چک لیست اتاق سرور

چک لیست اتاق سرور

چک لیست پشتیبانی و نگهداری اتاق سرور همان لیست سرویس ها و بررسی هایی است که در زمان نگهداری و پشتیبانی از اتاق سرور شبکه های کامپیوتری انجام می شود. ارائه چک لیست اتاق سرور شبکه قبل از انجام آن، کار چندان ساده ای نیست. زیرا هر اتاق سروری با اتاق سرور دیگر متفاوت است و شرایط متفاوتی دارد. از ساختار اتاق سرور گرفته تا کابل کشی و تجهیزات اتاق سرور نصب شده است. همگی باعث می شوند تا چک کردن اتاق های سرور مختلف و بررسی آن ها کار متفاوتی باشد. تجریه و اطلاعات جمع آوری شده از اتاق های سرور مختلف می تواند یک حالت کلی از چک لیست اتاق سرور را آشکار کند.

پیشگام رایانه از شرکت های معتبر در زمینه خدمات پشتیبانی و نگهداری شبکه در تهران است که با سابقه طولانی توانسته است به مشتریان بسیاری خدمات ارائه کند. در صورت نیاز به خدمات پشتیبانی شبکه می توانید با شماره 02157801000 تماس حاصل فرمایید.

اتاق سرور

اتاق سروردر واقع اتاقی است که به منظور حفظ و نگهداری سرورها، روترها، سوییچ ها و سایر تجهیزات مرتبط شبکه های رایانه ای ساخته می شود. این اتاق می تواند به صورت تنها یا بخشی از یک دیتا سنتر کوچک یا بزرگ باشد و در شکل های متنوع ایجاد شود. درباره اتاق سرور می توان گفت اتاقی است که شرایط محیطی و عملکردی را برای سرورها و تجهیزات مرتبط فراهم می سازد.

یک اتاق سرور معمولی شامل بسیاری از زیرساخت های لازم برای پشتیبانی از سیستم های شبکه محاسباتی است. این شامل ویژگی های طراحی مانند کنترل های محیطی، سیستم های اطفاء حریق، راه حل های مدیریت کابل، افزونگی سیستم قدرت و برنامه ریزی جریان هوا می باشد.

اتاق سرور

پشتیبانی سرور شبکه

پشتیبانی سرور شبکه ‌های رایانه ای به مفهوم پشتیبانی و نگهداری، مراقبت و رفع ایرادات سرور شبکه در بخش‌های نرم افزاری و سخت افزاری می ‌باشد. داشتن یک تیم پشتیبان شبکه های کامپیوتری در دنیای رو به رشد کنونی یک امر کاملا ضروری محسوب می شود. زیرا با امنیت اطلاعات در شبکه‌ های رایانه ای سر و کار دارد و اگر به درستی و در مدت زمان کوتاهی ارئه نشود، خسارت‌های جبران ناپذیری برای سازمان و یا شرکت شما به دنبال خواهد داشت.

پشتیبانی سرور شبکه های رایانه ای، بهترین گزینه برای شرکت ها و سازمان هایی است که کارشناس شبکه های کامپیوتری در اختیار ندارند. ما در پیشگام رایانه می توانیم در تمامی ساعات شبانه روز و در تمامی ایام سال حتی برای ایام تعطیل خدمات پشتیبانی شبکه های کامپیوتری را به شما عزیزان ارائه دهیم. ( پشتیبانی شبکه 24 ساعته ). ما در شرکت پیشگام رایانه از معدود شرکت هایی هستیم که پشتیبانی شبکه 24 ساعته ارائه می دهیم .

پشتیبانی سرور شبکه چیست؟

به معنای کاربردی، پشتیبانی سرور شبکه با همه مواردی که سرور شبکه رایانه ای سازمان شما را فعال، سازنده و به روز نگه می دارد، ارتباط دارد. پشتیبانی از سرور شبکه به شما اطمینان می دهد که دستگاه های شما سالم هستند و سخت افزار، نرم افزار و دستگاه های شخصی شما سازگار و کارا هستند. شبکه دائما بررسی شده و در صورت قطعی و یا مشکل بلافاصله شبکه شما عیب یابی و تعمیر می شود.

مدیریت تجهیزات اتاق سرور

اکثر سازمان ها دارای یک مدیر فناوری اطلاعات یا تیم فناوری اطلاعات هستند که مسئول نظارت بر سرورهای فناوری اطلاعات و نرم افزارهای در حال اجرا در شبکه است. پشتیبانی از این موارد ممکن است از طریق گروهی از متخصصان در زمینه های مربوطه خود مانند ارائه دهندگان سخت افزار، میزبانی ابری و امنیت سایبری برون سپاری شود.

رویکرد مشابهی را می‌توان برای سیستم‌های زیرساخت حیاتی در نظر گرفت، اما این می‌تواند منجر به عملکرد اتاق سرور یا اپراتور مرکز داده با زنجیره تامین پیچیده شود. یک رویکرد عملی تر، کار با یک شرکت مدیریت تسهیلات و یکپارچه سازی سیستم مانند محیط اتاق سرور است. برای این منظور می توانید با مشاورین شرکت پیشگام رایانه تماس گرفته و بر روی مراحل اولیه صحبت کنید.

حفظ امنیت اتاق سرور

در حالی که امنیت فیزیکی مرکز داده معمولاً از بیرون شروع می شود و برای ایجاد چندین لایه از اقدامات امنیتی به هم پیوسته به سمت داخل کار می کند، ارزش نگاه کردن به هسته هر استراتژی امنیتی را دارد: اتاق سرور در واقع قلب هر مرکز داده است. با توجه به اهمیت آن، تعجب آور نیست که مراکز داده آن را تقریباً به عنوان یک تسهیلات در یک مرکز در نظر بگیرند. اما نگرانی آنها کاملاً موجه است. نقض امنیت از هر نوعی می تواند به طور بالقوه آسیب های جبران ناپذیری به مشتریان آنها وارد کند، شاید حتی آنها را به کلی از تجارت خارج کند. به همین خاطر حفظ امنیت اتاق سرور از اهمیت بالایی برخوردار است.

تعریف چک لیست اتاق سرور

بهترین نمونه چک لیست اتاق سرور، چک لیستی است که از دو بخش سخت افزار و نرم افزار تشکیل شده است. در قسمت سخت افزار باید وضعیت فیزیکی اتاق سرور، چراغ های گزارش سرور و وضعیت رک ها را بررسی کنید. چک لیستی که برای قسمت نرم افزار تهیه کرده اید نیز باید شامل مواردی مانند به روز رسانی منظم و دوره ای، بررسی کیفیت VPN ها، وضعیت هارد و ذخیره سازی، بررسی نرم افزارهای مانیتورینگ و … باشد.

اگر با مکانیزم اتاق سرور آشنا هستید، می توانید چک لیست امنیتی اتاق سرور یا چک لیست کنترل اتاق سرور خود را ایجاد کنید. اگر در این زمینه تخصص ندارید، می توانید از چک لیست های آماده استفاده کنید. برای این منظور می توانید چندین نمونه چک لیست اتاق سرور را آماده دریافت کرده و بر اساس آن اقدام نمایید. با این حال، با توجه به اینکه هر اتاق سرور ممکن است ویژگی های منحصر به فردی داشته باشد، توصیه می کنیم اگر در زمینه فناوری اطلاعات یا شبکه های کامپیوتری تخصص ندارید، از یک شرکت پشتیبانی کمک بگیرید.

تعریف چک لیست اتاق سرور

لیست نگهداری اتاق سرور

اتاق سرور یکی از ملزومات هر سازمان پیشرفته است. زیرا حفظ امنیت یک سازمان به اتاق سرور بستگی دارد. برای راه اندازی اتاق سرور حتما از یک شرکت پشتیبانی مجرب کمک بگیرید. تا کارها را با استانداردهای علمی اصولی و به روز انجام دهید و مصرف برق اتاق سرور را به حداقل برسانید. این یکی از مهمترین الزامات کاری اتاق های سرور است!

اتاق های سرور باید به گونه ای طراحی شوند که محیطی امن و مدیریت شده را فراهم کنند. تا بتوانند سرورهای حیاتی فناوری اطلاعات و زیرساخت های شبکه را با بالاترین بازدهی اجرا کنند. اندازه اتاق سرور به تعداد سیستم ها و تجهیزات شرکت بستگی دارد. این امکانات از کمدهای فناوری اطلاعات گرفته تا اتاق های کامپیوتر و مراکز داده منطقه ای و حتی ترکیبی را شامل می شود.

تجهیزات موجود در یک سازمان، هر چقدر هم که بزرگ باشند، برای کنترل و نگهداری اطلاعات حیاتی شرکت به یک مکان مرکزی مانند اتاق سرور نیاز دارند. زیرا به روز بودن و انعطاف پذیری سیستم ها و فناوری های شرکت کاملاً به تجهیزات اتاق سرور بستگی دارد.

لیست نگهداری اتاق سرور

چک لیست کامپیوتر

تهیه چک لیست پشتیبانی اتاق سرور کار آسانی نیست. در حالت کلی برای شبکه های مختلف موارد زیر بررسی می شود. اما در برخی شبکه ها موارد بیشتری باید پیگیری و رصد شود.

  • تهیه بکاپ به صورت دوره ای
  • بررسی مصرف دیسک
  • چک کردن هاردهای RAID شده
  • به روز رسانی مداوم سیستم عامل
  • رفع خطاهای سخت افزاری
  • بررسی مرتب کارایی سرور
  • بررسی حسابهای کاربری
  • به روز رسانی آنتی ویروس
  • پیکربندی مناسب فایروال

چک لیست اتاق سرور

چک لیست نگهداری اتاق سرور به شرح زیر است:

  1. بررسی سیستم های امنیتی
  2. تغییر دوره ای رمز عبور و بررسی اکانت ها و آپدیت کنترل پنل
  3. بررسی کارایی سیستم
  4. بررسی خطا و ارورهای سخت افزاری
  5. آپدیت و بروزرسانی برنامه ها، سیستم عامل و فریمورها Firmware
  6. بررسی هاردها و RAID
  7. اطمینان از سیستم های بکاپ و پشتیبان گیری

 

تهیه چک لیست پشتیبانی شبکه

تهیه یک چک لیست کاربردی

اگر یک روز کاری در سازمان را در نظر بگیریم می توانیم آن را به صورت زیر برنامه ریزی کنیم.

  1. صبح پس از رسیدن به محل کار ، اول ایمیل ها را چک میکنیم.
  2. اطمینان از امنیت تبادل اطلاعات :
    ارتباطاتی که توسط فایروال کنترل میشود را بررسی میکنیم ، اگر مورد غیر عادی دیده شد آن را اصلاح میکنیم.
  3. وضعیت ترافیک شبکه از روز گذشته تا روز جاری را بررسی میکنیم ، میزان ترافیک ، چه ترافیکی ، مبدا و مقصد چه بوده است.
  4. بررسی آنتی ویروس – آیا آنتی ویروس ، ویروسی را گزارش نموده یا نه ، ایا Antivirus signature به روز بوده است.
  5. خواندن رخدادهای امنیتی Domain controller .
  6. چک کردن Patch  های امنیتی – اگر Patch جدیدی ارائه شد حتما اقدام به نصب آن نمایید.
  7. گزارش به صورت دقیق ثبت شود.

تیترهای بالا را مشاهده کردید، با توجه به ساختار سازمان و نوع شبکه ممکن است بخشی یا تعداد زیادی از موارد بالا به کار رود.

خدمات پشتیبانی شبکه

مدیریت، نگهداری و پشتیبانی شبکه و سرور به شیوه های مختلف حضوری و غیرحضوری قابل انجام می باشد. بارها در سازمان ها و شرکت های مختلف شاهد بوده ایم که کارمندان یا به علت مشکلات کاری و یا شخصی از مسئولیت خود شانه خالی کرده و از مجموعه کاری بیرون می روند. اگر شما مدیر یک سازمان و یا یک شرکت معتبر باشید تصور کنید پس از رفتن این شخص از مجموعه شما، چه مشکلاتی ممکن است برای شبکه، تجهیزات و اطلاعات شما بوجود آید.

پیشگام رایانه یک شرکت معتبر در زمینه اجرا و خدمات شبکه های کامپیوتری در تهران و کرج است که دارای پرسنل متخصص و ماهر در حوزه های مختلف شبکه است. در صورت نیاز به خدمات پشتیبانی و نگهداری شبکه می توانید با شرکت پیشگام رایانه تماس حاصل فرمایید. نیروهای فنی و متخصص ما آماده ارائه هرگونه خدمات و مشاوره در خصوص نگهداری اتاق سرور به شما عزیزان می باشند.

 

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.