شبکه چیست

شبکه چیست و شبکه چه کاربرد هایی دارد ؟

شبکه چیست و شبکه چه کاربرد هایی دارد ؟ کارایی شبکه رایانه ای و کاربرد شبکه های کامپیوتری چیست؟ در این مطلب به شما توضیح می دهیم که شبکه های رایانه ای و کاربرد کامپیوتر چیست؟ در ادامه مطلب خواهید دانست که شبکه کامپیوتر چه کاربرد هایی دارد و در چه مواردی از آن استفاده می شود. در ادامه درباره کاربرد شبکه های کامپیوتری به شما اطلاعات مفیدی ارائه می دهیم تا بتوانید بعد از خواندن آن مفهوم و کاربرد شبکه را بیان کنید.

پیشگام رایانه از شرکت های معتبر در خصوص نصب و راه اندازی و اجرای کاربردی شبکه های رایانه است در صورت نیاز به خدمات و مشاوره می توانید با شماره 02157801000 تماس حاصل فرمایید.

شبکه چیست ؟

شبکه چیست ؛ شبکه در لغت، به گروهی از افراد و یا اشیاء گفته می‌‌شود که قادر به اشتراک گذاری اطلاعات به شکل معناداری با یک‌دیگر هستند. در مفاهیم فناوری اطلاعات، به “شبکه کامپیوتری” و یا “شبکه دیتا” به اختصار “شبکه” گفته می‌شود، به این معنی که کامپیوترها، ابزار و اشیایی هستند که اطلاعات را به شکل قابل فهم به اشتراک می‌‎گذارند.

در سطحی بالاتر و مفهومی، شبکه‌های دیتا شامل نودهایی (گره) می‌باشند که کامپیوترها و دستگاه‌های دیجیتالی می‌توانند از طریق لینک‌ها و ارتباطات فیزیکی (سیمی و بی سیم)، پیامها را بین گره‌ها جابه‌جا کنند.

به بیانی ساده‌تر، یک شبکه کامپیوتری، شامل گروهی از سیستم‌های کامپیوتری و دیگر تجهیزات سخت افزاری کامپیوتری می‌باشد که از طریق کانال‌های ارتباطی به یکدیگر متصل می‌شوند تا ارتباطات و اشتراک گذاری منابع اطلاعاتی را در بین طیف وسیعی از کاربران ایجاد کنند.

به دستگاه‌های کامپیوتری شبکه که سر منشأ شروع و خاتمه داده‌ها در شبکه می‌باشند، گره‌های شبکه یا نودهای شبکه گفته می‌شوند. نودها می‌توانند شامل رایانه‌های شخصی، تلفن، سرورها و تجهیزات سخت‌افزاری شبکه باشند. می‌توان گفت که دو دستگاه وقتی با یک‌دیگر شبکه هستند که امکان تبادل داده‌ها از یک دستگاه به دستگاه دیگر وجود داشته باشد چه به صورت ارتباط مستقیم چه غیرمستقیم.

شبکه چیست

ویژگی های شبکه چیست:

شبکه‌های کامپیوتری ممکن است شاخه‌ای از مهندسی برق، مهندسی الکترونیک، ارتباطات راه دور، علوم رایانه، فناوری اطلاعات و یا مهندسی کامپیوتر باشند. چرا که بر اساس علوم نظری و عملی این رشته‌ها پایه‌ریزی شده است.

یک شبکه کامپیوتری ارتباطات بین فردی را تسهیل می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا به شکل مؤثر و راحت‌تری از طریق راهکارهای متعددی با یکدیگر در ارتباط باشند.

مانند سرویس‌های :

  • ایمیل
  • پیام رسان
  • چت آنلاین
  • تلفن
  • ارتباطات تصویری
  • ویدئو کنفرانس

یک شبکه این امکان را می‌دهد تا منابع محاسباتی و اطلاعاتی را برای استفاده کاربران و نرم‌افزارهای دیگر به اشتراک بگذاریم. کاربران می‌توانند از طریق شبکه از منابع مختلفی که توسط تجهیزات شبکه به اشتراک گذاشته شده است استفاده کنند. مانند چاپ یک سند توسط پرینتری که به اشتراک گذاشته شده است و یا ذخیره اطلاعات بر روی دستگاهی که در شبکه موجود است.

یک شبکه این امکان را می‌دهد تا بتوانیم انواع اطلاعات و فایل‌ها را با فرمت‌های مختلف و اسناد گوناگون، برای دیگر سیستم‌ها و کاربران در شبکه، با ایجاد سطح دسترسی برای هر فرد یا سیستم به اشتراک بگذاریم. سیستم‌های محاسباتی توزیع شده در شبکه از سیستم محاسباتی منبع یا همان سرور برای محاسبه و انجام وظایف خود استفاده می کنند.

کارایی شبکه رایانه ای

کار شبکه چیست و کارایی شبکه رایانه ای در چه مواردی اهمیت دارد؟ عملکرد شبکه به دو روش اساسی اندازه گیری می شود: پهنای باند (که به آن توان عملیاتی نیز گفته می شود) و تأخیر (که تاخیر نیز نامیده می شود). پهنای باند شبکه با توجه به تعداد بیت هایی که می تواند از طریق شبکه در مدت زمان مشخصی منتقل شود ، داده می شود.

انواع شبکه های رایانه ای نیاز به اعمالی دارند که در اصطلاح به آنها پشتیبانی و نگهداری شبکه گفته می‌شود. شرکت پشتیبانی شبکه پیشگام رایانه به عنوان شرکتی که سالها در زمینه پشتیبانی شبکه های کامپیوتری تجربه دارد، یکی از شرکت هایی است که این خدمات را در سطح بالایی انجام می‌دهد. این خدمات در هر سطحی که انجام شود نیاز به یک قرارداد پشتیبانی شبکه دارد تا به درستی انجام شود.

 

کارایی شبکه رایانه ای

چرا عملکرد شبکه مهم است؟

شبکه ای که به درستی راه اندازی شده باشد ، از طریق عملکرد فناوری ، کاهش هزینه های کلی و امکان تمرکز بر منابع IT داخلی شما ، به بهبود مشاغل شما کمک می کند تا بتوانید به جای ایجاد و مدیریت زیرساخت های شبکه ، روی ابتکارات رشد کسب و کار تمرکز کنید.

عواملی که بر عملکرد شبکه ها تأثیر می گذارند:

  • تعداد دستگاههای موجود در شبکه
  • پهنای باند محیط انتقال
  • نوع ترافیک شبکه
  • تأخیر شبکه
  • تعداد خطاهای انتقال

کدام پارامترها عملکرد شبکه رایانه را تعریف می کنند؟

برای اندازه گیری عملکرد شبکه ، توان عملیاتی بر اساس مقدار داده یا تعداد بسته های داده قابل تحویل در یک بازه زمانی از پیش تعریف شده تعریف می شود. پهنای باند که معمولاً بر حسب بیت در ثانیه اندازه گیری می شود ، توصیفی از مقدار داده است که می تواند در یک بازه زمانی مشخص منتقل شود.

هدف از ایجاد شبکه کامپیوتری

  • استفاده مشترک از منابع
  • ایجاد ارتباط تجهیزات آی‌تی با یکدیگر
  • تبادل اطلاعات سخت افزارها و نرم افزارها
  • تبادل سریع‌تر اطلاعات
  • به‌روز بودن اطلاعات
  • مدیریت و پشتیبانی مرکزی
  • قابلیت اطمینان

کاربرد شبکه های کامپیوتری

کاربرد شبکه چیست

کار شبکه چیست؟ شبکه کامپیوتری وظیفه دارد تا ارتباطات بین سیستم‌ها را برقرار کند تا کاربران آن شبکه بتوانند داده‌ها و تجهیزات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. کاربرد شبکه، راه اندازی شبکه های کامپیوتری  و برقراری ارتباط بین سیستم ها است. کاربران شبکه می توانند داده‌ها و دستگاه‌هایی مانند پرینتر را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. مدیران IT می‌توانند به راحتی تعداد زیادی از کامپیوتر‌ها را مدیریت کنند و سیاست‌های خود را اعمال کنند.

به دستگاه‌های کامپیوتری شبکه که سر منشأ شروع و خاتمه داده‌ها در شبکه می‌باشند، گره‌های شبکه یا نودهای شبکه گفته می‌شوند. نودها می‌توانند شامل رایانه‌های شخصی، تلفن، سرورها و تجهیزات سخت‌افزاری شبکه باشند. می‌توان گفت که دو دستگاه وقتی با یکدیگر شبکه هستند که امکان تبادل داده‌ها از یک دستگاه به دستگاه دیگر وجود داشته باشد چه به صورت ارتباط مستقیم چه غیرمستقیم.

کاربرد برنامه های تحت شبکه

در شبکه‌های کامپیوتری طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی و سرویس‌ها وجود دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. مانند شبکه جهانی وب، اینترنت، سرویس‌های صوتی و تصویری دیجیتال، استفاده مشترک از برنامه‌های کاربردی و سرویس‌های ذخیره‌سازی، چاپگرها و دستگاه‌های فکس، برنامه‌های پیام رسان ایمیل و سرویس‌های چت و بسیاری دیگر.

شبکه‌های کامپیوتری بر اساس رسانه مورد استفاده برای انتقال سیگنال‌ها‌، پروتکل‌های ارتباطی جهت سازماندهی ترافیک شبکه، ابعاد شبکه، توپولوژی و اهدف سازمانی در دسته بندی‌های متفاوتی قرار می‌گیرند. رایج‌ترین و بزرگترین شبکه ارتباطی “اینترنت” است.

کاربردهای شبکه های کامپیوتری

بهتر است که کاربردهای شبکه های کامپیوتری را در چند جنبه مختلف بررسی کنیم:

  • کاربرد تجاری:

بزرگترین چالش یک شرکت، کارخانه و یا کسب و کار تصمیماتی است که باید بگیرد تا بازارش را از دست ندهد.  هر واحد تجاری شامل بخش های مختلف از جمله، واحد فروش، بازاریابی، مالی، خدمات پس از فروش، تولید و … است که هر یک از این واحدها، خروجی مشخصی دارند که مدیریت برای تصمیم گیری نهایی نیاز دارد، این خروجی ها و اطلاعات را یکپارچه کند و حتی آنها را با دیگر واحدها به اشتراک بگذارد تا بتواند برای نیل به اهداف تجاری خود از آنها استفاده کند. در کنار اشتراک داده و منابع، اشتراک تجهیزات یا همان اشتراک سخت افزار هم در واحدهای تجاری اتفاق می افتد. به عنوان مثال به جای خرید پرینتر به تعداد افراد، یک پرینتر برای کل مجموعه تهیه کرده و آن را از طریق شبکه بین تمامی افراد به اشتراک می گذارید. و در نهایت اشتراک نرم افزاری هم بسیار ضروری است.  

  • کاربرد خانگی:

امروزه اکثر مردم دنیا در خانه خود یک کامپیوتر دارند مهمترین دلایل آن می تواند دسترسی به اطلاعات پراکنده سراسر دنیا، ارتباطات دو جانبه، سرگرمیهای تعاملی و تجارت الکترونیک باشد که همه این کارها از طریق اتصال به اینترنت امکان پذیر است.

در این نوع کاربرد نیز از امکان ارتباطی موجود در اینترنت ، ارتباط همتا- به – همتا استفاده می شود( دراین سیستم پایگاه داده مرکزی حذف و اطلاعات در کامپیوترهای تک تک افراد ذخیره می شود که هر کدام لیستی از افراد مجاور خود را در اختیار دارند، مانند ایمیل).

تجارت الکترونیک نیز از مهم ترین کاربردهای خانگی شبکه های کامپیوتری است . امروزه میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا هر روز، مایحتاج خود را به طور مستقیم از اینترنت تهیه می کنند . هزاران شرکت بزرگ و کوچک کاتالوگ محصولات خود را با شکل و شمایلی جذاب روی اینترنت گذاشته اند و برای خرید هریک از آنها روی جنس مورد نظر یک کلیک کنید. کالایی خریده اید ولی نمی دانید چطور کار می کند؟ نگران نباشید، باز هم اینترنت به شما کمک می کند و هر اطلاعات و راهنمایی که بخواهید در اختیارتان قرار می دهد.

  • کاربردهای همراه:

کامپیوتر های سیار و دستیاران دیجیتالی یکی از سریعترین رشدها را در صنعت کامپیوتر تجربه می‌کند.برای ارتباط این کامپیوترها به همدیگر یا کامپیوترهای خانگی و دفتری باید به فکر شبکه های بی سیم بود. جالبترین کاربرد شبکه های بی سیم ایجاد دفترهای سیار است .شبکه های بی سیم در امور حمل و نقل نیز تحولی بزرگ را ایجاد کرده اند. این شبکه ها از نظر نظامی نیز دارای اهمیت هستند. باید به این نکته توجه کرد که هر شبکه بی سیمی الزاما سیار نیست . می توان بعنوان مثال به تلفن ها همراه (سیار) و تلفن های بی سیم اشاره کرد.

چه کسانی به شبکه نیازمندند؟

اکنون که با مفهوم و کاربرد شبکه آشنا شدید و فهمیدید که شبکه چیست باید بدانید که چه کسانی به شبکه های کامپیوتری نیاز دارند. در صورتی که محل کار شما مجهز به بیش از یک کامپیوتر است، نصب و راه ‌اندازی شبکه کامپیوتری در روند کاری شما بسیار موثر است. امروزه وجود شبکه کامپیوتری و اینترنت برای هر شرکت ضروری است، بنابراین هدف اصلی از نصب و راه‌اندازی شبکه برقراری ارتباط سیستم‌ها با یکدیگر، هزینه پایین در خرید تجهیزات سخت افزاری و مدیریت بهتر است.

شبکه های کامپیوتری

در شبکه‌های کامپیوتری ممکن است هکرهای امنیتی، با اهداف سودجویانه به سیستم‌های کامپیوتری موجود در شبکه نفوذ کرده و ویروس‌ها و کرم‌های کامپیوتری را در شبکه منتشر کنند و یا با حملات مختلف مانع از سرویس‌دهی تجهیزات و سرورها در شبکه گردند.

فناوری شبکه‌های کامپیوتری به قدری گسترده شده است که در تمامی مکان‌های تجاری و غیرتجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تقریباً مکانی وجود ندارد که از شبکه های کامپیوتری در آن استفاده نشده باشد.

شرکت‌ها، مؤسسات، سازمان‎ها، فروشگاه‌ها، کارگاه‌ها، مراکز صنعتی، درمانی، آموزشی و بسیاری دیگر.

این فناوری بسیار تخصصی و پیشرفته می‌باشد و دانش آن روز به روز در حال پیشرفت و توسعه می‌باشد.

آن‌چه که گفته شد تعریف پایه از مفهوم شبکه کامپیوتری است.

برای درک درست و آشنایی بیشتر با شبکه‌های کامپیوتری، مطالعه در تمامی جنبه‌های آن از جمله استانداردهای شبکه، پروتکل‌ها، هم‌بندی یا توپولوژی شبکه، تجهیزات شبکه، نحوه اتصالات و بسیاری دیگر از موارد، ضروری می‌باشد.

انواع شبکه های داخلی:

۱-Workgorup: در این شبکه تمام کامپیوتر ها به صورت جداگانه عمل نموده تحت کنترل مرکزی قرار ندارند. هر چند این امکان وجود دارد که کاربران را بصورت جداگانه محدود نمود اما این کار در صورت کثرت کاربران بسیار زمان بر خواهد بود. در این نوع شبکه نیز مانند دیگر شبکه ها امکان اشتراک گزاری منابع سیستم (فایل ها، پرینتر و غیره…) وجود دارد.
انواع شبکه های کامپیوتری
انواع شبکه های کامپیوتری

مزایا :

هزینه راه اندازی و نگهداری پایین تر – سرعت بیشتر در نصب و راه اندازی شبکه – عدم نیاز به یک کامپیوتر مجزا برای سرور.

معایب :

عدم توانایی در تنظیمها بصورت متجمع – عدم توانایی در لاگ از سیستم ها – عدم توانایی در کنترل دقیق دسترسی ها.

۲- client-server :

در این نوع، تمام کامپیوترهای داخل شبکه توسط یک کامپیوتر مرکزی مدیریت شده و به کاربران شبکه منابع را با توجه به دسترسی آنها اختصاص می دهد.

بنابر نیاز می توان دسترسی کاربران را به فایل ها، پرینتر، اینترنت و … محدود نمود. این نوع شبکه دارای امنیت بالاتری نسبت به شبکه های Workgroup است.

کلاینت سرور

خدمات قابل ارائه توسط گروه مهندسی پیشگام رایانه:
پشتیبانی شبکه

نگهداری شبکه

خدمات پسیو شبکه
کابل کشی شبکه
طراحی،مشاوره و اجرای شبکه
مانیتورینگ و گزارش گیری از شبکه
نصب و راه اندازی ویپ
خدمات امنیت شبکه و اطلاعات

برچسب ها:, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.