کاربرد دوربین مداربسته

کاربرد دوربین مداربسته

اولین کاربرد دوربین مداربسته در کشور آلمان و جهت مشاهده روند پرتاب موشک بود. سپس آمریکا و دیگر کشور ها از آن در جهت خدمت رسانی به مردم استفاده کردند.
 به تدریج کسب و کارهایی که بیشتر در معرض سرقت قرار داشتند نیز به نصب دوربین مداربسته روی آوردند. در ابتدای امر تنوع دوربین ها از نظر نوع و شکل ظاهری، قابلیت ها و میزان ذخیره سازی  دوربین مداربسته بسیار محدود بود. اما در طول زمان و با گسترش بازار سیستم نظارت تصویری انواع مختلفی از دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین مداربسته تحت شبکه برای رفع نیازهای امنیتی کاربران تولید و به بازار عرضه شد.

ما در شرکت پیشگام رایانه با داشتن بهترین متخصصین در نصب و خدمات رسانی انواع دوربین مداربسته همراه شما هستیم.تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کاربرد دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته معمولا دو کاربری اصلی دارند:

  1. کاربری امنیتی: از دوربین مداربسته برای افزایش امنیت محل نصب استفاده می شود. این افزایش امنیت می تواند شامل پیشگیری یا پیگرد اعمال مجرمانه باشد.
  • مراکز تجاری
  • ارگان ها و سازمان های دولتی و یا خصوصی
  • سایت های صنعتی برای کنترل خطوط تولید و عملکرد کارکنان
  1. کاربری نظارتی: از دوربین مداربسته برای نظارت بر عملکرد افراد یا تجهیزات استفاده می شود.
  • نظارت بر کنترل ترافیک در سطح کلان شهرها
  •  حمل و نقل عمومی مثل ایستگاه های مترو و اتوبوس
  •  استفاده در منازل
  •  بیمارستان ها
  •  استادیوم های ورزشی  

اصلی ترین کاربرد دوربین مدار بسته و سیستم نظارت تصویری، حفظ امنیت و کنترل حوادثی می باشد که ممکن است اتفاق بیفتند. با این وجود دوربین مدار بسته با توجه به مکانی که در آن نصب می شوند کارآیی های متفاوتی دارند. به طور مثال هدف از نصب آن در بانک برای جلوگیری از سرقت و در بخش تولیدی یک کارخانه برای نظارت بر روند اجرای کار و عملکرد کارکنان می باشد. در واقع کاربرد دوربین مداربسته نسبت به جایی که در آن نصب می شود متفاوت است.

انواع دوربین مداربسته

دوربین مداربسته به طور کلی به دو دسته دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین مداربسته تحت شبکه (دوربین مداربسته IP) تقسیم می شود.

دوربین مدار بسته آنالوگ

 نسل قدیمی دوربین های مداربسته می باشد که جهت دریافت اطلاعات و ارسال آن ها از امواج آنالوگ استفاده می کند. رزولوشن دوربین مداربسته آنالوگ با تی وی لاین (TVL) بیان می شود. هرچه رزولوشن دوربین مدار بسته آنالوگ بیشتر باشد، عدد TVL نیز بیشتر است. یکی از معایب دوربین مدار بسته آنالوگ رزولوشن پایین آن می باشد. با این حال این نوع دوربین به دلیل قیمت ارزان و سادگی همچنان مورد توجه عده ای از افراد می باشد.  

دوربین مداربسته تحت شبکه یا دوربین مداربسته آی پی

 نسل جدید دوربین مداربسته می باشد که برای انتقال اطلاعات از امواج دیجیتال، تحت بستر شبکه استفاده می کند. دوربین IP پس از دریافت اطلاعات تصویر آن ها را به اطلاعات دیجیتال تبدیل کرده و طبق پروتکل های شبکه ارسال می کند. اصلی ترین مزیت دوربین مداربسته تحت شبکه نسبت به دوربین مدار بسته آنالوگ محدود نبودن کیفیت تصویر آن می باشد. به طور معمول دوربین مداربسته با کیفیت تصویر بین 1.3 مگاپیکسل تا 5 مگاپیکسل برای مصارف عادی و دوربین هایی با رزولوشن بالاتر که در سبد محصولات برندهای خاص مثل یونی ویو وجود دارند برای پروژه ها به کار برده می شوند. امروزه نوع دیگری از دوربین به نام دوربین مداربسته هیبریدی نیز به بازار عرضه شده است که ترکیبی از سیستم آنالوگ و تحت شبکه می باشد.

نوع دیگری از تقسیم بندی دوربین مدار بسته برحسب شکل ظاهری محصول می باشد.

انواع دوربین از نظر شکل ظاهری به صورت زیر می باشند:

  • دوربین مداربسته بولت Bullet
  • دوربین مداربسته دام Dome
  • دوربین مداربسته باکس یا صنعتی Box
  • دوربین مداربسته اسپیددام PTZ
  • دوربین مداربسته چشم ماهی Fisheye

 dvr  چیست ؟

دستگاه ضبط تصاویر دیجیتال digital video recording  که به اختصار dvr نامیده می شود یک سیستم نظارت و کنترل بر دوربین های مداربسته آنالوگ است.

این سیستم قابلیت های فراوانی را برای دوربین ها فراهم می کند. از ضبط تصاویر با فرمت های تصویری و کیفیت های مختلف تا قابلیت های هشداری متنوع را دارد.

دی وی آر ها شامل تعداد محدودی ورودی و خروجی تصویر و صدا هستند و همین محدودیت تعداد ورودی ها آنها را دسته بندی کرده است.

دی وی آر های با 4 ورودی تصویر را دی وی آر 4 کانال (dvr 4ch) می نامند. به همین ترتیب تعداد کانال ها می تواند 8 ، 16 و 32 باشد.

نصب دوربین به لحاظ محل قرار گیری در محیط نیاز به مشاوره و متخصصین است.

شرکت پیشگام رایانه با داشتن چندین سال تجربه توانسته ایم رضایت مشتریان خود را جلب کنیم و در حوزه انواع خدمات شبکه و نصب ویپ و راه اندازی سانترال خدمات خوبی ارائه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.