پسیو کار

پسیو کار شبکه چیست؟

پسیو کار شبکه چیست یا بهتره که بگیم پسیو کار شبکه کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ پسیوکار شبکه شخصی است که کارهای مربوط به زیرساخت و راه اندازی شبکه را انجام می دهد. اشخاصی که با شبکه و خدمات پسیو شبکه سروکار دارند حتما نام پسیو کار را بارها شنیده اند. در حقیقت به فردی که خدمات زیرساخت شبکه را انجام می دهد و شبکه را راه اندازی می کند، پسیو کار می گویند.

بسیاری از شرکت‌های کنونی، استفاده گسترده‌ای از شبکه های کامپیوتری دارند؛ با این وجود اطلاعات زیادی در این زمینه نداشته و با سوالات زیادی مواجه می‌گردند.

برای مثال یکی از سوالات رایج این است که پسیو کار شبکه کیست و پسـیو شبکه را چه کسی انجام می‌دهد

در این مطلب قرار است به طور کامل به این موضوع پرداخته و تمامی سوالات شما در این زمینه را پاسخ دهیم.

پسیو کار

پسیو کار شبکه به کسی می‌گویند که بتواند زیرساخت شبکه های کامپیوتری را راه اندازی کند و تجهیزات مورد نیاز شبکه را نصب کند. وظایف این فرد با اکتیو کار شبکه متفاوت است. اکتیو کار تجهیزاتی که توسط پسیو کار شبکه نصب شده است را راه اندازی می کند تا کاربران شبکه بتوانند به شبکه دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند. در واقع کارشناس پسیو تجهیزات سخت افزاری شبکه را نصب می کند و کار راه اندازی نرم افزاری آن را به اکتیو کار واگذار می کند. پیاده سازی و اجرای سخت افزار شبکه جزو وظایف پسیو کار شبکه به حساب می آید.

 

پسیوکار

پسیو کار شبکه

پسیو کار شبکه فردی است که در حوزه تجهیزات سخت افزاری شبکه و نصب و راه اندازی آنها  تخصص دارد. در واقع پسیوکار شبکه باید بتواند زیرساخت های یک شبکه کامپیوتری را پیاده سازی کند. او باید بتواند طبق نقشه شبکه، همه تجهیزات از جمله کابل ها، رک، سوئیچ، روتر، هاب و هر آنچه که مربوط به شبکه کامپیوتری است را پیاده سازی کند. پسیو کار شبکه فقط وظیفه پیاده سازی سخت افزاری تجهیزات را برعهده دارد، کار راه اندازی و پیکربندی نرم افزاری شبکه با اکتیو کار شبکه است. کلیه کارها از نقشه کشی شبکه تا نصب و پیاده سازی قطعات و تجهیزات توسط کارشناس پسیو شبکه انجام می شود. در واقع نصب و راه اندازی تمام بخش های سخت افزاری شبکه با کارشناس پسیو است.

 

پسیو کار شبکه

پسیو کار شبکه چیست

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که پسیو کار شبکه چیست. پسیو کار شبکه های کامپیوتری شخصی است که در زمینه شناخت انواع تجهیزات سخت افزاری و نصب و راه اندازی آنها متخصص است و دوره های تخصصی را طی کرده است. در واقع پسیو کار شبکه باید بتواند زیرساخت های یک شبکه را پیاده سازی و اجرا کند. پسیوکار باید بتواند طبق نقشه شبکه، همه تجهیزات از جمله کابل ها، رک، سوئیچ، روتر، هاب و هر آنچه که مربوط به شبکه است را پیاده سازی کند. پسیوکار شبکه های رایانه ای فقط وظیفه پیاده سازی سخت افزاری تجهیزات را برعهده دارد، کار راه اندازی و پیکربندی نرم افزاری شبکه با اکتیو کار شبکه است.

کار پسیو کار شبکه چیست؟

یک کارشناس حرفه ‌ای پسیو و ماهر که به آن پسیو کار گفته می شود، باید بتواند تمام تجهیزات لازم برای کار کردن یک شبکه کامپیوتری اعم از ترانکینگ، کابل کشی، نصب انواع رک شبکه و تجهیزات درون رک را به صورت کامل نصب کند.

 

کار پسیوکار شبکه فنی است و با ابزارهای فنی سر و کار دارد.

پسیوکار ماهر می‌تواند تجهیزات شبکه را طبق برنامه ریزی و استاندارد راه اندازی کند.

متخصص پسیو باید علاوه بر شبکه کابلی با تجهیزات شبکه بی سیم یا وایرلس نیز آشنا باشد.

کارشناس پسیو باید بتواند تجهیزات شبکه بی سیم را نیز نصب کند.

علاوه بر این‌ها اگر با تجهیزات فیبر نوری نیز آشنا باشد بهتر است.

کار پسیو کار شبکه چیست

وظایف پسیو کار شبکه چیست

پسیو کار وظایفی دارد که باید به همه آنها مسلط باشد تا بتواند کارهای خود را به بهترین نحو انجام دهد. این وظایف عبارتند از:

  • کارشناس پسیو کار باید یک فرد فنی باشد زیرا کارهای پسیو کار بیشتر فیزیکی است.
  • باید با همه تجهیزات شبکه از جمله شبکه های بدون سیم، وایرلس آشنایی داشته باشد.
  • باید توانایی نصب و راه اندازی همه تجهیزات شبکه های رایانه ای را داشته باشد.

متخصص پسیو شبکه کیست؟

همانطور که گفته شد یکی از کارهایی که برای راه اندازی شبکه باید انجام دهیم تجهیزات شبکه غیر فعال است. یکی از تخصص های مورد نیاز برای خدمات شبکه غیرفعال، متخصص شبکه پسیو است. این فرد با توجه به دانش و تخصص خود زیرساخت های فنی شبکه را پیاده سازی می کند. به طور کلی به شخصی که زیرساخت فنی شبکه را پیاده سازی می کند، اپراتور شبکه پسیو می گویند.

می دانیم که خدمات شبکه از دو بخش غیرفعال و فعال یا همان پسیو و اکتیو تشکیل شده است، خدمات غیرفعال اولین قدمی است که برای داشتن شبکه باید انجام شود. تجهیزات شبکه غیرفعال به آن دسته از مواردی گفته می شود که فقط وظیفه انتقال اطلاعات از نقطه ای به نقطه دیگر را دارند، مانند کابل شبکه، داکت و … از جمله این موارد می باشد.

پسیو چیست

شبکه پسیو یا غیرفعال نوعی شبکه رایانه ای است که در آن هر گره بر روی یک عملکرد یا فرآیند از پیش تعریف شده کار می کند. شبکه های غیرفعال یا پسیو هیچ کد یا دستورالعمل خاصی را در هر گره ای اجرا نمی کنند و رفتار آنها را به صورت پویا تغییر نمی دهند. به طور معمول ، این رفتار مربوط به هر گره روتر شبکه است.

شبکه پسیو یا شبکه غیرفعال یکی از متداول ترین انواع شبکه است که در اکثر محیط های شبکه یافت می شود. این امر مستلزم آن است که کل زیرساخت شبکه قبل از بهره برداری از قبل طراحی و پیکربندی شود. وقتی یک بسته از یک گره شبکه در یک شبکه غیرفعال عبور می کند ، آن گره فقط آن اقدامات پیکربندی شده در آن را انجام می دهد. روتر نمی تواند کدی را که در داده های بسته ارسال شده است ، اجرا یا پردازش کند. ماهیت منفعل روتر مربوط به جداول مسیریابی یا ورودی های آن است که فقط به صورت دستی توسط مدیر یا از طریق روترهای همسایه به روز می شوند.

پسیو شبکه چیست

زیرساخت پسیو چیست؟

اشتراک غیر فعال زیرساخت پسیو جایی است که زیرساخت های غیر الکترونیکی در یک مکان سلول مانند سیستم تغذیه و مدیریت برق و عناصر فیزیکی مانند شبکه های حمل و نقل بک هال به اشتراک گذاشته می شوند.

اجزای شبکه پسیو

اجزای شبکه پسیو آن قسمت از شبکه رایانه ای است که در انتقال داده در شبکه نقش دارد ، اما داده ها را تغییر نمی دهد یا بر آنها تأثیر نمی گذارد. سخت افزار شبکه پسیو شامل: کابل ها (کابل فیبر نوری ، کابل های کواکسیال) و سایر تجهیزات سخت افزاری شبکه می باشد.

تجهیزات پسیو شبکه

تجهیزات پسیو شبکه به وسایلی در شبکه گفته می شود که قابل برنامه ریزی نیستند و تغییر در ماهیت آنها ممکن نباشد. تجهیزات پسیو که اغلب جهت انتقال داده و پیکر بندی شبکه در نظر گرفته می شوند، جهت تبادل اطلاعات مابین تجهیزات اکتیو شبکه مورد استفاده قرار میگیرند. بزرگترین وجه تمایز این تجهیزات آن است که هیچگونه تغییری در اطلاعات انتقالی ایجاد نمی کنند. تجهیزات پسیو بدون برق قابل استفاده هستند در صورتی که تجهیزات اکتیو بدون جریان برق نمی توانند کار کنند. کار پسیو کار شبکه راه اندازی این تجهیزات در بستر شبکه است.

 

تجهیزات پسیو شبکه

لیست تجیهزات پسیو کار

در ادامه لیستی از تجهیزات مورد نیاز پسیو کار برای راه اندازی شبکه را قرار می دهیم:

  • Patch Panel ( برای کابلهای Cat 5, Cat6 و (Fiber Optic)
  • Cable Management
  • Rack Panel
  • Power Module برای Rack
  • انواع کابل شبکه
  • Patch Cable
  • Connector
  • Keystone
  • FLB – FLOOR BOXES FOR RAISED FLOORS
  • FACE PLATE
  • انواع سوکت دیواری
  • Inline Coupler
  • ابزار نظیر Crimping ، Striper ، Punch Down و …
  • USB HUB
  • انواع تستر
  • رک آماده نصب ( با تجهیزات داخلی )
  • و …

پسیو کار کیست و چه وظایفی دارد؟

پسیو کار شبکه شخصی است که کارهای مربوط به زیرساخت شبکه را انجام داده و این زیرساخت را راه اندازی می‌کند؛ در نتیجه کاربران قادر خواهند بود به شبکه متصل شده و از آن استفاده نمایند. به عبارتی پسیو کار، کار نصب تجهیزات پسیو شبکه را انجام می‌دهد و زیرساخت لازم جهت برقراری ارتباط بین تجهیزات اکتیو شبکه را آماده میسازد.

 از جمله تجهیزات پسـیو می‌توان به: کابل‌های شبکه، رک، ترانک، داکت و انواع پریزهای شبـکه و … اشاره کرد.

از جمله کارهایی که یک پسیو کار انجام می‌دهد، نصب تجهیزاتی مانند: ترانک و داکت ، کابل کشی شبکه ، نصب انواع رک و تجهیزات درون رک است.

 

پسیو کار کیست

اطلاعات و دانش لازم برای پسیو کار شدن

اولین دانشی که برای پسـیو کار شدن نیاز است، شناخت موارد ابتدایی شبکه خواهد بود.  پس از آن  باید تمامی تجهیزات پسـیو را بررسی کرده و اطلاعات کافی درباره آنها داشته باشید. در نهایت نیز نیاز است نحوه نصب هریک از این تجهیزات را بدانید و اطلاعاتی درباره آنچه قرار است انجام دهید، کسب نمایید.

توانایی های پسیو کار شبکه

یک فرد متخصص برای اجرای خدمات شبکه پسیو باید دارای دانش و توانایی فنی قابل ملاحظه ای باشد. برخی از توانایی های پسیوکار شبکه عبارتند از:

  • برآورد میزان تجهیزات مورد نیاز شبکه
  • تخمین قیمت تمام شده تجهیزات شبکه 
  • نقشه برداری از اتاق استقرار تجهیزات
  • مشخص کردن تعداد پریزها و پچ پنل ها و متراژ کابل ها
  • معین کردن جای رک و اتاق سرور
  • نصب تجهیزات شبکه در جای مشخص شده
  • کابل کشی شبکه مطابق با نقشه شبکه
  • بستن درب تمامی ترانک و داکت ها
  • نصب اصولی کابل ها در پچ پنل ها
  • تست کابل ها و تست کامل شبکه
  • مشخص کردن آرایش رک ها
  • نصب تجهیزات مورد نیاز در هر رک
  • تحویل دادن نقشه شبکه 
  • بررسی کامل پس از اتمام کار

آنچه پسیو کار انجام می‌دهد

همانطور که گفته شد، پسیو شبکه یکی از موارد بسیار مهم در شبکه است و برای انجام آن لازم است مراحل مختلفی را پشت سر گذاشت. در ادامه این مراحل را بیان خواهیم کرد:

بررسی محیط و برآورد تجهیزات مورد نیاز

در این مرحله نیاز است تمامی ساختمان بررسی شده و با توجه به نیاز کارفرما مسیرهای کابل کشی ، تعداد نود های مورد نیاز و … مشخص گردند.

 پس از این مرحله با توجه به بودجه ی در نظر گرفته شده  تجهیزات پسیو مورد نیاز خریداری شوند.

نصب تجهیزات شبکه

پس از خرید تجهیزات، نیاز است که این تجهیزات را نصب کنید. اولین قدم در نصب شبکه پسیو آماده سازی مسیر نصب کابل های شبکه میباشد که با نصب داکت ،‌ترانک،‌ سینی و یا لدر و یا لوله گذاری داخل دیوار این مسیر آماده سازی میشود.

کابل کشی شبکه

کابل کشی شبکه نیز نیاز به تخصص خاص خود داشته و نکات زیادی وجود دارد که برای انجام این کار باید رعایت کنید.  جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه میتوانید موضوع کابل کشی شبکه را مطالعه نمایید.

نصب کیستون های شبکه و تلفن و پریز های برق  شهری و اضطراری

پانچ پچ پنل

 پس از نصب پریزهای شبکه و تلفن ، نیاز است به سراغ اتاق سرور و یا دیتا سنتر رفته

و همه کابل‌ها را دسته بندی کنید؛ سپس کابل ها را در پچ پنل، پانچ کنید.

سایر مراحل راه اندازی این شبکه نیز عبارتند از:

  • تست شبکه
  • آرایش رک شبکه
  • نصب تجهیزات رک
  • بستن درب ترانک و داکت
  • تحویل پروژه شبکه

پسیو شبکه

در صورتی که قصد راه اندازی شبکه پسیو خود را دارید و به دنبال یک شرکت با سابقه ی مناسب و طولانی مدت جهت این امر هستید،‌ پیشنهاد ویژه ما این است که از خدمات پیشگام رایانه استفاده کرده و در نتیجه مطمئن باشید که کلیه خدمات مربوط به شبکه شرکت شما، از بالاترین کیفیت و عملکرد برخوردار خواهند بود.
با ما از طریق شماره تلفن ۰۲۱۵۷۸۰۱۰۰۰ در ارتباط باشید.

 

برچسب ها:, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.