• Home
  • آموزش
  • چک لیست ارزیابی امنیت اطلاعات شبکه
چک لیست ارزیابی امنیت اطلاعات شبکه

چک لیست ارزیابی امنیت اطلاعات شبکه

چک لیست ارزیابی امنیت اطلاعات شبکه همان لیست اقدامات و سرویس هایی است که برای حفظ امنیت شبکه انجام می شود. در این پست، چک لیست امنیت شبکه از موارد اقدام و بهترین شیوه های امنیتی را با شما به اشتراک می گذاریم که نشان می دهد چگونه می توانید شبکه کسب و کار خود را در برابر حملات سایبری رایج مرتبط با شبکه کامپیوتری ایمن کنید و خطرات مرتبط با شبکه های تجاری مدرن را کاهش دهید.
 
در صورت نیاز به تهیه چک لیست ارزیابی امنیت شبکه و اطلاعات و یا دریافت خدمات امنیت شبکه می توانید با شماره تلفن 02157801000 تماس حاصل فرمایید.

امنیت شبکه چیست؟

امنیت شبکه هر فعالیتی است که برای محافظت از قابلیت استفاده و یکپارچگی شبکه و داده های شما طراحی شده است. این شامل هر دو فن آوری سخت افزار و نرم افزار است. امنیت شبکه موثر دسترسی به شبکه را مدیریت می کند. تهدیدات مختلفی را هدف قرار می دهد و از ورود یا انتشار آنها در شبکه شما جلوگیری می کند.

چک لیست ارزیابی امنیت شبکه

شبکه‌های محافظت نشده بسیار مستعد حملات سایبری هستند، کسب‌وکارها به ندرت ممیزی امنیت شبکه را انجام می‌دهند. بنابراین، ما این چک لیست امنیت شبکه را همراه با بهترین شیوه های امنیتی که به ایمن سازی شبکه کامپیوتری شما کمک می کند، با شما به اشتراک می گذاریم.

چک لیست ارزیابی امنیت شبکه

چک لیست امنیت شبکه

انواع مختلفی از راه حل های امنیت شبکه وجود دارد که می خواهید در نظر بگیرید، از جمله:

کنترل دسترسی

هر کاربر غیر مجازی نباید به شبکه شما دسترسی داشته باشد. برای جلوگیری از مهاجمان احتمالی، باید هر کاربر و هر دستگاه را بشناسید. سپس می توانید سیاست های امنیتی شبکه خود را اعمال کنید تا از دسترسی های غیر مجاز جلوگیری شود. می‌توانید دستگاه‌های نقطه پایانی ناسازگار را مسدود کنید یا فقط به آنها دسترسی محدود بدهید. این فرآیند کنترل دسترسی به شبکه (NAC) است.

نرم افزار آنتی ویروس و ضد بدافزار

“بدافزار” که مخفف “نرم افزار مخرب” است، شامل ویروس ها، کرم ها، تروجان ها، باج افزارها و جاسوس افزارها می شود. گاهی اوقات بدافزار یک شبکه را آلوده می کند اما برای روزها یا حتی هفته ها خاموش می ماند. بهترین برنامه‌های ضد بدافزار نه تنها بدافزار را هنگام ورود اسکن می‌کنند، بلکه پس از آن به‌طور مداوم فایل‌ها را برای یافتن ناهنجاری‌ها، حذف بدافزارها و رفع آسیب‌ها دنبال می‌کنند.

امنیت برنامه

هر نرم افزاری که برای اجرای کسب و کار خود استفاده می کنید باید محافظت شود، چه کارکنان فناوری اطلاعات شما آن را بسازند و چه آن را بخرید. متأسفانه، مهاجمان می توانند از حفره ها و آسیب پذیری برنامه ها برای نفوذ به شبکه شما استفاده کنند. امنیت برنامه شامل سخت افزار، نرم افزار و فرآیندهایی است که برای بستن آن حفره ها استفاده می کنید.

تجزیه و تحلیل رفتاری

برای تشخیص رفتار غیرعادی شبکه، باید بدانید که رفتار عادی چگونه است. ابزارهای تحلیل رفتاری به طور خودکار فعالیت هایی را که از هنجار منحرف می شوند تشخیص می دهند. سپس تیم امنیتی شما بهتر می‌تواند شاخص‌های مصالحه‌ای را که مشکل بالقوه ایجاد می‌کنند شناسایی کند و به سرعت تهدیدات را اصلاح کند.

پیشگیری از دست دادن داده ها

سازمان ها باید مطمئن شوند که کارکنان آنها اطلاعات حساس را به خارج از شبکه ارسال نمی کنند. فناوری‌های پیشگیری از از دست دادن داده یا DLP می‌توانند افراد را از آپلود، ارسال یا حتی چاپ اطلاعات مهم به شیوه‌ای ناامن باز دارند.

فایروال ها

فایروال ها مانعی بین شبکه داخلی قابل اعتماد شما و شبکه های خارجی غیرقابل اعتماد مانند اینترنت ایجاد می کنند. آنها از مجموعه ای از قوانین تعریف شده برای اجازه یا مسدود کردن ترافیک استفاده می کنند. فایروال می تواند سخت افزار، نرم افزار یا هر دو باشد. سیسکو دستگاه های مدیریت تهدید یکپارچه (UTM) و فایروال های نسل بعدی متمرکز بر تهدید (NGFW) را ارائه می دهد.

سیستم های پیشگیری از نفوذ

یک سیستم پیشگیری از نفوذ (IPS) ترافیک شبکه را اسکن می کند تا به طور فعال حملات را مسدود کند. دستگاه‌های سیسکو نسل بعدی IPS (NGIPS) این کار را با همبستگی مقادیر عظیمی از اطلاعات تهدید جهانی انجام می‌دهند تا نه تنها فعالیت‌های مخرب را مسدود کنند، بلکه پیشرفت فایل‌ها و بدافزارهای مشکوک را در سراسر شبکه ردیابی کنند تا از گسترش شیوع و عفونت مجدد جلوگیری کنند.

امنیت دستگاه موبایل

مجرمان سایبری به طور فزاینده ای دستگاه ها و برنامه های تلفن همراه را هدف قرار می دهند. در طی 3 سال آینده، 90 درصد سازمان های فناوری اطلاعات ممکن است از برنامه های کاربردی شرکتی در دستگاه های تلفن همراه شخصی پشتیبانی کنند. البته، باید کنترل کنید که کدام دستگاه ها می توانند به شبکه شما دسترسی داشته باشند. همچنین باید اتصالات آنها را برای خصوصی نگه داشتن ترافیک شبکه پیکربندی کنید.

تقسیم بندی شبکه

تقسیم بندی نرم افزاری تعریف شده، ترافیک شبکه را در طبقه بندی های مختلف قرار می دهد و اجرای سیاست های امنیتی را آسان تر می کند. در حالت ایده آل، طبقه بندی ها بر اساس هویت نقطه پایانی هستند، نه آدرس های IP صرف. می توانید حقوق دسترسی را بر اساس نقش، مکان و موارد دیگر اختصاص دهید تا سطح دسترسی مناسب به افراد مناسب داده شود و دستگاه های مشکوک مهار و اصلاح شوند.

VPN

یک شبکه خصوصی مجازی، اتصال را از یک نقطه پایانی به یک شبکه، اغلب از طریق اینترنت، رمزگذاری می کند. به طور معمول، یک VPN با دسترسی از راه دور از IPsec یا لایه سوکت های امن برای احراز هویت ارتباط بین دستگاه و شبکه استفاده می کند.

امنیت وب

یک راه حل امنیتی وب، استفاده از وب کارکنان شما را کنترل می کند، تهدیدات مبتنی بر وب را مسدود می کند و دسترسی به وب سایت های مخرب را رد می کند. از دروازه وب شما در سایت یا در فضای ابری محافظت می کند. “امنیت وب” همچنین به مراحلی که برای محافظت از وب سایت خود انجام می دهید اشاره دارد.

چک لیست امنیت شبکه

چک لیست امنیت اطلاعات

انجام ممیزی امنیت شبکه یک راه موثر برای نظارت و ارزیابی سلامت زیرساخت شبکه شما است. چک لیست 10 مرحله ای ما را بررسی کنید تا بتوانید شبکه خود را از آسیب پذیری ناراحت کننده به ایمن تبدیل کنید.

محدوده حسابرسی را تعریف کنید

تصمیم بگیرید که کدام دستگاه ها، سیستم عامل ها و لایه های دسترسی باید در ممیزی گنجانده شوند.

تهدیدها را تعیین کنید

فهرستی از تهدیدات بالقوه امنیت سایبری تهیه کنید. این موارد می تواند شامل مواردی مانند بدافزار، حملات DDoS و خطرات ناشی از دستگاه های BYOD/در خانه باشد.

سیاست های داخلی را بررسی و ویرایش کنید

بدانید که شرکت شما در حال حاضر تحت چه خط مشی هایی عمل می کند و کدام سیاست ها باید به روز شوند یا اضافه شوند. سیاست های بالقوه شامل خط مشی امنیت شبکه، خط مشی حفظ حریم خصوصی، خط مشی دسترسی از راه دور، پشتیبان گیری از داده ها و موارد دیگر است. همچنین سیستم مدیریت رویه را بررسی کنید.

از ایمنی داده های حساس اطمینان حاصل کنید

محدود کردن افرادی که به داده های حساس دسترسی دارند و این داده ها کجا ذخیره می شوند. ذخیره سازی جداگانه برای این داده های مهم را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که در لپ تاپ ذخیره نمی شود.

سرورها را بررسی کنید

بررسی کنید که تنظیمات سرور شما به درستی تنظیم شده باشد. سرورهای DNS و WINS، دستورات الزام آور، تخصیص افزودن ثابت و خدمات شبکه پشتیبان را بررسی کنید. علاوه بر این، مطمئن شوید که تمام نرم افزارهای شبکه به روز هستند.

گزارش های آموزشی را بررسی کنید

با ایجاد فرآیندهای آموزشی اجباری و جامع از خطای انسانی جلوگیری کنید تا کارمندان و مشتریان عملیات را با خیال راحت انجام دهند. همچنین از اتوماسیون نرم افزاری برای بررسی مداوم و منظم گزارش ها برای به روز رسانی ها، وصله ها، فایروال ها و دستگاه های جدید استفاده کنید. بهترین روش حذف دستگاه های غیرفعال از سیستم است.

دسترسی ایمن به اینترنت

رمزگذاری داده‌ها، اسکن بدافزار، محدودیت‌های پهنای باند و مسدود کردن پورت، همه اقدامات بالقوه‌ای هستند تا اطمینان حاصل شود که کارمندان به روشی ایمن به شبکه‌های بی‌سیم دسترسی دارند و با آن‌ها تعامل دارند.

تست نفوذ

آزمایش ایستا را برای بررسی سطح بالایی از آسیب‌پذیری‌های برنامه‌های خود انجام دهید و برای یافته‌های خاص‌تر سیستم خود، آزمایش پویا را انجام دهید. تمام نقاط دسترسی احتمالی را پیدا کنید و نقاط غیرمجاز را در سیستم خود حذف کنید.

ممیزی امنیت شبکه را با تیم به اشتراک بگذارید

با افراد لازم برای به اشتراک گذاشتن و اجرای آنچه پیدا کرده اید کار کنید. شفافیت کامل با کارمندان ایجاد کنید.

ممیزی های امنیتی شبکه را به طور منظم انجام دهید

ممیزی باید یک تا دو بار در سال انجام شود تا خطر خطرات سایبری کاهش یابد. آن را به بخشی عادی از روال تعمیر و نگهداری سیستم خود تبدیل کنید.

برای انجام این مراحل، درک و اجرای این فرآیندها بر عهده شما و تیم امنیتی شماست. اگر این چک لیست دلهره آور به نظر می رسد، پیشگام رایانه اینجاست تا به شما کمک کند. پیشگام رایانه با یک پلتفرم امنیتی که بر درگیر کردن همه افراد، فرآیندها و ابزارهای لازم برای کاهش خطرات سایبری تمرکز دارد، می‌تواند به شما کمک کند.

چک لیست امنیت اطلاعات

6 مرحله برای ایمن سازی شبکه شما

اکنون که اصول امنیت شبکه را درک کرده اید، این شش مرحله را مرور کنید تا یک راه حل امنیتی جامع برای کسب و کار کوچک خود ایجاد کنید.

1. ترافیک خود را به دقت کنترل کنید

ترافیک ورودی و خروجی فایروال خود را کنترل کنید و گزارش ها را با دقت بخوانید. برای پرچم‌گذاری فعالیت خطرناک به هشدارها تکیه نکنید. مطمئن شوید که فردی در تیم شما داده ها را درک کرده و آماده انجام اقدامات لازم است.

2. در مورد تهدیدات جدید به روز باشید

به محض اینکه تهدیدات جدید کشف و به صورت آنلاین ارسال می شوند، مراقب آنها باشید. به عنوان مثال، سایت TrendWatch Trend Micro فعالیت تهدیدات فعلی را ردیابی می کند. همچنین، می‌توانید از تیم آمادگی اضطراری رایانه ایالات متحده (US-CERT، بخش امنیت داخلی) ایمیلی در مورد آسیب‌پذیری‌ها و سوءاستفاده‌های نرم‌افزاری تأیید شده اخیر به شما هشدار دهد.

3. به طور منظم دفاع خط مقدم خود را به روز کنید

برای جلوگیری از ورود تهدیدات، کسب و کار شما باید یک دفاع خط مقدم قوی در لبه شبکه مستقر کند. با فعال کردن به روز رسانی های منظم، مطمئن شوید که فایروال و نرم افزار آنتی ویروس شما ایمن است.

4. آموزش کارمندان در باره پروتکل های امنیتی

کارکنان را به طور مداوم آموزش دهید تا آنها هر گونه تغییر در خط مشی استفاده قابل قبول شما را درک کنند. همچنین، رویکرد «نگهبان محله» را برای امنیت تشویق کنید. اگر کارمندی متوجه موارد مشکوک شد، مانند عدم امکان ورود فوراً به حساب ایمیل، باید فوراً به شخص مربوطه اطلاع دهد.

5. محافظت در برابر از دست دادن داده ها

راه حل حفاظت از داده ها را نصب کنید. اگر امنیت شبکه شما نقض شود، این نوع دستگاه می تواند از کسب و کار شما در برابر از دست دادن اطلاعات محافظت کند.

6. گزینه های امنیتی اضافی را در نظر بگیرید

راه حل های امنیتی بیشتری را در نظر بگیرید که از شبکه شما بیشتر محافظت می کند و همچنین قابلیت های شرکت شما را گسترش می دهد.

شاخص متمایز پیشگام رایانه

خدمات شبکه

21 سال تجربه فعالیت در زمینه انفورماتیک

عضویت در شورای عالی انفورماتیک ایران

عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه ای

دارای مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

دارای مجوز ISP از سازمان تنظیم مقررات

دارای مجوز VOIP از سازمان تنظیم مقررات

دارای بیش از 50 هزار مشترک کارت‌های تلفنی اینترنتی

در ادامه خدماتی که شرکت پیشگام رایانه در زمینه ی شبکه های کامپیوتری ارائه مینماید را به تفصیل شرح میدهیم.

خدمات شبکه

چرا امنیت شبکه مهم است؟

شبکه فناوری اطلاعات شما دروازه ورود به زیرساخت فناوری اطلاعات شرکت شما است. هر کسی که به شبکه یا وای فای شما دسترسی دارد به کل زیرساخت شما نیز دسترسی دارد. شبکه های کامپیوتری را می توان به روش های مختلفی با استفاده از اسکریپت ها یا نرم افزارهای شبکه هک کرد. شاید تعجب کنید که بدانید بسیاری از اسکریپت ها و برنامه های هک از پیش بسته بندی شده به صورت آنلاین برای هکرهای آماتور در دسترس هستند.

هکرهای پیشرفته ممکن است از تعدادی تکنیک از جمله کرم‌ها، انکار سرویس توزیع شده (DDoS) و معمولاً با ایجاد دسترسی غیرمجاز از راه دور به دستگاه‌ها استفاده کنند. بر اساس گزارش تحقیقاتی 2019 ورایزون، 43 درصد از قربانیان نقض اطلاعات، مشاغل کوچک بودند.

بنابراین، محافظت از دارایی های IT شرکت شما در برابر بدافزارها، فیشینگ، تروجان ها و دسترسی از راه دور غیرمجاز به خودی خود یک کار تمام وقت است. حفاظت از زیرساخت های فناوری اطلاعات شما در برابر حملات سایبری برای پایداری کسب و کار شما بسیار مهم است زیرا 60 درصد از کسب و کارهای کوچکی که از حمله سایبری رنج می برند در عرض 6 ماه از کار خارج می شوند.

با ما از طریق شماره تلفن ۵۷۸۰۱۰۰۰ در تماس باشید و یا جهت دریافت تماس از کارشناسان ما فرم درخواست تماس را تکمیل نمایید.

امنیت شبکه چگونه کار می کند؟

امنیت شبکه چندین لایه دفاعی را در لبه و شبکه ترکیب می کند تا از شبکه شما محافظت کند. هر لایه امنیتی شبکه سیاست ها و کنترل هایی را اجرا می کند. کاربران مجاز به منابع شبکه دسترسی پیدا می کنند، اما عوامل مخرب از انجام سوء استفاده ها و تهدیدات مسدود می شوند.

چگونه از امنیت شبکه بهره ببریم؟

دیجیتالی شدن دنیای ما را متحول کرده است. نحوه زندگی، کار، بازی و یادگیری ما همه تغییر کرده است. هر سازمانی که می خواهد خدمات مورد نیاز مشتریان و کارکنان را ارائه دهد، باید از شبکه خود محافظت کند. امنیت شبکه همچنین به شما کمک می کند تا از اطلاعات اختصاصی در برابر حمله محافظت کنید. در نهایت از شهرت شما محافظت می کند.

پیش از تصمیم گیری در رابطه با دریافت چک لیست ارزیابی و امنیت اطلاعات شبکه، جهت دریافت مشاوره رایگان و یا اطلاع از تعرفه خدمات امنیت شبکه و دریافت پیش فاکتور با کارشناسان ما از طریق شماره تلفن ۵۷۸۰۱۰۰۰ در ارتباط باشید.

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.