تاثیر اسپلیتر در سرعت اینترنت

تاثیر اسپلیتر در سرعت اینترنت

تاثیر اسپلیتر در سرعت اینترنت چیست؟ آیا اسپلیترهای اترنت سرعت را کاهش می دهند؟ مزایا و معایب استفاده از اسپلیتر در سرعت اینترنت چیست؟ دستگاه های شبکه ای متعددی مانند سوئیچ ها، هاب ها و تقسیم کننده های اترنت شبکه را گسترش می دهند. ساده ترین در میان این دستگاه ها تقسیم کننده های اترنت متوسط هستند. اسپلیترهای اترنت، دستگاه های شبکه ای ارزان و کوچک هستند که یک سیگنال اترنت را به دو قسمت تقسیم می کنند. اینها نیز یکی از بی عارضه ترین تجهیزات شبکه هستند که نیازی به منبع تغذیه و دکمه های خاص یا چراغ وضعیت روی بدنه آن ندارند. این دستگاه کوچک بسیار ساده است و فقط از سه پورت اترنت تشکیل شده است، دو در یک طرف و یکی در طرف دیگر. برخی از انواع دارای کابل اترنت کوتاه با کانکتور RJ45 در یک طرف و دو پورت اترنت در طرف دیگر هستند.

اسپلیترها برای مدت طولانی در فضای شبکه مورد استفاده قرار گرفته اند، اما هنوز هم بسیاری می توانند آنها را به درستی راه اندازی کنند. برخلاف آنچه که اکثر مردم فکر می کنند، تقسیم کننده های اترنت همیشه باید جفت باشند. برقراری اتصال مستقیم از یک انتهای اسپلیتر به روتر و سپس اتصال دو دستگاه به دو درگاه اترنت در یک طرف به سادگی کار نخواهد کرد. یک راه مناسب برای راه‌اندازی تقسیم‌کننده‌های اترنت در شبکه وجود دارد تا آنها به خوبی کار کنند.

راه اندازی مناسب

اسپلیترهای اترنت برای اتصال دو دستگاه در اتاقی متفاوت از جایی که سیگنال اصلی می آید مفید هستند. آنها به صرفه جویی در کابل ها، پریزهای دیواری شبکه و ایجاد اتصالات قابل اعتماد در بیشتر موارد کمک می کنند. همانطور که قبلا ذکر شد، اسپلیترهای اترنت به صورت جفت عرضه می شوند. یک تقسیم کننده دو سیگنال از یک دستگاه (در بیشتر موارد، روتر) را ادغام می کند و یکی سیگنال ها را در دو خط جدا می کند و به دو دستگاه اجازه می دهد تا متصل شوند.

نحوه نصب اسپلیتر

شما یک روتر در اتاق A دارید و دو کامپیوتر در اتاق B دارید، اما در هر اتاق فقط یک جک دیواری اترنت دارید. در این حالت، یک اسپلیتر را می گیرید، دو کابل را به روتر وصل می کنید، سر دیگر کابل ها را به اسپلیتر وصل می کنید و سپس یک سر اسپلیتر را به جک دیواری در اتاق A وصل می کنید. این جایی است که دو سیگنال از آن می گیرند. روتر در یک ادغام شده است. سپس اسپلیتر دیگر را بردارید و طرف را با یک پورت به جک دیواری اتاق B متصل کنید. سیگنال ادغام شده اتاق A اکنون دوباره به دو قسمت ادغام می شود و اکنون شما دو درگاه اترنت برای دو دستگاه در اتاق B دارید.

همانطور که می بینید، یک اسپلیتر برای جدا کردن دو سیگنال و دیگری برای تقسیم آنها استفاده می شود، به همین دلیل است که اسپلیترها همیشه باید جفت باشند. تعداد کابل ها و تعداد جک های دیواری نیز کاهش می یابد زیرا نیازی به افزودن جک دیواری اترنت دیگری در هر اتاق و عدم نیاز به استفاده از دو کابل بین این جک ها نیست. این تنها یکی از سناریوهای ساده ای است که در آن تقسیم کننده های اترنت به بهترین وجه به هدف خود عمل می کنند.

نحوه نصب اسپلیتر

آیا اسپلیترهای اترنت سرعت را کاهش می دهند؟

شاید سوال رایج هنگام استفاده از اسپلیترهای اترنت این باشد که “آیا اتصال را کند می کند؟” پاسخ کاملاً به نوع شبکه ای که از اسپلیترها استفاده می شود بستگی دارد. تقسیم‌کننده‌های اترنت بر اساس استاندارد نسبتاً قدیمی 100BASE-T یا معمولاً با نام Fast Ethernet شناخته می‌شوند که نرخ ترافیک اسمی 100 مگابیت بر ثانیه را حمل می‌کند.

در کابل اترنت Cat5e، 4 جفت سیم وجود دارد، یعنی در مجموع 8 سیم در یک کابل وجود دارد. در اترنت سریع، تنها دو جفت از چهار جفت استفاده می شود. دو جفت دیگر فقط آنجا نشسته‌اند و استفاده نشده‌اند. اسپلیتر دو سیگنال 100 مگابیت بر ثانیه را از یک روتر دریافت می کند که به معنای دو کابل اترنت است و آنها را در یک طرف ادغام می کند. سپس این سیگنال ها به دو سیگنال 100 مگابیت بر ثانیه در سمت دیگر ادغام می شوند.

بنابراین هر پورت در انتهای گیرنده اسپلیتر می تواند حداکثر سرعت 100 مگابیت در ثانیه را حمل کند. برای پاسخ به این سوال، اگر اسپلیترها در یک شبکه 100 مگابیت بر ثانیه استفاده شوند، خیر، اتصال را کاهش نمی دهند. با این حال، اگر روتر شما بتواند سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه را ارائه دهد و از اسپلیتر در بین آن استفاده کنید، از نظر تئوری سرعت تا حد زیادی به 100 مگابیت در ثانیه کاهش می یابد. در این حالت اسپلیترها سرعت را کاهش داده و اتصال کندتر خواهد بود.

اسپلیترهای اترنت و کاهش سرعت

مزایا و معایب

اسپلیترهای اترنت ممکن است در شرایط خاصی مفید باشند، اما معایب زیادی دارند. برای یکی، آنها تنها می توانند حداکثر سرعت 100 مگابیت بر ثانیه در هر پورت اترنت را ارائه دهند. در شبکه ای که می تواند بیش از 100 مگابیت در ثانیه ارائه کند، به دلیل این محدودیت، منابع به طور کامل بهینه نمی شوند. علاوه بر این، تعداد دستگاه‌هایی که می‌توانید به آن‌ها متصل شوید تنها به دو دستگاه محدود است، بنابراین اگر بیش از دو دستگاه متصل باشد، تقسیم‌کننده‌های اترنت بهترین گزینه نخواهند بود. علاوه بر این، اگر فقط یک پورت اترنت باقی مانده در روتر خود داشته باشید، استفاده از اسپلیترها غیرممکن خواهد بود. برخی فداکاری ها باید انجام شود. علاوه بر این، اگرچه تعداد کابل‌ها را برای اتصال دو شبکه کاهش می‌دهند، هنوز دو تقسیم‌کننده برای کارکرد راه‌اندازی مورد نیاز است.

مزیت استفاده از اسپلیتر

از طرف دیگر، اسپلیترهای اترنت چند مزیت را ارائه می دهند. آنها بسیار ارزان تر از سایر تجهیزات شبکه هستند و نیازی به راه اندازی دقیق ندارند. علاوه بر این، بر خلاف اکثر دستگاه های شبکه، آنها به هیچ نرم افزار یا پیکربندی نیاز ندارند. اسپلیترهای اترنت یک گزینه ایده آل در شبکه های خانگی هستند که در آن دستگاه های کمتری متصل هستند، معمولاً حداکثر دو دستگاه در یک اتاق. اگر از اتصال 100 مگابایتی راضی هستید و فقط دو دستگاه برای اتصال دارید، تقسیم‌کننده‌های اترنت بهترین راه هستند.

تقسیم‌کننده‌های اترنت برای سال‌ها وجود داشته‌اند، اما به همان اندازه که ساده هستند، پیشرفت زیادی برای غلبه بر محدودیت‌های آن‌ها وجود ندارد. آنها هنوز بر اساس استاندارد قدیمی Fast Ethernet هستند که ممکن است دیگر در تقاضای امروزی برای سرعت بیشتر قابل توجه نباشد. اگرچه آنها مجموعه ای از مزایای خاص خود را دارند، اما هنوز در اکثر موارد گزینه مناسبی نیستند. با پیشرفت های تکنولوژیک امروزی، هنوز امیدهای زیادی برای آینده تقسیم کننده های اترنت وجود دارد. ممکن است برخی از نابغه ها بتوانند آن را به استاندارد اترنت گیگابیتی ارتقا دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.