پروتکل چیست به زبان ساده

پروتکل چیست به زبان ساده

پروتکل چیست به زبان ساده. پروتکل شبکه چیست و چگونه کار می کند؟ در این مقاله از پیشگام رایانه به تعریف پروتکل به زبان ساده می پردازیم. پروتکل ها قوانین و مجموعه متوسطی را برای برقراری ارتباط بین دستگاه های مختلف برای تبادل داده و سایر خدمات در اختیار ما قرار می دهند. پروتکل ها در هر زمینه ای مانند جامعه، علم و فناوری، ارتباطات داده، رسانه ها و غیره مورد نیاز هستند.

پروتکل چیست؟

پروتکل های شبکه مجموعه ای از قوانین، قراردادها و ساختارهای داده است که نحوه تبادل داده ها توسط دستگاه ها از طریق شبکه ها را تعیین می کند. به عبارت دیگر، پروتکل های شبکه را می توان برابر با زبانهایی دانست که دو دستگاه باید بدون ارتباط با زیرساخت ها و اختلاف آنها در طراحی، برای ارتباط بی نقص اطلاعات درک کنند.

پروتکل چیست به زبان ساده

پروتکل شبکه مجموعه ای از قوانین است که نحوه انتقال داده بین دستگاههای مختلف در یک شبکه را تعیین می کند. اساساً، به دستگاه های متصل اجازه می دهد بدون در نظر گرفتن تفاوت در فرایندهای داخلی، ساختار یا طراحی، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. پروتکل های شبکه دلیل بر این است که شما می توانید به راحتی با مردم در سراسر جهان ارتباط برقرار کنید و بنابراین نقش مهمی در ارتباطات دیجیتال مدرن دارید.

مشابه روشی که صحبت با همان زبان ارتباط بین دو نفر را ساده می کند ، پروتکل های شبکه امکان تعامل دستگاه ها با یکدیگر را به دلیل قوانین از پیش تعیین شده در نرم افزار و سخت افزار دستگاه ها فراهم می کند. نه شبکه های محلی (LAN) و نه شبکه های گسترده (WAN) بدون استفاده از پروتکل های شبکه نمی توانند مانند امروز عمل کنند.

تعریف پروتکل به زبان ساده

پروتکل های شبکه چگونه کار می کنند

پروتکل های شبکه فرایندهای گسترده ای را انجام می دهند و آنها را به وظایف یا عملکردهای کوچک و جزئی تقسیم می کنند. این در هر سطح شبکه رخ می دهد و هر عملکرد باید در هر سطح همکاری کند تا وظیفه بزرگتر را به اتمام برساند. اصطلاح مجموعه پروتکل به مجموعه ای از پروتکل های شبکه کوچکتر گفته می شود که در رابطه با یکدیگر کار می کنند.

پروتکل های شبکه معمولاً طبق استاندارد صنعت توسط سازمان های مختلف شبکه یا فناوری اطلاعات ایجاد می شوند.

گروه های زیر پروتکل های مختلف شبکه را تعریف و منتشر کرده اند:

موسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE)
گروه ویژه مهندسی اینترنت (IETF)
سازمان بین المللی استاندارد سازی (ISO)
اتحادیه بین المللی ارتباطات از راه دور (ITU)
کنسرسیوم شبکه جهانی وب (W3C)

در حالی که مدل های پروتکل شبکه به طور کلی به روش های مشابه کار می کنند، هر پروتکل منحصر به فرد است و به روش خاصی که توسط سازنده ایجاد شده کار می کند.

چه کسی از پروتکل های شبکه استفاده می کند؟

پروتکل های شبکه فقط مربوط به متخصصان مجاز شبکه یا متخصصان فناوری اطلاعات نیستند. میلیاردها نفر روزانه از پروتکل های شبکه استفاده می کنند، خواه آن را بدانند یا نه.

هر بار که از اینترنت استفاده می کنید ، از پروتکل های شبکه استفاده می کنید. اگرچه شما نمی دانید پروتکل های شبکه چگونه کار می کنند یا چند بار با آنها روبرو می شوند، اما آنها برای استفاده از اینترنت یا ارتباطات دیجیتال با هر ظرفیتی ضروری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.