• Home
  • مقالات شبکه
  • موقعیت مانیتورینگ شبکه در چرخه عملیاتی مدیریت شبکه و فاکتورهای نرم افزارهای آن
موقعیت مانیتورینگ شبکه

موقعیت مانیتورینگ شبکه در چرخه عملیاتی مدیریت شبکه و فاکتورهای نرم افزارهای آن

مانیتورینگ شبکه بخش بسیار مهمی از عملیات مدیریت شبکه و امنیت آن محسوب می شود و برای بسیاری از وظایف حیاتی مورد استفاده قرار می گیرد. یک عملکرد عمده در مانیتورینگ شبکه، شناسایی زود هنگام روندها و الگوهای ترافیک شبکه و دستگاه ها است. براساس این سنجش ها، اپراتورهای شبکه وضعیت جاری شبکه را درک نموده و سپس این شبکه را برای یک وضعیت بهبود یافته، مجدد تنظیم می کنند. برای مثال اپراتور شبکه یک افزایش چشمگیر در ترافیک P2P مشاهده می کند که باعث از بین رفتن عمده بسته ها می شود. برای پاسخ به این مشکل، اپراتورمحدودیت پهنای باند برای ترافیک P2P اعمال می کند.

اپراتورها ممکن است آسیب پذیری هایی که ممکن است باعث دسترسی غیرمجاز به اطلاعات حساس در سرورهای بانک اطلاعاتی شود را کشف کرده و سپس اقدام به رفع آنها در این سرورها نماید. تاخیر در شناسایی این قبیل رخدادها می تواند منجر به اختلال طولانی مدت در ارائه خدمات شده و خسارت های مالی زیادی را به سازمان یا شرکت ها تحمیل نماید.

مانیتورینگ شبکه به دلیل گستردگی فضای عملکرد و پیچیدگی آن، نیاز به صرف زمان زیاد برای اقدام و کشف ایرادات شبکه دارد. یکی از چالش هایی که مدیران شبکه و سازمان ها با آن روبرو هستند، نبود یک سامانه یکپارچه و کارا در مانیتورینگ شبکه است که بتواند به آنها کمک نماید. به عنوان مثال در صورت قطع شبکه و دسترسی به منابع اطلاعاتی به مدت چندین ساعت و نبود آگاهی به موقع از این امر توسط اپراتورها و مسئول شبکه، یک سازمان ممکن است هزینه های بسیاری را صرف رفع آن مشکل نماید در صورتی که می توانست این هزینه ها را صرف تامین تجهیزات از جمله مانیتورینگ و ارائه خدماتی نماید که ارزش افزوده ای را برای سازمان به همراه داشته باشد.

نصب و راه اندازی ابزار های مانیتورینگ و گزارش گیری از شبکه

ابزار های مانیتورینگ شبکه مسیری را برای واحد فناوری اطلاعات شبکه یک سازمان فراهم می سازد که به واسطه آن می توان از کارکرد بهینه تمام اجزای نرم افزاری و سخت افزاری یک شبکه و دیتا سنتر اطمینان حاصل نمود و تمامی تغییراتی که در شبکه صورت می پذیرد را تایید بر صحت عملکرد آن را کنترل نمود و بسیاری از کنترل های امنیتی سطح شبکه را مدیریت و نگهداری نمود. وجود ابزار های مانیتورینگ و گزارش گیری شبکه در واحد انفورماتیک به مدیریان و کارشناسان شبکه کمک می کند تا کنترل بهتری بر روی اجزای شبکه داشته و مدیریت و پشتیبانی و نگهداری شبکه را در حد بسیار با کیفیتی سرویس دهی کنند.

مانیتورینگ شبکه

شرکت پیشگام رایانه ارائه دهنده خدمات شبکه شامل پشتیبانی شبکه , نصب و راه اندازی شبکه , طراحی شبکه ، خدمات پسیو شبکه, فروش تجهیزات شبکه ,سرور و مجازی سازی , نصب و راه اندازی ویپ

موقعیت مانیتورینگ در چرخه عملیاتی مدیریت شبکه

در مدیریت یک شبکه، اپراتورهای شبکه از دو نوع منبع داده استفاده می کنند: سنجش ها (measurements) و تنظیمات (configuration).

سنجش ها، رفتار فعلی شبکه را نشان می دهد

و شامل بسته های جمع آوری شده از نقاط برتری (vantage points) مختلف

و همچنین اطلاعات دستگاه های خاص پویا مانند میزان ترافیک شبکه

لود پردازنده و ورودی جداول هدایت در روترها است.

تنظیم یک ابزار شبکه شامل مجموعه ای از دستورها و پارامترهای دستگاه خاص است. این دستورها و پارامترها رفتار مورد نظر دستگاه را مشخص می کند: چگونه دستگاه باید عمل کند، چه پروتکل هایی باید اجرا شود، گزینه های پروتکل چه مقادیری باید اتخاذ کنند. تنظیمات همچنین شامل اطلاعاتی درباره اتصال منطقی و فیزیکی بین دستگاه های شبکه است.

سنجش ها و تنظیمات بوسیله سه گروه عملیاتی مانیتورینگ، طراحی و استقرار به صورت زیر استفاده می شود:

عملیات مانیتورینگ، سنجش ها را جمع آوری کرده و آنها را به منظور پی بردن به رفتار فعلی شبکه تحلیل می کند. با در نظر گرفتن این رفتار فعلی، عملیات طراحی تغییرات لازم را در تنظیمات و زیرساخت اعمال می کند. در عملیات طراحی شبکه، نیازمندی های برنامه های کاربردی از آنها دریافت شده سپس جهت راه اندازی، تنظیم و اهداف عملیاتی روی زیرساخت های فیزیکی نگاشت شده و تغییرات لازم طرح ریزی می شود. تغییرات برنامه ریزی شده در شبکه در جریان عملیات استقرار، پیاده سازی و اجرا می شود. هدف اصلی عملیات استقرار، به حداقل رساندن قطعی ها در یک شبکه فعال در هنگام اعمال تغییرات روی شبکه است.

مانیتورینگ شبکه

به عنوان مثال در عملیات مانیتورینگ که اپراتور شبکه به طور مداوم و پویا تمامی وضعیت شبکه را نظارت و بررسی می کند پس از تحلیل در هنگام سنجش میزان ترافیک روی روتر و میزان استفاده از پردازنده آن مشخص می شود که روی یک لینک تراکم بالا است. حال این مورد به عملیات طراحی انتقال می یابد و در آنجا هدف گذاری می شود که لود نزدیک به روتر مورد نظر کاهش یابد برای این منظور و با توجه به زیرساخت فعلی، باید یک روتر جدید اضافه شده، لینک مورد نظر به روز و تغییرات روی تنظیمات سایر روترها و تجهیزات اعمال شود. در نهایت در عملیات استقرار، تجهیزات جدید در شبکه جایگزاری، نصب و پیکربندی می شود و تنظیمات روی سایر روترها نیز اعمال می شود. پس از آن عملیات مانیتورینگ روی تمامی تجهیزات و سامانه ها باید به عنوان یک عملیات مستمر ادامه یابد. ماننیتورینگ شبکه

عملیات مانیتورینگ در یک شبکه، یک مدل شبکه را با جمع آوری و تحلیل سنجش ها بوجود می آورد.

این مدل شبکه به طور گسترده در عملیات طراحی شبکه

به عنوان مرجع تنظیمات تجهیزات فعلی و جدید و شناسایی عدم تطابق بین رفتار فعلی و رفتار مورد انتظار شبکه

مورد استفاده قرار می گیرد.

بدون استفاده از ابزار های مناسب مانیتورینگ شبکه مدیریت و نگهداری شبکه ها و دیتا سنتر های گسترده و پیچیده کاری بسیار دشوار و در بعضی مراحل محال می باشد. از وظایف شرکت های خدمات دهنده شبکه، نظارت دائمی بر تمامی حجم و ترافیک های شبکه از بخش های مختلف اجزای دیتا سنتر می باشد تا بتوانند با گزارش گیری و کنترل و مانیتور شبکه تدابیر بهینه ای را بسنجند.

فاکتورهای نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه

مانیتورینگ تمام بستر توپولوژی های شبکه

گزارش گیری از تجهیزات سخت افزاری شبکه

تشخیص و گزارش از تمامی مشکلات پیش آمده در سطح نرم افزار و سخت افزار و سیستم عامل

مانیتور و کنترل تمام لینک های ارتباطی

کنترل پهنای باند و ترافیک شبکه

تجزیه و تحلیل شبکه و دیتا سنتر

مدیریت و بهینه سازی تغیرات و پیکر بندی های دیتا سنتر و شبکه

کنترل تمام کاربران تحت شبکه

کنترل و نظارت بر عملکرد تمامی سرور های فیزیکی و مجازی

کنترل بر عملکرد دیتا بیس ها

نظارت و مدیریت تمامی وب سایت های سازمانی مانیتورینگ

متخصصین شرکت پیشگام رایانه نیاز شبکه‌های پیچیده‌ی امروزی را با بکارگیری ابزارهای توسعه پذیر و انعطاف پذیر در مدیریت و مانیتورینگ شبکه مرتفع میسازند…

برچسب ها:, ,

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.