پشتیبان شبکه کیست

پشتیبان شبکه کیست و پشتیبانی شبکه به چه معناست؟

پشتیبان شبکه کیست و پشتیبانی شبکه به چه معناست؟ پشتیبان شبکه فردی است که مهارت‌های تخصصی در زمینه شبکه‌های کامپیوتری دارد. پشتیبانی شبکه در هنگام بروز مشکل برای سیستم به کار می‌آید. در حقیقت به فرد متخصص در حوزه شبکه که پشتیبانی و نگهداری شبکه را بر عهده دارد را پشتیبان شبکه گویند. این فرد می تواند هم تحصیلات دانشگاهی در این حوزه داشته باشد و هم اینکه پس از طی دوره های آموزشی شبکه وارد این حوزه شده باشد.

خدمات پشتیبانی شبکه

خدمات پشتیبانی شبکه را می توان به دو صورت انجام داد. در روش اول شرکت نیازمند خدمات شبکه، یک نفر را به صورت دائم استخدام می کند تا مدیریت و نگهداری از شبکه را به عهده بگیرد. در روش دوم شرکت خدمات مورد نیاز خود را برون سپاری می کند. این کار به صورت قراردادی با شرکت های فعال در حوزه خدمات شبکه انجام می شود. هر کدام از این روش ها مزایای خود را دارد. کارفرمایان بر اساس نیازهای شبکه یا یک نفر متخصص پشتیبان شبکه را استخدام می کنند و یا خدمات پشتیبانی شبکه را برونسپاری می کنند.

شرکت پیشگام رایانه یکی از معتبرترین شرکت های حوزه نگهداری و مدیریت شبکه های کامپیوتری در تهران و کرج است. نیروهای متخصص پشتیبان شبکه پیشگام رایانه دارای تجربه و مهارت بالایی در تمام امور شبکه های کامپیوتری هستند. در صورت نیاز به دریافت خدمات و یا مشاوره در خصوص پشتیبانی شبکه های کامپیوتری می توانید با شماره 02157801000 تماس حاصل فرمایید.

پشتیبان شبکه

برای استفاده از خدمات شبکه، لازم است بدانید که پشتیبان شبکه کیست و چه وظایفی بر عهده وی است. امنیت و مانیتورینگ شبکه اهمیت بسیاری دارد؛ با وجود این عده زیادی از افراد اطلاعات کمی در این زمینه دارند. به همین علت در هنگام قرارداد به کارشناس پشتیبانی شبکه توجهی ندارند.

با این حال پشتیبان، خدمات پشتیبانی شبکه را انجام می‌دهد که شامل : پشتیبانی سرور و پشتیبانی و نگهداری می‌شود.

در این مطلب قرار است درباره وظایف پشتیبان شبکه به طور کامل صحبت کنیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

پشتیبان شبکه

پشتیبان شبکه کیست؟

پشتیبان شبکه فردی است که مهارت‌های تخصصی در زمینه شبکه‌های کامپیوتری دارد. وی همچنین درباره نحوه ارتباط با افراد نیز دارای مهارت است؛ زیرا پشتیبانی شبکه نه تنها در هنگام بروز مشکل برای سیستم به کار می‌آید، بلکه در هنگام بروز مشکل مدیر مجموعه نیز نگران بوده و توانایی رفع مشکل را نخواهد داشت.

به همین دلیل پشتیبان شبکه باید در شرایط استرس‌زا، از توانایی‌های خود استفاده کرده و ارتباط خوبی با کارفرما برقرار نماید. به این ترتیب قادر خواهد بود شرایط را آرام کرده و سپس به رفع مشکل بپردازد.

پشتیبان‌های شبکه به طور معمول در رشته‌های کامپیوتری با گرایش سخت افزار و نرم افزار و یا رشته برق فارغ التحصیل شده‌اند. در برخی از موارد هم این افراد با شرکت در دوره های میکروتیک و سیسکو مهارت کار با شبکه را یاد گرفته اند. البته قابل ذکر است که تمامی افرادی که از رشته های کامپیوتری دانشگاه فارغ التحصیل شده اند نیز قبل از ورود به بازار کار باید دوره های تخصصی شبکه را پشت سر بگذارند.

این امر بدان معنا نیست که برای فعالیت در زمینه پشتیبانی شبکه ، نیاز است حتما در یکی از این رشته‌ها تحصیل کرده باشید.

زیرا دوره‌های آموزشی زیادی برای یادگیری وظایف پشتیبانی و نگهداری شبکه وجود دارند که شما می‍توانید با شرکت در آنها مهارت‍های مورد نیاز خود را بیاموزید.

پشتیبان فنی شبکه

تمامی پروسه بخش فنی شبکه احتیاج به بررسی دوره ای دارد. از این رو شرکت ها و سازمان ها برای این کار از متخصص پشتیبان فنی شبکه بهره می برند. پشتیبان فنی شبکه در صورت انتخاب شغل در یک شرکت بزرگ ، احتمالاً منطقه خاصی از شبکه برای کار خواهد داشت. اما اگر در یک شرکت کوچکتر کار می کند ، احتمالاً مسئول کل شبکه خواهد بود.

کارشناس پشتیبان شبکه

یک مهندس پشتیبانی شبکه، مسئول حفظ سیستم هایی خواهد بود که به سازمانها اجازه می دهد تا بصورت روزانه و داخلی و خارجی فعالیت و ارتباط برقرار کنند.

بسته به میزان مسئولیت کارشناس پشتیبانی شبکه، وظایف ممکن است شامل ارتقاء زیرساخت های ارتباطی شرکت یا نصب یک سیستم جدید باشد. پروژه های خاص بر اساس بخش و نوع مشاغل متفاوت است. به عنوان مثال ، در یک مرکز تماس می تواند یک سیستم جدید برای مدیریت تماس ها نصب کند ، در حالی که برای یک بانک می تواند یک شبکه ATM بهبود یافته ارائه دهد.

شرح وظایف پشتیبان شبکه

صرف نظر از نوع کسب و کار ، به عنوان یک مهندس پشتیبانی شبکه ، مسئول طراحی ، نصب و نگهداری ارتباطات ، اشتراک فایل و منابع عمومی فناوری اطلاعات برای سازمان خواهد بود.

وظیفه کارشناس پشتیبانی شبکه این است که اطمینان حاصل کند که شبکه های داخلی توانایی برآوردن الزامات تجاری را دارند. این می تواند شامل اطمینان از این باشد که همه می توانند بدون مشکل وارد سیستم شوند یا اطمینان حاصل کنند که شبکه توانایی حمل فایل های چند رسانه ای را دارد (برخی از شرکتها ، مانند دفاتر معماران ، برای کارکرد موثر به این امر تکیه می کنند).

کارهای معمول روزانه برای یک مهندس پشتیبانی شبکه عبارتند از:

نصب نرم افزار جدید
نصب سخت افزار جدید (سرورها ، چاپگرها ، ایستگاه های کاری رایانه و غیره)
حساب های کاربری ، مجوزها و گذرواژه ها را تنظیم کند
نظارت بر امنیت همه سیستم ها ، به ویژه اینترنت

نصب حفاظت آنتی ویروس
عیب یابی شبکه
تعمیر و نگهداری شبکه
پشتیبانی فنی برای افرادی که از شبکه استفاده می کنند
آموزش کارکنان در زمینه سیستم های جدید
مدیریت و نظارت روزانه بر استفاده از شبکه
برنامه ریزی برای بهبودهای آینده

پیشنهاد راه حل های فناوری اطلاعات برای مشکلات تجاری
اطمینان حاصل کند که تمام فناوری اطلاعات با استانداردهای صنعت مطابقت دارد

پشتیبانی شبکه چیست؟

شبکه های رایانه ای در واقع ستون فقرات بخش IT و فناوری اطلاعات شرکت ها هستند. اتصال تمامی دستگاه های سخت افزاری در این شرکت ها به وسیله این شبکه صورت می پذیرد و تمامی اطلاعات و دیتاها در بستر شبکه رایانه ای منتقل می شود. نصب و راه اندازی شبکه های رایانه ای و پشتیبانی و نگهداری از آن دسترسی به تمام بخش های سخت افزاری و نرم افزاری را در یک بستر واحد فراهم می آورد. هر کدام از خطوط ارتباطی سخت افزاری، سرور، سوئیچ ها، رایانه ها، چاپگرها و یا سایر تجهیزات سخت افزاری شبکه، اتصال اینترنت ممکن است دچار مشکل یا اختلال شوند. این اختلال و یا قطعی بین خطوط ارتباطی سخت افزارهای شبکه ممکن است به صورت کلی و یا جزئی رخ بدهد.

در این زمان است که کار پشتیبان شبکه شروع می شود و به سرعت این مشکلات را بر طرف می کند. این فرد با مدیریت پشتیبانی از شبکه های کامپیوتری می تواند تمام مشکلات رخ داده را رفع نمیاد. در حقیقت پشتیبانی شبکه به دو صورت انجام می شود. در اولویت اول بررسی و عیب یابی شبکه است. در اولویت دوم در زمان قطعی و بروز مشکل است. در هر دو حالت پشتیبان شبکه وظایف مربوط به خود را انجام می دهد.

پشتیبانی شبکه

شبکه پشتیبان چیست؟

شبکه پشتیبان در حقیقت سیستمی است که در آن داده های منتخب مشتریان پشتیبان گیری می شود. در پشتیبان گیری شبکه (اطلاعات یک رایانه یا شبکه ای از رایانه ها) از طریق شبکه (با نام مستعار اینترنت) منتقل شده و به سرور پشتیبان شما ارسال می شود. البته این کار می تواند به صورت دستی و خودکار انجام شود. در پشتیبان گیری خودکار به صورت دوره ای اطلاعات به صورت دستی توسط پشتیبان شبکه رفع شده و خطاها مورد بررسی قرار می گیرد. سیستم های پیشرفته پشتیبان گیری از شبکه همچنین می توانند رسانه های پشتیبان را که از طریق شبکه به سرور پشتیبان متصل هستند ، مدیریت کنند.

شبکه پشتیبان

چه کسانی به پشتیبانی شبکه نیاز دارند؟

تمامی مجموعه ‌هایی که در حال استفاده از شبکه هستند، به یک پشتیبان شبکه نیاز دارند. زیرا باید شبکه به صورت دوره ای بازدید و بررسی شود و از خرابی های احتمالی جلوگیری شود. وظیفه دیگر وی این است که در صورت قطعی و یا خرابی شبکه به سرعت وارد عمل شود و مشکلات شبکه را حل کند.

پشتیبان شبکه می‌تواند به صورت حضوری و یا غیرحضوری در خدمت سازمان شما باشد تا در صورت بروز مشکل، مشکلات آنها را رفع نماید و کار پشتیبانی سرور را انجام دهد.

 به عبارتی هر مکانی که دارای ارتباط بیش از دو کامپیوتر از طریق شبکه باشد، به یک پشتیبان شبکه برای رفع به موقع مشکلات احتمالی نیاز خواهد داشت.

بدیهی است در صورتی که در مجموعه، حساسیت امنیت داده‌ها بالا بوده و برقراری ارتباط درست اهمیت زیادی داشته باشد، نیاز به پشتیبانی شبکه بیشتر خواهد شد. همچنین باید بدانید که برای خدمات پشتیبانی شبکه نیازی نیست که یک پشتیبان به طور دائم در سازمان شما حضور داشته باشد.

زیرا در بسیاری از موارد، با برقراری تماس تلفنی با مجموعه‌ای که از خدمات شبکه آن استفاده می‌کنید، می‌توانید مشکل از راه دور شناسایی و رفع نمایید.

پشتیبانی شبکه

وظایف پشتیبان شبکه چیست؟

وظایف پشتیبان شبکه عبارتند از:

  • نظارت بر تجهیزات شبکه
  • بررسی و نظارت بر ارتباطات
  • بازدید دوره ای تجهیزات
  • رفع خرابی ها و قطعی ها
  • ارائه گزارش منظم از نحوه عملکرد شبکه
  • پیش بینی نیازهای احتمالی شبکه در آینده

مهارت های مورد نیاز پشتیبان شبکه

اگر مهارت های اولیه فناوری اطلاعات را دارید ، می توانید با پیوستن به یک طرح کارآموزی یا گذراندن یک دوره مرتبط با فناوری اطلاعات در کالج/دانشگاه ، در جهت تبدیل شدن به یک مهندس پشتیبانی شبکه تلاش کنید. همچنین می توانید در دوره های آموزشی شبکه شرکت کنید و مدارک بین المللی معتبر در این حوزه را دریافت کنید.

شرکت در دوره های آموزشی شبکه به شما مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک مهندس پشتیبانی شبکه را ارائه می دهد ، از جمله مواردی مانند نحوه نصب ، ارتقا ، نگهداری و ایمن سازی سیستم های شبکه.

در ادامه به مهارت‌های فنی پشتیبان شبکه اشاره خواهیم کرد.

  • Network +
  • آشنایی کامل با دورهای سیسکو نظیر دورهای CCNP و CCNA
  • آشنایی کامل با دورهای مایکروسافت
  • دوره‌های مهندسی شبکه مانند دورهای MCSA و MCSE
  • آشنایی کامل به تجهیزات و قطعات شبکه
  • آشنایی کامل با نصب و راه‌ اندازی تجهیزات شبکه نظیر پرینتر و …
  • آشنایی کامل به دوربین مدار بسته و تجهیزات مورد نیاز
  • CompTIA Network
  • درک صحیح و عمیق از انواع تپولوژی‌های شبکه
  • درک صحیح از شبکه‌های LAN, WAN,MAN,GAN

لزوم به روز بودن پشتیبان شبکه

با توسعه و پیشرفت صنعت فناوری اطلاعات با چنین سرعتی ، لازم است دائماً دانش خود را به روز کنید. این امر به ویژه هنگامی که به نرم افزار ، سخت افزار و منابع خاصی که کسب و کار شما استفاده می کند ، اهمیت می یابد.

به عنوان مثال ، ممکن است لازم باشد از آخرین تغییرات در همه تجهیزات مورد استفاده مطلع باشید. این موضوع لزوما شامل دوره های خارجی یا داخلی نخواهد بود. از طرف دیگر ، ممکن است از شما خواسته شود تا با خواندن آخرین راهنماها و اطلاعات ارائه شده توسط شرکت های فناوری اطلاعات، تغییرات جدید را بیاموزید.

شرکت های مهم فناوری اطلاعات مانند سیسکو ، اوراکل و مایکروسافت برنامه های آموزشی را برای کمک به پیشرفت حرفه ای متخصصین پشتیبانی شبکه اجرا می کنند. انجمن کامپیوتر بریتانیا نیز مدارک حرفه ای معادل مدرک دانشگاهی ارائه می دهد.

فرصت های شغلی

با توجه به نیاز شدید منابع فناوری اطلاعات ، در اکثر شرکتها ، احتمالاً به عنوان مهندس پشتیبانی شبکه در طیف وسیعی از بخشها ، از خرده فروشی گرفته تا امور مالی و دولتی ، فرصتهایی را پیدا خواهید کرد. علاوه بر این ، می توانید در یک شرکت فناوری اطلاعات که برای مشتریان به صورت پروژه به پروژه کار می کند ، کار کنید.

با کسب تجربه ، می توانید به سمت مدیریت شبکه پیش بروید و در نهایت نقش کنترل کننده شبکه را بر عهده بگیرید. اگر تصمیم بگیرید که می خواهید در صنعت حرکت کنید تا بعنوان مثال تحلیلگر شبکه ، مدیر پروژه فناوری اطلاعات یا هماهنگ کننده امنیت فناوری اطلاعات باشید ، با آموزش مناسب امکان پذیر است.

پس از کار به عنوان مهندس پشتیبانی شبکه ، ممکن است متوجه شوید که طرف افراد نقش را ترجیح می دهید. اگر چنین است ، می توانید بیشتر در CRM شروع کنید ، یا حرفه تدریس یا مربیگری را دنبال کنید. حتی فرصتی برای پیگیری هر دو مسیر وجود دارد ، با آموزش پاره وقت در کلاس عصر یا دوره های مشابه.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد، پشتیبانی شبکه دارای اهمیت زیادی است و تمامی سازمان‌های دارای شبکه، به پشتیبان شبکه نیاز دارند.

اگر شما نیز به یک پشتیبان شبکه نیاز دارید، ما به شما شرکت پیشگام رایانه را پیشنهاد می‌کنیم. این شرکت با دارا بودن سال‌ها تجربه موفق و با بهره گیری از دانش و تخصص کارشناسان مجرب، آماده ارائه خدمات شبکه است.

دیگر خدمات پیشگام رایانه :

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.