• Home
  • آموزش
  • واحد انفورماتیک چیست + بررسی مسئولیت ها و شرح وظایف
واحد انفورماتیک چیست

واحد انفورماتیک چیست + بررسی مسئولیت ها و شرح وظایف

واحد انفورماتیک چیست و چه وظایفی را بر عهده دارد؟ کسب و کارها به چند دلیل به کارمندان ماهر در زمینه فناوری اطلاعات و انفورماتیک (IT) نیاز دارند. بیشتر از همه، زمانی که سیستم های مبتنی بر کامپیوتر از کار می افتند، به یک منبع قابل اعتماد پشتیبانی نیاز دارند. وقتی متخصصان واحد انفورماتیک آموزش دیده بتوانند مشکلات را به سرعت حل کنند، به کسب و کار اجازه می دهد به درآمدزایی ادامه دهد. در این مطلب، جزئیات مربوط به اینکه چگونه یک بخش واحد انفورماتیک و فناوری اطلاعات به رفع نیازهای کسب و کار کمک می کند را مورد بحث قرار می دهیم.
 
در صورت نیاز به دریافت خدمات شبکه می توانید با شماره تلفن 02157801000 تماس حاصل فرمایید.

واحد انفورماتیک

یکی از بخش های شرکت ها در بخش فناوری اطلاعات، واحد انفورماتیک است. این بخش مسائل مربوط به حوزه های دیجیتال و فناوری اطلاعات را در شرکت ها بررسی و سازماندهی می کند.

واحد انفورماتیک چیست

بیشتر شرکت‌ها، به‌ویژه آنهایی که در حوزه دیجیتال هستند، برای اطمینان از عملکرد صحیح شبکه رایانه‌هایشان و اتصال خوب به واحد انفورماتیک متکی هستند. بخش فناوری اطلاعات و انفورماتیک دارای سه حوزه اصلی نگرانی است که شامل حاکمیت سیستم های فناورانه شرکت، نگهداری زیرساخت ها و عملکرد کلی سیستم ها می شود. فراتر از آن، متخصصان در بخش فناوری اطلاعات به صورت داخلی روی نرم‌افزار و سخت‌افزار رایانه کار می‌کنند که به یک کسب‌وکار اجازه موفقیت می‌دهد.

انفورماتیک چیست

انفورماتیک علم اطلاعات و پردازش اطلاعات و مهندسی سیستم های اطلاعات است. واحد انفورماتیک ساختار، الگوریتم ها و تعاملات سیستم های مصنوعی و طبیعی، ذخیره سازی، پردازش و انتقال اطلاعات را بررسی می کند.


رشته درسی انفورماتیک در واقع یک رشته علمی است که علاقه مندان به این رشته در رشته پردازش اطلاعات و مهندسی در حال تحصیل هستند.

انفورماتیک با ساختار، پارامترها، الگوریتم ها و تعاملات سیستم های مصنوعی و طبیعی که به دنبال ذخیره، پردازش، دسترسی و انتقال اطلاعات هستند، سروکار دارد. علاوه بر این، انفورماتیک بر مطالعات تعامل انسان و رایانه متمرکز شده است.

در سال های اخیر شرکت های فناوری اطلاعات برای تسهیل امور بانکی، اداری و غیره تشکیل شده اند.

مسئولیت های واحد انفورماتیک

هر یک از اعضای بخش انفورماتیک نقش مهمی را برای شرکت ایفا می کند. برخی مسئول بخش های مختلف فناوری اطلاعات هستند، به خصوص در شرکت های کوچکتر. در شرایط دیگر، ممکن است فقط یک متخصص فناوری اطلاعات در یک شرکت وجود داشته باشد. در اینجا وظایف اصلی در بخش فناوری اطلاعات آمده است.

شرح وظایف واحد انفورماتیک:

  • مدیریت
  • پشتیبانی فنی
  • ارتباط
  • برنامه نويسي
  • وب سایت شرکت
  • توسعه برنامه

چه تیم فناوری اطلاعات از دو عضو تشکیل شده باشد یا از 20 عضو، به نظر می رسد همیشه لیستی بی پایان از وظایفی که باید انجام شود وجود دارد. اکثر کارمندان متوجه نیستند که تیم انفورماتیک مسئول خیلی بیشتر از رفع مشکلات رایانه و کمک به آنها برای ورود مجدد به رایانه در هنگام فراموش کردن رمز عبور است.


شرح وظایف واحد انفورماتیک

شرح وظایف واحد انفورماتیک

حل مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری کلیه سیستم های کامپیوتری در شبکه. بررسی و بکارگیری روش ها و راهکارهای مقابله با نفوذ و مشکلات ویروسی. حفظ ارتباط شبکه با دانشگاه و ارجاع مشکلات مربوط به آن به دانشگاه. پشتیبانی فنی کلیه سیستم ها و واحدهای شبکه.

پشتیبانی نرم افزاری کلیه اپلیکیشن های مورد استفاده در شبکه و مراکز از جمله (اتوماسیون اداری، نرم افزار آموزشی، وب سایت، حضور و غیاب، حسابداری حقوق و دستمزد و …)


انجام مراحل کارشناسی، خرید، تعمیر و به روز رسانی تجهیزات IT. مشاوره و راهنمایی فناوری اطلاعات و همکاری با مدیران، کارکنان در انتخاب نرم افزارهای موجود، سخت افزار و پایگاه داده و سایر منابع مورد نیاز برای رفع نیازها.


بررسی محصولات و سیستم های موجود و پیشنهاد جایگزین های ممکن برای رفع نیازهای شناسایی شده. نصب، پیکربندی و اصلاح نرم افزارها، شبکه ها، بانک های داده و سایر سیستم ها. بررسی الزامات و ارزیابی خریدهای بالقوه برای سازگاری با سیستم های موجود. بررسی و انعقاد قراردادهای نگهداری و پشتیبانی موجود با نظارت فنی.

کار انفورماتیک چیست

انفورماتیک از قدرت و امکان فناوری دیجیتال برای تبدیل داده ها و اطلاعات به دانشی استفاده می کند که مردم هر روز از آن استفاده می کنند. این تمرکز قوی بر استفاده انسان از محاسبات به مردم کمک می کند تا با فناوری به بهترین و کارآمدترین شکل ممکن تعامل داشته باشند. انفورماتیک در مورد درک چگونگی «زندگی» مردم در فضای دیجیتال، با ظرافت طراحی است که برای کاربران یک فناوری خاص منطقی است. انفورماتیک داده ها را برای کشف راه حل ها بررسی می کند و تعیین می کند که کدام سخت افزار و نرم افزار بهترین تجربه کاربر را ارائه می دهد.


کار انفورماتیک مطالعه اطلاعات، محاسبات و ارتباطات است. این کار می تواند برای سیستم های مصنوعی، مانند کامپیوتر، یا سیستم های طبیعی مانند مغز، ژن ها و سلول های زنده اعمال شود. متخصص انفورماتیک یک درک علمی قوی از سیستم های مبتنی بر کامپیوتر ایجاد خواهد کرد و مهارت های عملی برای تجزیه و تحلیل، طراحی، پیاده سازی و نگهداری آنها را در هر شرایطی به دست خواهد آورد.

شاخص متمایز پیشگام رایانه

خدمات شبکه

21 سال تجربه فعالیت در زمینه انفورماتیک

عضویت در شورای عالی انفورماتیک ایران

عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه ای

دارای مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

دارای مجوز ISP از سازمان تنظیم مقررات

دارای مجوز VOIP از سازمان تنظیم مقررات

دارای بیش از 50 هزار مشترک کارت‌های تلفنی اینترنتی

در ادامه خدماتی که شرکت پیشگام رایانه در زمینه ی شبکه های کامپیوتری ارائه مینماید را به تفصیل شرح میدهیم.

خدمات شبکه

مشاغل انفورماتیک چیست

متخصصان فناوری اطلاعات و انفورماتیک بسته به تخصص خود فرصت های شغلی زیادی در اختیار دارند. اگر به شغل IT علاقه مند هستید، این 10 شغل را در نظر بگیرید:

1. متخصص پشتیبانی شبکه

2. برنامه نویس کامپیوتر

3. توسعه دهنده وب

4. تحلیلگر سیستم

5. مهندس شبکه

6. طراح تجربه کاربری

7. مهندس نرم افزار

8. دانشمند داده

9. متخصص امنیت فناوری اطلاعات

10. مدیر وب

وظایف واحد انفورماتیک چیست

واحد فناوری اطلاعات و انفورماتیک که مسئولیت بهره برداری و نگهداری منابع فناوری اطلاعات از جمله وب سایت ها، سرویس ایمیل، شبکه محلی، پایگاه های داده و سخت افزار و نرم افزار رایانه را بر عهده دارد.

  • مدیریت زیرساخت های فناوری اطلاعات شامل سرورها، شبکه های محلی.
  • مدیریت امنیت فناوری اطلاعات مرجع.
  • توسعه و نگهداری وب سایت CEA.
  • توسعه سیستم های اطلاعاتی سفارشی برای برآورده کردن الزامات CEA.
  • ارتباط با فروشندگان نرم افزار و سخت افزار و مدیریت پروژه IT.
  • مدیریت سرویس ایمیل سازمانی برای CEA.
  • مدیریت سخت افزار و نرم افزار کاربردی و سیستم عامل در سطح کاربر.
  • برگزاری سمینارها/کارگاه های آموزشی.
  • آموزش فناوری اطلاعات برای کارکنان CEA.
وظایف واحد انفورماتیک

با ما از طریق شماره تلفن ۵۷۸۰۱۰۰۰ در تماس باشید و یا جهت دریافت تماس از کارشناسان ما فرم درخواست تماس را تکمیل نمایید.

چرا انفورماتیک مهم است

گفته می شود که داده ها همان چیزی است که صنایع را در سراسر جهان نیرو می دهد. ممکن است بیش از حد باشد، اما تعداد کمی از مشاغل – بزرگ یا کوچک – می توانند بدون توانایی جمع آوری داده ها و تبدیل آنها به اطلاعات مفید، رقابتی باقی بمانند. انفورماتیک ابزاری را برای توسعه، پردازش، تجزیه و تحلیل، تبادل، ذخیره و ایمن سازی اطلاعات فراهم می کند.

محاسبات و انفورماتیک

محاسبات عملاً در هر بخش از تجارت و بسیاری از زندگی شخصی ما نفوذ کرده است. فراگیر بودن محاسبات – که به آن محاسبات فراگیر نیز می گویند – دلیل دیگری برای حیاتی بودن واحد انفورماتیک است. دستگاه های محاسباتی فراتر از رایانه های شخصی و سرورها تکامل یافته اند. امروزه همه مشاغل و بیشتر افراد دارای چندین دستگاه محاسباتی از جمله تلفن، تبلت، لپ تاپ، کنسول بازی و حتی زنگ در، ترموستات، جاروبرقی و بسیاری از لوازم هستند و از آنها استفاده می کنند.


تقریباً همه این دستگاه‌ها، که بسیاری از آنها بخشی از اینترنت اشیا هستند، از اینترنت استفاده می‌کنند که میلیاردها دستگاه را در سراسر جهان به هم متصل می‌کند. این یک محیط پیچیده و بالقوه خطرناک است که به تخصص انفورماتیک برای مدیریت، امنیت، نگهداری و قابلیت اطمینان نیاز دارد.

شرکت های انفورماتیک

شرکت های انفورماتیک با تخصص گسترده و تجربه مفید در تعریف، ایجاد و مدیریت شرکت خدمات بانکی در زمینه فناوری های نوین در بخش مخابرات.


این نوع شرکت متشکل از یک تیم فنی توانمند است که در خدمت نظام مالی و بانکی کشور است. به دلیل اهمیت شرکت های فناوری اطلاعات برای نظام بانکی کشور. آنها به طور هماهنگ به بانک ها و سایر ذینفعان خدمت می کنند.


شرکت های انفورماتیک با تدوین استراتژی های کلان تیم کارشناسی و با تدوین برنامه توسعه شرکت به منظور ایجاد هماهنگی و دستیابی به یکپارچگی شرکت ها نسبت به تصویب و ابلاغ منشور استراتژیک شرکت ها اقدام کرده اند.

مسئولیت شرکت های فناوری اطلاعات شامل ارائه راهکارهای حاکمیتی و ظرفیت سازی متناسب با نیازهای فعلی و آتی نظام بانکی است.

برونسپاری خدمات واحد انفورماتیک

پیشگام رایانه از شرکت های باسابقه و معتبر در حوزه انفورماتیک در تهران و کرج است. در صورت نیاز به صرفه جویی در هزینه ها و به کارگیری نیروهای متخصص به صورت پاره وقت حضوری و یا آنلاین، می توانید روی خدمات پیشگام رایانه برای مدیریت شبکه و واحد انفورماتیک حساب کنید. برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

پیش از تصمیم گیری در رابطه با راه اندازی و یا ارتقا شبکه و خرید تجهیزات، جهت دریافت مشاوره رایگان و یا اطلاع از تعرفه خدمات شبکه و دریافت پیش فاکتور با کارشناسان ما از طریق شماره تلفن ۵۷۸۰۱۰۰۰ در ارتباط باشید.

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.