روش های نصب شبکه فیبر نوری

روش های نصب شبکه فیبر نوری

امروزه، افزایش قدرت انتقال اطلاعات در فواصل طولانی تر، باعث گسترش مرزهای توسعه فناوری در بسیاری از حوزه ها مانند شبکه های داده، ارتباطات بی سیم و ماهواره ای، اپراتورهای کابل و …. شده است. از این رو روش های نصب شبکه فیبر نوری برای موقعیت های مختلف طراحی و اجرا شده است. همه این موارد با استفاده از فیبر نوری امکان پذیر شده  و همانطور که افزایش تقاضای فناوری بر عملکرد بهتر اصرار دارد، استفاده از فیبر نوری همچنان رو به رشد است.

فیبرهای نوری متشکل از رشته های میکروسکوپی با جنس شیشه خالص و تقریباً یکسان با با قطر موی انسان هستند. هزاران رشته به صورت دسته ای در کابل های فیبرنوری قرار گرفته و برای انتقال سیگنال های نور در فواصل طولانی مورد استفاده قرار می گیرند. این رشته های توسط یک روکش، که پوشش خارجی کابل است، محافظت می شوند.

انواع فیبر نوری

فیبر نوری دارای دو نوع می باشد:

نوع تک حالته که برای مسافت های طولانی مورد استفاده قرار می گیرد، هسته های کوچکی دارد و نور لیزر مادون قرمز را منتقل می کند و نوع چند حالته، که به طور معمول برای مسافت های کوتاه استفاده می شود، دارای هسته های بزرگ است و نور مادون قرمز را انتقال می دهد.

بیشتر ساختمانهای بزرگ اداری از شبکه های  فیبر نوری برخوردار هستند و بیشتر سیستم های بزرگ CATV شهری بر پایه تکنولوژی شبکه  فیبر نوری کار می کنند که علاوه بر فیلم ، امکان انتقال صدا و داده را نیز فراهم می کنند. پایه و اساس شبکه  LAN نیز عمدتا مبتنی بر فیبر می باشد. فیبر نوری از امنیت بی نظیری برخوردار است. زیرا به راحتی به آن ضربه ای وارد نشده  و از تداخل نیز در امان است.  فیبر نوری گزینه مناسبی برای مسافت های  طولانی، پهنای باند بالا یا ارتباطات ایمن است.

در ادامه به ارائه نکاتی  که قبل از نصب شبکه فیبر نوری باید مد نظر قرار دهید پرداخته شده است.

1- انتخاب یک ماژول یا مبدل ارتباطی متناسب با قالب داده ای که قصد انتقال آن را دارید.

محصولات شبکه فیبر نوری تقریباً متناسب با هر نوع سیستم ارتباطی وجود دارد، از تلفنهای پرسرعت و سیستمهای CATV گرفته تا سرعت های  ساده RS-232 .  بسیاری از مبدل های رسانه ای از رابط های الکتریکی استاندارد مانند اترنت استفاده می کنند که گزینه های مختلفی در مورد نرخ داده دارند. بنابراین در اولین قدم قبل از نصب شبکه فیبر نوری، باید از امکان ارائه ی سرویس فیبر نوری متناسب با قالب داده ای که قرار است منتقل شود اطمینان حاصل نمایید.

2- انتخاب یک محصول فیبر نوری که  در محدوده سیستم شما به خوبی کار کند.

هنگام تهیه محصول به نوع فیبر و سایر اجزا مانند اتصالات مورد نیاز محصول توجه داشته باشید.دامنه پیوند را در نظر بگیرید که بر نوع فیبر و سرعت  گیرنده های مورد نیاز تأثیر می گذارد.

3- نوع کابل فیبر نوری را متناسب با محل نصب انتخاب نمایید.

قبل از نصب محیط نصب فیبر نوری را تعیین کنید. نیاز است تا برخی از کابل ها در محیط های اداری،  برخی در کف ساختمان و برخی دیگر در سقف ها و فضای باز نصب شوند.

4- قبل از نصب نیاز مندی های اتصال فیبر نوری را بررسی کنید.

برای اتصال در مسافت های طولانی نیاز است تا  طول کابلها نیز بلند باشد، در این صورت ممکن است نیاز به اتصال داشته باشید، زیرا کابل فیبر نوری به دلیل وزن و اصطکاک کشی بندرت در متراژ  بیشتر از چندین کیلومتر تولید می شود. بنا براین نیاز است تا نحوه اتصال فیبرها و نوع سخت افزاری مانند بسته شدن اتصالات را برای استفاده مناسب تعیین کنید.

5- طراحی و برنامه ریزی شماتیک جهت نصب

پس از مد نظر قرار دادن مراحل قبل جهت نصب و راه اندازی شبکه فیبر نوری ، باید یک برنامه نوشته شده و یک نقشه دقیق داشته باشید. در این نقشه نقاط پایانی، نقاط اتصال و مکان پایان یافتن یا جدا شدن نقاط در کابل ها و همچنین مسیر کابل ها و ساخت و ساز لازم برای قرار دادن کابل ها درون دیوارها، زیر زمین یا درون مکان های دیگر کاملا مشخص می گردد.

6- شبکه فیبر نوری را نصب کنید.

با استفاده از طراحی توسعه یافته در مرحله قبل ، کابل های فیبر نوری  را نصب کنید

7- عملکرد شبکه را پس از نصب آزمایش کنید.

پس از نصب شبکه فیبر نوری، عملکرد آن را آزمایش کنید. برای بررسی عملکرد، استفاده از تجهیزات BERT (آزمون میزان خطای بیت) یا انتقال داده های شناخته شده و جستجوی خطاها بسیار مناسب می باشد.

8- شبکه فیبر نوری را مستند کنید

مستندات باید شامل شناسایی کلیه اجزا، مسیرهای هر کابل، انواع کابل، طول کابل، مکان های اتصالات یا خاتمه ها و …. می شود. اگر ردیابی های OTDR انجام شود، باید با مستندات ذخیره شود.

انواع روش های نصب شبکه فیبر نوری

روش های نصب شبکه فیبر نوری

  • نصب کابل فیبر نوری در کف ساختمان

جهت نصب کابل های فیبر نوری در کف اصلی ساختمان ابتدا  نیاز است تا بستر مناسب شامل سینی و یا لوله فراهم آورده شود. در صورتی که ساختمان در حال ساخت باشد ابتدا سینی یا لوله متناسب با سایز فیبر در کف خوابانده شده و سپس بتن ریزی روی ان انجام شده  و در مرحله اخر پوشش کف اجرا شود. در صورتی که ساختمان ساخته شده باشد کف می بایست تراشیده شده و سینی را قرار داده و روی آن پوشانده شود.

  • نصب کابل فیبر نوری در سقف

جهت نصب کابل فیبر نوری در سقف نیاز به یک  بستر سازی داریم به گونه ای که کابل در هیچ کجا روی هوا، رها نباشد.

برای انجام درست این کار باید  از لوله یا سینی استفاده کرد. سینی و لوله در زیر سقف اصلی نصب شده  و کابل بروی آن قرار میگیرد. در صورت نصب کابل بر روی سینی کابل را با بست به سینی محکم کرده و کابل کشی بصورت مرتب و صاف انجام می پذیرد.

نصب کابل  فیبر نوری  به صورت رو کار

در این نوع نصب همانند کابل کشی شبکه و برق از داکت و ترانک استفاده می شود. دلیل این امر زیبایی محیط و حفظ کابل از آسیب های احتمالی می باشد.

در این روش  مسیر مناسبی(کوتاهترین مسیر) را انتخاب کنید . در طول مسیر از عبور از کنار تجهیزات گرمایشی که سبب تغییر فرم ترانک و بالا رفتن دمای کابل می شود اجتناب کنید. موانع فیزیکی موجود را نیز در نظر گیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.