مشهورترین بدافزارها و دسته بندی آنها

مشهورترین بدافزارها و دسته بندی آنها

مشهورترین بدافزارها

مشهورترین بدافزارها و ویروس ها را به روش های مختلف براساس میزبان ویروس، سیستم عاملی که ویروس می تواند در آن فعالیت کند، روش آلوده سازی فایل و…. تقسیم بندی و نامگذاری می کنند. نرم افزارهای مخرب به نرم افزاری گفته می شود که در وهله اول بدون اینکه کاربر بداند بر روی سیستم قربانی یا هدف نصب و شروع به فعالیت می کنند و ممکن است در بسیاری مواقع کاربر از نصب شدن چنین نرم افزاری بر روی سیستم عامل خود اطلاع نداشته باشد.

اینگونه نرم افزارها انواع و اقسام تخریب ها و سوء استفاده هایی را که فکر کنید را می توانند بر روی سیستم شما یا فرد قربانی انجام دهند ، هدف اصلی بدافزارها را می توان به صورت کلی به سه دسته تقسیم کرد : آلوده سازی سیستم ها ، مخفی ماندن و رسیدن به مقاصد یا اهداف از پیش تعیین شده و در نهایت بدست آوردن سود و منفعتی که قصد رسیدن به آن را دارند. بصورت کلی تمامی انواع بدافزارهایی که شناسایی شده اند در سه دسته بندی کلی قرار می گیرند که به ترتیب زیر می باشند :

بدافزارهایی که تکثیر ( Spread ) می شوند.
بدافزارهایی که مخفی ( Conceal) می شوند.
بدافزارهایی که برای سازنده خود منفعت ( Profits ) دارند.

ویروس:

ویروس به زبان ساده نوعی کد مخرب است که خود را تکثیر نموده و بدون اطلاع کاربر روی سیستم یا برنامه های رایانه ای نصب می شود. ویروس ها را بر اساس آنچه آلوده می سازند، روش هایی که برای انتخاب و نفوذ در سیستم میزبان استفاده می کنند و ترفندهایی که برای حمله به سیستم و اطلاعات به کار می گیرند می توان به دسته های بیشتری تقسیم بندی نمود.

شکل آنها نیز از ضمیمه های یک ایمیل گرفته تا لینک های مخرب دانلود در اینترنت بسیار متنوع است و می توانند اثرات مخربی بسیاری روی سیستم عامل شما داشته باشند. امروزه دیگر خبری از ویروس های معمولی نیست از این جهت که سودجویان در صدد یافتن راه هایی برای داشتن کنترل بیشتری در انتشار بدافزارها بوده وگرنه نمونه های جدید به سرعت به دست شرکت های ضدویروس می رسد.

کرم ها (Worm):

از دیگر انواع بد افزارها میتوان به کرم ها (Worms) اشاره نمود

عملکرد کرم ها تا حد زیادی شبیه به ویروسها است یعنی کرمها هم میتوانند خود را تکثیر کنند

البته برای تکثیرازخود نیازبه آلوده سازی دیگر برنامه ها ندارند که به این عمل کرمها Self Replicate گفته میشود.

تروجان (Trojan):

تروجان ها که کاملاً متفاوتند با ویروس ها و کرم ها، برنامه هایی هستند که خود را تکثیر نمی نمایند و در ظاهر در غالب برنامه هایی غیر مخرب و مطمئن می باشند، در صورتی که آنها نیز با هدف فعالیت هایی مخرب بر علیه رایانه های قربانی طراحی شده اند. دلیل نامگذاری این بدافزار با عنوان تروجان تشبه عملکرد آنها با اسبهایی با همین عنوان است (اسب های تروآ) چراکه ضمن تظاهر بعنوان برنامه های مفید و مطمئن، مخفیانه به اقدامات مخرب خود می پردازند.

از آنجایی که تروجان ها خود تکثیر نمی باشند، خودبخود منتشر نمی شوند

اما به لطف گستردگی روزافزون شبکه اینترنت، راهیابی به سیستم کاربران چندان هم سخت نخواهد بود. تروجان ها همچنین به حدی رشد کرده اند که اکنون انواع مختلفی دارند نظیر تروجان های بک دور (Backdoor Trojans) که به هکرها یا مجرمین سایبری اجازه می دهد تا رایانه های قربانی را بصورت ریموت یا از راه دور کنترل نمایند، و یا Trojan Downloader ها که اقدام به نصب بدافزارها می نمایند.

Ransomware یا باج افزارها:

باج افزار، نوعی بدافزار است که با هدف سرقت مالی از قربانیان خود ساخته شده است.

این بدافزار می تواند در غالب یک pop-up، لینک فیشینگ و یا یک سایت مخرب فعالیت نموده و به محض فعالسازی منجر به یک آسیب پذیری شده و با ایجاد محدودیت هایی نظیر قفل کردن کیبورد یا حتی رمزگذاری برخی فایل ها یا پوشه ها، و یا گاهی ضمن ارسال پیغامی مبنی بر هشدار به خاطر استفاده غیر قانونی از برنامه ها یا بازدید از سایت های غیر مجاز، از آنها طلب باج می کند تا بدین ترتیب کاربر پس از پرداخت مبلغی بتواند همانند گذشته به فایلها و رایانه خود بدون هیچ پیغامی دسترسی داشته باشد.

Rootkit:

روت کیت ها نوع خاصی بدافزار که برای نفوذ و فعالیتی مخفیانه طراحی شده اند. این امکان با هماهنگی کامل این بدافزارها با سیستم عامل و گاهی حتی پیش از آغاز فعالیت سیستم عامل صورت می پذیرد (که این نوع از روت کیت ها را بوت-کیت می نامند). البته شایان ذکر است که نرم افزارهای ضدویروس پیشرفته ی امروزی همچنان توانایی محافظت از سیستم و اطلاعات شما در مقابل این بدافزارها را نیز دارا می باشند.مشهورترین بدافزارها

جاسوس (Spyware):

جاسوس یکی دیگر از انواع بد افزارها میباشد که کار آن جمع آوری اطلاعات از سیستم عامل کاربر است.

Spyware ها میتوانند بدون اجازه کاربر فعالیت های کاربری را زیر نظر داشته باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره انواع بدافزارها به مقاله معرفی انواع بدافزار های کامپیوتری مراجعه کنید.

Backdoor:

این ابزار مدیریت از راه دور یاRemote Administration Tool (RAT) در مباحث امنیت شبکه به برنامه ای گفته می شود که بدون اطلاع کاربر به شخصی دیگر (مجرم سایبری) اجازه دسترسی به آن رایانه را می دهد. بسته به نوع عملکرد RAT، شخص سودجو ممکن است اقدام به نصب یا اجرای نرم افزارها، و یا روشن کردن میکروفون و دوربین نماید و یا رکورد صفحه کلید یا فعالیت های کاربر را برای خود ارسال نماید.مشهورترین بدافزارها

Trojan-Downloader:

تروجان-دانلودرها برنامه ها یا کدهای مخرب کوچکی هستند که معمولاً در غالب فایل ضمیمه یک ایمیل و یا تصاویر به سیستم وارد شده و اقدام به دانلود و نصب بدافزارهای اصلی می نمایند.

شرکت پیشگام رایانه با سامان‌دهی کادری ۳۰ نفره مشتمل بر کارشناسان و متخصصین مجرب

ارائه دهنده‌ی خدمات زیر و مشاوره به سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ میباشد:

پشتیبانی شبکه
خدمات پسیو شبکه
نصب و راه اندازی شبکه
نصب و راه اندازی ویپ
کابل کشی شبکه

برچسب ها:,

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.