• Home
  • مقالات شبکه
  • بدافزار چیست و چگونه از نفوذ آنها به گوشی های تلفن همراه جلوگیری کنیم
بدافزار

بدافزار چیست و چگونه از نفوذ آنها به گوشی های تلفن همراه جلوگیری کنیم

بدافزار همانطور که از نامش که ترسناک به نظر می رسد پیداست یک نرم افزار مخرب است و شما به عنوان یک کاربر اینترنت بایستی بدانید که این نرم افزارها چه هستند و چه می کنند.

با پیشگام رایانه همراه باشید.

بد افزار چیست ؟

Malware یا بدافزار از دو واژه تشکیل شده است ، Mal مخفف Malicious یا مخرب و Ware مخفف Software یا نرم افزار است ، تمامی کدهای مخربی که نوشته می شود در رده Malware ها یا بدافزارها طبقه بندی می شوند ، این کد ها می توانند شامل ویروس ها ، کرم ها ، اسب های تروجان ، adware ها ، Scare ware ها ، روتکیت ها و سایر نرم افزارهای ناخواسته باشند .

البته این تنها یک تعریف در خصوص بدافزارها است ، جایی دیگر در این مورد چنین نوشته است : بـدافــزار- مخفف عبـارت نرم افزار بـدخــواه (Malware) – یک اصطلاح فراگیر و جامع است که به هر برنامه نرم افزاری اطلاق می شود که عمداً برای انجام اعمال غیرمجاز و گاهاً مضر ایجاد شده است. ویروسها، backdoor ها، کی لاگرها، برنامه های سارق کلمه عبور و سایر برنامه های تروجان، ویروسهای ماکرو در Word و Excel ،ویروس های بوت سکتور، ویروس های اسکریپت (batch ، windows shell ، java و غیره) و تروجانها، برنامه های تبهکارانه، بدافزار جاسوسی (spyware) و بدافزار تبلیغاتی(adware) تعدادی از نمونه های بدافزار هستند.

بدافزار چیست

به زبان ساده بد افزار (Malware) به یک برنامه مخرب گفته می شود که برای کاربران کامپیوتری مضر است. انواع بد افزار شامل: Viruses – Worms – Spyware – Trojan و … است. بد افزارها عملکرد های متفاوتی را مثل سرقت اطلاعات – تغییر یا حذف داده ها – کدگذاری (Data Encryption) نا خواسته روی داده ها – و یا مانیتور کردن فعالیتهای کاربر بدون مجوز او را انجام می دهند.

بسیاری بر این عقیده هستند که یک بدافزار حتما باید بر روی سیستم شما در قالب یک فایل دانلود شود تا بتواند کارش را انجام دهد. اما به خاطر داشته باشید انواع بدافزارها از انواع روش ها و تکنیک های مختلف برای اجرا خود استفاده می کنند .

برخی از بدافزارها از اجرای نرم افزارها یا عملیات های خاصی بر روی سیستم جلوگیری می کنند ، بضی از آنها سیستم شما را به عنوان یک سیستم قربانی برای سوء استفاده و انجام عملیات تخریبی بر روی سیستم های دیگر استفاده می کنند ، برخی از بدافزارها وجود دارند که صرفا برای جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران طراحی شده اند ، برای مثال اطلاعات مربوط به کارت شناسایی ، شماره حساب های بانکی ، رمز های عبور و نام های کاربری و امثال این اطلاعات را جمع آوری و برای نویسنده آن بدافزار ارسال میکنند .

نحوه شناسايى و پيشگيرى از نفوذ بدافزار‌ها به گوشی‌هاى تلفن همراه

بسيارى از اين نرم افزار‌هاى مخرب كه از آن به عنوان بدافزار ياد مى‌كنيم به دنبال سرقت اطلاعات و يا جاسوسى از كاربران هستند لذا كاربران گوشي‌هاى هوشمند در كنار استفاده صحيح از اين ابزار بايستى نكات امنيتى و اطلاعات كافى در خصوص جلوگيرى از آلوده شدن گوشى خود را داشته باشند.

اگر متوجه شدید مصرف باطری مثل قبل نیست .
اگر شارژ باطری شما بیش از حد معمول طول می‌کشد.
اگر باتری شما به صورت نامعمول و بعد از دوره کوتاهی غیرقابل استفاده شود.

در هنگام تماس نویز می‌شنوید به گونه ای که شرایط محیطی و فیزیکی نظیر آنتن در آن دخالت ندارد.
اگر مصرف اینترنت گوشی خود زیاد شده است،که دراين صورت میتوانید ازطریق بخش تنظیمات گوشی آن را بررسی نمایید.
خاموش شدن ناگهانی و…

در صورت مشاهده هر یک از موارد فوق مى‌ توانيد

با مراجعه به يكى ازمراكز مجازومعتبر تعميرات گوشى تلفن همراه ازسالم بودن گوشى خود اطمينان حاصل كنيد.

برخى از روش‌هايى كه مى‌تواند از آلوده شدن گوشى تلفن همراه شما پيشگيرى كند:

دریافت نرم افزار از فروشگاه‌ها و وب سایت‌های معتبر مانند: Google play
عدم استفاده از اینترنت‌های رایگان براى انجام دسترسى به اطلاعات شخصى و حساس
عدم اتصال وسایل جانبی ناشناس و غریبه به سیستم و گوشی هوشمند بدافزار چیست
عدم استفاده از گوشی‌های روت شده و غیر معتبر
استفاده از آنتی ویروس معتبر و قدرتمند
قراردادن رمز بر روی گوشی و فایل‌های مهم و محرمانه
عدم ذخیره سازی فایل‌های محرمانه و حساس (نظير: عکس و فیلم‌های خانوادگی) در گوشی موبایل و وسایل متصل به اینترنت.

شرکت پیشگام رایانه ارائه دهنده خدمات شبکه شامل پشتیبانی شبکه , نصب و راه اندازی شبکه , طراحی شبکه ، خدمات پسیو شبکه , فروش تجهیزات شبکه ,سرور و مجازی سازی , نصب و راه اندازی ویپ

برچسب ها:,

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.