارهای شبیه‌ساز IP Phone یا Soft Phone
  • تفلن رومیزی که محبوب ترین و رایج ترین گوشی تلفن برای استفاده از سرویس VOIP است. استفاده از این نوع گوشی مانند یک تلفن رومیزی ساده است که توسط کابل اترنت به تلفن متصل می‌شود.
  • تلفن USB، ممکن است نیاز شود از سرویس ویپ VOIP سیسکو در کامپیوتر خود استفاده کنید. برای این منظور می‌توان از پورت USB استفاده کرده و با استفاده از گوشی‌های USB از سرویس ویپ استفاده کنید.
  • تلفن اینترنتی که اغلب نرم‌افزارهایی رایگان هستند و با نصب آن‌ها بر روی سیستم عامل خود می‌توان از این سرویس استفاده کرد.

خدمات راه اندازی ویپ با سیسکو

پیشگام رایانه از شرکت های معتبر و موفق در زمینه پیاده سازی ویپ در تهران است. از جمله خدمات شرکت پیشگام رایانه خدمات نصب و راه اندازی ویپ سیسکو است. شما بزرگواران می توانید برای دریافت مشاوره و یا خدمات با شماره تماس 02157801000 تماس حاصل فرمایید.

برچسب ها:, ,

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.