انواع کابل شبکه و روش های کابل کشی شبکه

انواع کابل شبکه و روش های کابل کشی شبکه

با توجه به سبک زندگی امروزه، ارتباطات و تبادل اطلاعات در بستر شبکه های کامپیوتری جزء یکی از مهم ترین موضوعات ماست. در همین زمینه می توان استفاده از شبکه های کابلی را به عنوان یکی از پایدارترین و پر استفاده ترین بستر شبکه نام برد. حجم عمده ای از انتقال داده و اطلاعات در سازمان و کسب و کارها به همین روش صورت می گیرد. در حقیقت کابل کشی شبکه بستر شبکه را تشکیل می دهد.

این نوع شبکه‌ها با توجه به نوع کابل و تجهیزات پسیو شبکه که در کنارشان استفاده می‌شود دارای سرعت انتقال دیتا و پهنای باندهای متفاوتی هستند.
راندمان و کیفیت یک شبکه کامپیوتری بستگی به کیفیت زیرساخت شبکه ، یعنی رعایت استاندارد کابل کشی و ترانکینگ آن دارد. اگر متخصص پسیو بی‌تجربه و اصول کابل کشی را رعایت نکند قطعاً در آینده سازمان با مشکلات زیادی روبرو می‌شود.

بنابراین با رعایت استاندارد کابل کشی شبکه، طبق اصول تعیین شده از سازمان استانداردسازی دیگر نیازی به ایجاد تغییر، و صرف هزینه زیاد بابت بروز مشکل در شبکه و یا تغییر در ساختار کابل کشی ندارید.

کابل کشی ساخت‌ یافته

موضوع کابل کشی ساختاریافته مدتی است که بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است. اگر بخواهیم به طور خلاصه و ساده توضیح دهیم باید گفت اصول کابل کشی ساخت‌ یافته یعنی رعایت یکسری استانداردهای جهانی نظیر استاندارد TIA و BICSI که مشتمل بر اصول اجرا و پیاده سازی پریزها (Outlet) کانکتورها، کابل‌ها (مسی و یا فیبر نوری)، اتصالات و تجهیزات اتصال (Patch Panels) و سایر تجهیزات پسیو شبکه و همچنین فرآیندهای طراحی، نصب، تست و تضمین عملکرد سیستم مورد نیاز جهت اجرای کابل کشی می‌شود، می‌باشند.

اگرچه کابل کشی ساختار یافته نسبت به کابل کشی سنتی هزینه بیشتری را خواهد داشت اما با این حال یک سرمایه گذاری بلندمدت با پایداری و اصول مهندسی و فنی محسوب می‌گردد.

انواع کابل شبکه در پیشگام رایانه

اجزای کابل کشی ساخت یافته 

Backbone Cabeling

کابل کشی پایه‌ای به عنوان کابل کشی vertical cabeling هم شناخته می‌شود که مهم‌ترین قسمت کابل‌کشی در شبکه محسوب می‌گردد. در این نوع کابل کشی اتصال بین اتاق‌های مخابراتی، اتاق‌های تجهیزات، فضاهای دسترسی و ورودی انجام می‌پذیرد. کابل در همان طبقه، از کف تا کف و حتی بین ساختمان‌ها اجرا می‌شود. فاصله کابل بستگی به نوع کابل و امکانات اتصال دارد اما کابل کابل‌های twisted pair تا 90 متر محدود می‌شود.
به عبارت دیگر در هر طبقه از ساختمان به اتاقی نیاز است که تجهیزات اصلی مانند سوییچ و … در آن قرار گیرد و کل کابل‌های کشیده شده در ساختمان با آن ختم شوند و از آنجایی که این اتاق در طبقات مختلفی از ساختمان قرار دارند، کابل‌ها باید به صورت عمودی در بین طبقات کشیده شوند.

Horizontal Cabeling

به کابل‌کشی در یک ناحیه کاری اصطلاحاً کابل‌کشی افقی و یا Horizontal Wiring گفته می‌شود. این نوع سیم کشی به صورت افقی بالای سقف و یا زیرزمین در یک ساختمان قرار دارد. به رغم انواع کابل، حداکثر فاصله بین دستگاه‌ها 90 متر است .در واقع منظور از کابل‌کشی افقی، انجام کابل‌کشی میان تجهیزات داخل اتاق تجهیزات و پریزهای شبکه موجود در اتاق‌های کاری کاربران می‌باشد.

Work Area 

منطقه کاری به فضایی اشاره دارد که در آن اجزای کابل بین رسانه‌های ارتباطی و تجهیزات مخابراتی نهایی استفاده می‌شود و اجزای کابل اغلب شامل تجهیزات ایستگاه‌ها (تلفن، کامپیوتر و غیره) پچ کابل‌ها و رسانه‌های ارتباطی است.

Telecommunication closet

اتاق تجهیزات یا ارتباطات که از آن به عنوان اتاق MC یاMain Cross Room نام برده می‌شود.که این اتاق محل قرارگیری تجهیزات اصلی شبکه، تجهیزات مخابراتی و فریم‌های توزیع می‌باشد. کلیه اتصالات اصلی در شبکه، در این اتاق‌ها انجام می‌گیرد. هر ساختمان باید حداقل یک قفسه سیم کشی داشته باشد و اندازه آن بستگی به اندازه سرویس دارد.

Equipment Room

این اتاق بر خلاف Main Cross Room دارای اجزای پیچیده‌تری است و محل متمرکزی برای نصب تجهیزات در داخل سیستم‌های مخابراتی (سرورها، سوئیچ ها و غیره است.

Enterance Facility

تجهیزات ورودی شامل کابل، نقطه تقسیم شبکه، اتصال سخت افزار، دستگاه‌های حفاظتی و سایر تجهیزات که ارائه کننده دسترسی به شبکه خصوصی است را شامل می‌شود.

انواع کابل شبکه در پیشگام رایانه

مهم‌ترین دلایل نیاز به یک سیستم کابل کشی ساخت یافته عبارتند از :

  •  رعایت اصول و استانداردهای فنی و مهندسی و پیروی از قواعد بین المللی در نصب، اجرا و پیاده سازی زیرساخت مناسب.
  • جلوگیری از هزینه‌های آتی ناشی از عدم اجرای صحیح کابل کشی و یا استفاده از تجهیزات کابل کشی شبکه نامناسب .
  • امکان ارتقاء و تعویض کابل کشی درون ساختمانی در صورت انجام یک کابل کشی استاندارد.
  • امکان مدیریت هر چه سریع‌تر و راحت‌تر شبکه جهت عیب‌یابی، تعمیر و نگهداری.
  • بکارگیری و استفاده از پریز شبکه بجای اتصال مستقیم و نصب تعدادی پریز پشتیبان و رزو جهت استفاده در زمان ارتقاء و توسعه شبکه.
  • استفاده از داکت و ترانک جهت انتقال و مدیریت کابل‌ها.
  • استفاده و بهره برداری از تجهیزات کابل کشی شبکه بصورت استاندارد و مناسب.
  • مستند سازی کلیه فعالیت‌ها نظیر تجهیزات تهیه و خریداری شده، سیستم کابل کشی و توپولوژی بکار رفته، نقشه کابل کشی شبکه.
  • بهره‌برداری از رک‌های مناسب که قابلیت اتصال به زمین را دارند و از تکنولوژی های نوین و امنیتی بهره می‌برند.
  • استفاده از بر چسب برای کلیه تجهیزات داخل رک و پریزها و ….
  • پانچ دقیق و فنی سوکت‌ها در هر مرحله.
  • دقت در فاصله و تعداد نودها بر اساس استاندارد با چشم انداز ارتقاء شبکه در آینده.
  • بهره گیری و استفاده از لوله‌های PVC در دیوارها
  • در نظر گرفتن فضای مازاد برای عبور کابل‌ها با احتساب افزایش تعداد کابل‌ها در طرح ارتقاء آینده
  • توجه به تعداد تجهیزات ACTIVE شبکه نظیر سوئیچ‌ها در طبقات
  • توجه به کابل کشی BACKUP برای مکان‌های ضروری
  • پیش‌بینی محلی برای عبور کابل‌های فیبر نوری در آینده
  • توجه به طول و اندازه patch cord های ایستگاه‌ها که حداکثر 3 متر باشد.
  • توجه به فاصله نودهای شبکه تا رک که بیشتر از 90 متر نباشد.
  • رعایت نکات امنیتی در خصوص رک‌ها
  • توجه به ارتفاع اتاق‌ سرور که نباید از 2.8 متر کمتر باشد.

انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه در پیشگام رایانه

انواع کابل‌ها 

استاندارد کابل‌کشی ساخت یافته به ما اجازه می‌دهد که سه نوع اصلی از کابل‌ها موسوم به patch، کابل‌کشی افقی (horizontal) و کابل‌کشی (backbone cabling) را در زمان پیاده‌سازی یک شبکه به کار ببریم.

پچ کابل (Patch cable) :

پچ کابل، کابل‌های کوتاهی هستند که به‌طور معمول 91 سانتی‌متر تا 7 متر طول دارند و هر دو سر آن‌ها سوکت شبکه قرار دارد.

کابل‌کشی افقی (horizontal cabling) :

این اصطلاح به کابل‌کشی میان دستگاه‌ها و تجهیزاتی که داخل اتاق سرور قرار داشته و به پریزهای شبکه موجود در اتاق‌های کاری کاربران متصل می‌شوند اشاره دارد. کابل‌کشی فوق از طریق نصب داکت‌ها، ترانک‌ها و مسیریابی روی دیوار یا کف زمین انجام می‌شود. در برخی موارد این کابل‌کشی از سقف کاذب عبور می‌کند. به‌طور خلاصه، این نوع کابل‌کشی به منظور متصل کردن ایستگاه‌های کاری به نزدیک‌ترین اتاق داده و سوییچ‌ های مرکز داده انجام می‌شود. حداکثر فاصله مجاز برای کابل‌کشی افقی برابر با 100 متر است.

انواع کابل شبکه در پیشگام رایانه

استاندارد TIA/EIA سه نوع کابل UTP، STP و فیبرنوری را برای کابل‌کشی افقی مجاز می‌داند 

  • زوج سیم‌های تابیده شده بدون روکش (UTP (unshielded twisted pair 
  • زوج به هم تابیده حفاظ‌دار (STP (shielded twisted pair
  • کابل فیبرنوری (Fiber-optic cable) 

کابل‌کشی (backbone cabling)

شامل کابل‌ها یا لینک‌های بی‌سیمی است که اتصال میان نقاط ورودی و فریم تقسیم کننده اصلی و ارتباط میان فریم تقسیم کننده اصلی و فریم‌های تقسیم کننده میانی را امکان‌پذیر می‌کنند. یکی از اجزا این نوع کابل کشی، اتصال ‌دهنده‌های عمودی هستند که میان طبقات مختلف یک ساختمان به ایفای نقش می‌پردازند. در شبکه‌های بزرگ و مدرن، در اغلب موارد از کابل‌های فیبرنوری تشکیل شده‌اند. این کابل‌ها می‌توانند به شکل ضخیمی عایق‌بندی شده و از طریق پلاستیک انعطاف‌پذیر یا لوله‌های محکم با استقامت بالا محافظت شوند. این کابل‌ها روی دیوارها و گاهی در زیرزمین قرار می‌گیرند.

انواع کابل شبکه در پیشگام رایانه

استانداردهای کابل‌کشی ساختاریافته 

در حال حاضر استاندارد کابل کشی ANSI/TIA/EIA رایج‌ترین و محبوب‌ترین استاندارد می‌باشد که به اختصار استاندارد TIA/EIA نامیده می‌شود. استاندارد TIA/EIA استاندارد آمریکای شمالی است. استاندارد رایج دیگر ISO/IEC 11801 بوده که استاندارد کشورهای اروپایی می‌باشد.

برخی از استاندارها

EIA/TIA-568 EIA/TIA-568-A EIA/TIA TSB-36 EIA/TIA TSB-40A
EIA/TIA TSB-53 EIA/TIA TSB-67 EIA/TIA-606 EIA/TIA-607
EIA/TIA TSB-72 EIA/TIA 526-14 EIA/TIA 567-7 EIA/TIA-729

مزایای کابل کشی ساخت یافته 

  • ثبات و پایداری ( نیازی به ایجاد تغییرات مداوم در ساختار کابل‌کشی نمی باشد )
  • پشتیبانی از تجهیزات سازندگان مختلف
  • سادگی در جابجایی، اضافه کردن و ایجاد تغییر
  • سادگی در عیب یابی
  • پشتیبانی از کاربردهای آینده
  • جداسازی خطا
  • کاهش هزینه ها

می توانید برای دریافت خدمات نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتری با پیشگام رایانه تماس حاصل فرمایید. همچنین برای دریافت لیست قیمت کابل کشی شبکه می توانید با بخش فروش پیشگام رایانه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان نیز برخوردار شوید. اجرت کابل کشی شبکه در پیشگام رایانه بسیار مناسب است و مطابق با بودجه شما قابل تنظیم است.

برچسب ها:,

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.