شبکه نوری غیر فعال

شبکه نوری غیرفعال PON چیست؟

شبکه نوری غیرفعال PON چیست؟ شکستن معماری منفعل نوری شبکه. یک شبکه نوری غیرفعال یا PON، برای اجازه دادن به یک فیبر منفرد از یک ارائه دهنده خدمات، امکان حفظ اتصال باند پهن کارآمد برای چندین کاربر نهایی، طراحی شده است. این کاربران نهایی معمولاً مشتریانی هستند که از PON در یک محیط تجاری استفاده می کنند.

PON چیست؟

معماری PON به دلیل کارآیی و مقرون به صرفه بودن از طریق شبکه های مسی، به طور فزاینده ای محبوب شده است. متخصصان فناوری اطلاعات که در شبکه های رایانه ای کار می کنند، برای پیاده سازی و یا عیب یابی این نوع شبکه ها، احتمالاً باید طراحی PON و مولفه های آن را درک کنند. شبکه نوری غیرفعال (POL) – که توسط انواع مختلف PON امکان پذیر است. دارای برنامه های متعدد FTTx (فیبر به x) است که باعث تغییر چشم انداز فناوری ارتباطات و زیرساخت های IT می شود.

شبکه نوری غیر فعال PON چیست

شبکه نوری غیر فعال

یک شبکه نوری غیرفعال یا PON، برای اجازه دادن به یک فیبر تکی از یک ارائه دهنده خدمات شبکه، امکان حفظ اتصال باند پهن کارآمد برای چند نفر از کاربران نهایی، طراحی شده است. این کاربران نهایی معمولاً مشتریانی هستند که از PON در یک محیط تجاری استفاده می کنند. در شبکه PON، دستگاهی به نام ترمینال خط نوری (OLT) در انتهای شبکه قرار می گیرد. یک کابل تک فیبر نوری از OLT به یک تقسیم کننده پرتوی نوری غیرفعال (غیرفعال) منتقل می شود که سیگنال را چند برابر کرده و به بسیاری از ترمینال های شبکه نوری (ONT) انتقال می دهد.

شبکه نوری غیرفعال (PON) سیستمی است که کابل کشی فیبر نوری را به ارمغان می آورد و تمام یا بیشتر راه را به کاربر نهایی منتقل می کند. PON متشکل از یک خاتمه خط نوری (OLT) در دفتر شرکت ارتباطات و تعدادی واحد شبکه نوری (ONU) نزدیک به کاربران نهایی است. مخفف “شبکه نوری غیرفعال” است. PON یک شبکه ارتباط از راه دور است که اطلاعات را از طریق خطوط فیبر نوری منتقل می کند. این “منفعل” است زیرا از تقسیم کننده های غیر نیرو برای هدایت داده های ارسال شده از یک مکان مرکزی به مقصد مختلف استفاده می کند.

برنامه های PON و FTTx

PON ها منحصر به فرد هستند، زیرا می توانند با استفاده از فیبر نوری برای آخرین مایل ارتباطات از راه دور، اتصالات باند پهن را ارائه دهند. FTTx یک اصطلاح عمومی است که روش فیبر نوری برای پهنای باند را برای انواع دستگاهها در آن مایل آخر ارائه می دهد.

تنظیمات متداول FTTx شامل موارد زیر است:

FTTH (فیبر به خانه): فیبر نوری در داخل یک خانه یا محل کار شخصی خاتمه می یابد. برای توصیف کابل کشی نوری که در این مکان ها خاتمه یافته است ، ممکن است از FTTP (فیبر به محل) استفاده شود.
FTTB (فیبر به ساختمان): مشابه FTTH ، کابل کشی نوری FTTB در اتاق برق ساختمان متوقف می شود.
FTTC (فیبر تا محدود کردن): کابل کشی در 300 متری محل مشترک خاتمه می یابد.
FTTN (فیبر به محله): کابل کشی نوری در چند مایلی محل کار کاربران به پایان می رسد.
PON ها گام بعدی در شبکه سازی هستند که می توانند پهنای باند مطلوبی را که مدنظر دارند، در آستانه (یا مقصد دیگر) برای کاربران نهایی فراهم کنند. متخصصان فناوری اطلاعات باید به مطالعه و درک شبکه های نوری و توسعه مهارت های مهم فناوری اطلاعات با طیف وسیعی از برنامه ها و تقاضای صنعت بپردازند.

شبکه نوری غیرفعال (PON) چیست؟

آنچه شبکه نوری غیرفعال PON را از سایر ساختارهای شبکه متمایز می کند نیز بسیار قابل اعتماد بودن آن است: PON از هیچ تجهیزات الکتریکی در مسیر خود استفاده نمی کند.

PON با ترمینال خط نوری (OLT) در دفتر مرکزی ارائه دهنده خدمات شروع می شود.
سپس یک فیبر منفرد از طریق تقسیم نوری غیرفعال اجرا می شود تا اتصال پهنای باند حداکثر 32 واحد شبکه نوری (ONU) یا پایانه های شبکه نوری (ONT) فراهم شود.
چیزی که یک شبکه نوری غیرفعال را منفعل می کند این است که از شکافهای نوری بدون برق استفاده می کند – که تابعی از یک شبکه نوری فعال نیست.

شبکه نوری غیرفعال در مقابل شبکه نوری فعال

دو سیستم نوری محبوب که اتصالات باند پهن FTTx را امکان پذیر می کند ، هر دو کار یکسانی را انجام می دهند. با این حال ، آنها در نحوه انجام این کار متفاوت هستند. شبکه های نوری غیرفعال و شبکه های نوری فعال (AON) داده ها را جدا کرده و به کاربران مربوطه هدایت می کنند ، اما یک تفاوت مزایا و معایبی را برای هر سیستم ایجاد می کند.

شبکه نوری فعال

شبکه های نوری فعال یا AON ها در تنظیم توزیع و سیگنال های مشترک به روترهای الکتریکی متصل می شوند یا جمع کننده ها را تغییر می دهند. در AON ، فیبر مستقیماً به خانه مشتری می رود.

در حالی که مشتریان می توانند سخت افزاری متناسب با نیازهای انتقال داده خود را انتخاب کرده و آن را به دلخواه خود مقیاس بندی کنند، AON ها از اعتماد کمتری برخوردار هستند زیرا به برق نیاز دارند (حداقل یک جمع کننده سوئیچ یا روتر در هر 48 کاربر).

شبکه نوری غیرفعال

شبکه های نوری غیر فعال یا PON ها، برق فقط در منبع و انتهای دریافت کننده سیگنال مورد نیاز است. داده ها توسط جداکننده های نوری بدون منبع تغذیه در امتداد خط جدا و جمع آوری می شوند. لازم به ذکر است که PON ها رشته های فیبر را فقط برای بخشهایی از شبکه به اشتراک می گذارند.

به دلیل اجزای متحرک و الکتریکی کمتر، PON ها نسبت به AON ها هزینه ساخت و نگهداری کمتری دارند. اما دو اشکال احتمالی این است که مشترکین باید به منبع اصلی داده نزدیک باشند و ممکن است مشکلات تأخیری وجود داشته باشد ، زیرا PON ها به یک مشترک اختصاص ندارند.

LAN نوری غیرفعال (POL) چیست؟

POL ها خدمات سه گانه را ارائه می دهند. دسترسی به تلویزیون، تلفن و اینترنت از طریق سیگنال های نوری برای حداکثر 32 کاربر و این یک گام بالاتر از سایر شبکه های محلی است. سیگنال های تقسیم را می توان به پایین دستگاه به پایین دستگاه ارسال کرد ، در حالی که می توان از رمزگذاری برای جلوگیری از استراق سمع استفاده کرد. سیگنال های دو جهته را می توان در حالی که بالادست به فیبر یک حالت می رود ، به یک فیبر ترکیب کرد. از بسیاری جهات، شبکه های نوری غیرفعال می توانند طراحی و استقرار شبکه های محلی (LAN) را بهبود بخشند.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.